Η Επιτροπή Περιβάλλοντος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου συζήτησε στις Βρυξέλλες με τον εκτελεστικό αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Φρανς Τίμερμανς, το νέο νομοθετικό πακέτο της Κομισιόν που θέτει τους στόχους της ΕΕ για μείωση κατά 55% των αερίων του θερμοκηπίου ως το 2030.
Ο Ευρωπαϊκός Νόμος για το Κλίμα που υιοθετήθηκε τον Ιούνιο του 2021 μεταμορφώνει την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία από πολιτική δέσμευση για κλιματική ουδετερότητα το 2050, σε δεσμευτική υποχρέωση για την ΕΕ και τα κράτη μέλη.
Η επίτευξη αυτού του στόχου ωστόσο, απαιτεί δράσεις σε όλους τους τομείς της οικονομίας και της κοινωνίας, γι’ αυτό και η Επιτροπή υπέβαλλε δώδεκα νομοθετικές προτάσεις, οι οποίες θα αποτελέσουν αντικείμενο διαπραγματεύσεων μεταξύ των κρατών-μελών και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Διαβάστε επίσης: Η Κομισιόν παρουσιάζει το πακέτο «Fit for 55 in 2030» τον νέο νόμο για την κλιματική μεταρρύθμιση στην ΕΕ
Επιπλέον, σύμφωνα με τις προτάσεις της ΕΕ, κάθε βιομηχανία θα αναγκαστεί να επιταχύνει την αποδέσμευσή της από τα ορυκτά καύσιμα προκειμένου να μειωθεί σημαντικά η ατμοσφαιρική ρύπανση και το φαινόμενο του Θερμοκηπίου έως τα μέσα του αιώνα.
Η πρώτη αντίδραση της ACEA στα κλιματικά σχέδια της Ευρώπης
Δεδομένης της ζωτικής σημασίας του πακέτου μέτρων «Fit for 55» της ΕΕ για τον τομέα των αυτοκινήτων και των εκατομμυρίων ατόμων που απασχολεί, η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) είναι πρόθυμη να μελετήσει εκτενώς τις προτάσεις που δημοσίευσε χθες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων δεσμεύεται να μειώσει τις εκπομπές ρύπων στο μηδέν.
Όλα τα μέλη της ACEA υποστηρίζουν τον στόχο της ουδετερότητας του κλίματος έως το 2050 και επενδύουν δισεκατομμύρια ευρώ σε καινοτόμες και βιώσιμες τεχνολογίες.
Ωστόσο, η ACEA υποστηρίζει ότι η απαγόρευση μιας ενιαίας τεχνολογίας, δεν αποτελεί ορθολογικό τρόπο προς τα εμπρός σε αυτό το στάδιο.
Ο Oliver Zipse, Πρόεδρος της ACEA και Διευθύνων Σύμβουλος της BMW δήλωσε χθες σχετικά: «Οι φιλόδοξοι κλιματικοί στόχοι χρειάζονται αντίστοιχη δέσμευση από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατέστησε σήμερα (σ.σ. χθες) σαφές ότι η Πράσινη Συμφωνία μπορεί να είναι επιτυχής μόνο με υποχρεωτικούς στόχους για την αύξηση της υποδομής φόρτισης και ανεφοδιασμού σε όλα τα κράτη μέλη.”
«Αυτό θα είναι ένα αναγκαίο βήμα, προκειμένου να επιτευχθεί η φόρτιση εκατομμυρίων ηλεκτρικών οχημάτων που οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης θα κυκλοφορούν στην αγορά τα επόμενα χρόνια, καθώς και για την επίτευξη της άνευ προηγουμένου μείωσης των εκπομπών CO2 στον τομέα των μεταφορών», δήλωσε επίσης ο κ. Zipse.
Ο προτεινόμενος στόχος μείωσης CO2 για αυτοκίνητα 55% έως το 2030 (βάσει των επιπέδων 2021) θα είναι πολύ απαιτητικός και σίγουρα απαιτεί έναν αντίστοιχο δεσμευτικό στόχο για τα κράτη μέλη, ώστε να δημιουργήσουν την απαιτούμενη υποδομή φόρτισης και ανεφοδιασμού.
Επιπλέον, ο νέος στόχος CO2 θα επιταχύνει σημαντικά τον διαρθρωτικό μετασχηματισμό της αλυσίδας της αξίας αυτοκινήτων, απαιτώντας προσεκτική διαχείριση για να ελαχιστοποιηθεί ο αντίκτυπος τόσο στην οικονομία, όσο και στις θέσεις εργασίας.
Ο κ.Zipse συνέχισε επισημαίνοντας ότι: «Η τρέχουσα πρόταση για ακόμη μεγαλύτερη μείωση των εκπομπών CO2 έως το 2030 προϋποθέτει μια τεράστια περαιτέρω αύξηση της ζήτησης στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων σε σύντομο χρονικό διάστημα». Χωρίς σημαντικά αυξημένες προσπάθειες από όλους τους ενδιαφερόμενους, συμπεριλαμβανομένων των κρατών μελών, καθώς και όλων των εμπλεκόμενων τομέων, ο προτεινόμενος στόχος απλά δεν θα είναι βιώσιμος.”
ACEA: “Η μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα θα πρέπει να γίνει σταδιακά”
Όλες οι επιλογές, συμπεριλαμβανομένων των υψηλής απόδοσης κινητήρων εσωτερικής καύσης, των υβριδικών, των ηλεκτρικών και των οχημάτων υδρογόνου, πρέπει να διαδραματίσουν το ρόλο τους στη μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα, ειδικά αφού ο στόχος συμπεριλαμβάνει τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα ολόκληρου του στόλου οχημάτων που βρίσκονται γενικά στους δρόμους και όχι μόνο των νέων οχημάτων.
Δεν είναι ο κινητήρας εσωτερικής καύσης επιζήμιος για το περιβάλλον, επισημαίνει η ACEA, αλλά τα ορυκτά καύσιμα.
Χωρίς τη διαθεσιμότητα ανανεώσιμων καυσίμων, ένας στόχος μείωσης 100% έως το 2035 σημαίνει ουσιαστικά την απαγόρευση του κινητήρα εσωτερικής καύσης.
«Στο πλαίσιο των προτεινόμενων τεχνολογικών περιορισμών από το 2035 και μετά, καλούμε όλα τα θεσμικά όργανα της ΕΕ να επικεντρωθούν στην καινοτομία αντί να υποχρεώσουν ή να απαγορεύσουν ολοκληρωτικά μια συγκεκριμένη μόνο τεχνολογία», υπογράμμισε ο κ. Zipse.
Το ζήτημα της ανάπτυξης της υποδομής φόρτισης και του ανεφοδιασμού
Η ACEA σημειώνει με ικανοποίηση ότι το πακέτο περιλαμβάνει δεσμευτικούς στόχους για την ανάπτυξη υποδομής φόρτισης και ανεφοδιασμού, καλύπτοντας τις απαιτήσεις όλων των τύπων οχημάτων, όχι μόνο των αυτοκινήτων, αλλά και των φορτηγών και των βαρέων οχημάτων.
Ωστόσο, η ACEA ανησυχεί πολύ για το γεγονός ότι οι στόχοι υπολείπονται των απαιτούμενων, με ανησυχητική αναφορά στο γεγονός ότι αναμένεται να δημιουργηθούν μόλις 3,5 εκατομμύρια σημεία φόρτισης έως το 2030 ενώ, σύμφωνα με πρόσφατους υπολογισμούς της Επιτροπής, μια περαιτέρω μείωση των εκπομπών CO2 των αυτοκινήτων σε -50% το 2030 θα απαιτούσε περίπου 6 εκατομμύρια σημεία φόρτισης διαθέσιμα στους καταναλωτές.
Καθώς η πρόταση της ΕΕ εισήγαγε ουσιαστικά νέα δεδομένα σχετικά με τους στόχους, τα μέλη της ACEA πρέπει να αφιερώσουν χρόνο για να δουν σε τι αριθμούς μεταφράζονται τα δεδομένα που αφορούν στη δημιουργία των σημείων φόρτισης και ανεφοδιασμού που θα διατίθενται στους οδηγούς σε ολόκληρη την ΕΕ, καθώς και το επίπεδο της ισχύος που θα χρειαστούν (διασφαλίζοντας ότι υπάρχουν επαρκείς φορτιστές υψηλής ισχύος κατάλληλοι και για τα φορτηγά).
ACEA: “Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής έχουν μια ιστορική ευκαιρία να το πράξουν το σωστό.“
Προσβλέποντας στις προσεχείς διαπραγματεύσεις με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα 27 κράτη μέλη, η ACEA αναμένει ότι θα είναι δύσκολο να διασφαλιστεί ότι όλα τα διαφορετικά κομμάτια αυτού του παζλ ταιριάζουν μεταξύ τους και ότι θα κατορθώσουν να δημιουργήσουν ένα συνεκτικό πλαίσιο.
Διαβάστε επίσης: Γαλλογερμανική συμμαχία κατά της ΕΕ για την απαγόρευση πώλησης θερμικών αυτοκινήτων έως το 2035
«Ο ισχυρός πολιτικός συντονισμός θα είναι επομένως απαραίτητος για την επίτευξη του τελικού στόχου αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο, διατηρώντας παράλληλα την κινητικότητα σε προσιτές τιμές για όλους τους Ευρωπαίους και διατηρώντας τις υπάρχουσες θέσεις εργασίας», δήλωσε ο Γενικός Διευθυντής της ACEA, Eric-Mark Huitema “Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής έχουν μια ιστορική ευκαιρία να το πράξουν το σωστό.“