Την ημέρα των Χριστουγέννων, όσοι οδήγησαν προς το χιονοδρομικό κέντρο του Παρνασσού στην Αράχωβα, το μετάνιωσαν, εξαιτίας του μποτιλιαρίσματος που δημιούργησε τεράστιο εκνευρισμό και απίστευτες ουρές.
Η επίσημη ανακοίνωση της ΕΛ.ΑΣ, αναφέρει πως λόγω των πολύ χαμηλών θερμοκρασιών που επικρατούσαν, υπήρξαν ηλεκτρικά αυτοκίνητα που αντιμετώπισαν τεχνικά προβλήματα, και ως εκ τούτου κόλλησαν, κατά την επιστροφή τους από το χιονοδρομικό.
Μπορούν θερμοκρασίες ελάχιστα κάτω από το μηδέν να ακινητοποιήσουν στη πράξη ένα φορτισμένο 100% ηλεκτρικό αυτοκίνητο; Η απάντηση είναι κατηγορηματικά, Όχι! Στη Νορβηγία και παρά το γεγονός πως οι θερμοκρασίες στη σκανδιναβική χώρα είναι πολύ πιο χαμηλές και για πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα σε σχέση με τη χώρα μας, δεν έχουν αναφερθεί αντίστοιχα προβλήματα. Να σημειωθεί δε, ότι εκεί κυκλοφορούν ήδη περίπου 800.000 EV και αποτελούν ρεκόρ για την Ευρώπη!
Κανένας δεν αμφισβητεί πως οι χαμηλές θερμοκρασίες επηρεάζουν τη μπαταρία των EV και γενικά οποιαδήποτε μπαταρία. Στα περισσότερα ηλεκτρικά μοντέλα, η μπαταρία παρουσιάζει λογικές απώλειες με το ψύχος, αλλά λειτουργεί, ακόμη και μέχρι τους -30°C. Η μπαταρία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, είναι η καρδιά της λειτουργίας του. Οι χαμηλές θερμοκρασίες επηρεάζουν αρνητικά τη χημεία των μπαταριών ιόντων λιθίου, που χρησιμοποιούν τα περισσότερα ηλεκτρικά που κυκλοφορούν στην Ελλάδα.
Οι συγκεκριμένοι συσσωρευτές, βασίζονται σε χημικές αντιδράσεις για την αποθήκευση και απελευθέρωση ενέργειας. Σε χαμηλές θερμοκρασίες, οι αντιδράσεις αυτές επιβραδύνονται, μειώνοντας τη διαθέσιμη ενέργεια. Έρευνες έχουν δείξει, πως σε θερμοκρασίες γύρω στους 0 °C, η αυτονομία μπορεί να μειωθεί κατά 10%-20%. Σε θερμοκρασίες μεταξύ -10 °C και -20 °C, οι απώλειες κυμαίνονται μεταξύ 20%-40%. Ενώ στην περίπτωση που το θερμόμετρο πέσει κάτω από τους -20 °C, ανάλογα φυσικά το αυτοκίνητο, οι απώλειες μπορούν να φτάσουν και το 50%.
Κακά τα ψέματα. Η αλήθεια είναι ότι ο Έλληνας δεν έχει αποκτήσει ακόμη πλήρη εξοικείωση με το ηλεκτρικό του αυτοκίνητο. Εάν δεν κάνεις πριν από το ταξίδι λεπτομερή έρευνα, για τα σημεία φόρτισης πάνω στη διαδρομή, ή εάν ξεκινήσεις να πας στο Παρνασσό με 60% μπαταρία και μείνεις 4 ώρες για καφέ και σκι στο χιονοδρομικό, επόμενο είναι στην επιστροφή σου στο αυτοκίνητο, η μπαταρία να έχει πέσει σε επικίνδυνα χαμηλά επίπεδα λόγω ψύχους. Δεν φταίει λοιπόν το ηλεκτρικό αυτοκίνητο αυτό καθαυτό.
Ουρές είχαμε και πριν τα ηλεκτρικά στην Αράχωβα και αυτό γιατί κάποιοι «Ελληνάρες» ξεκινούσαν να πάνε δίχως χειμερινά ελαστικά και αλυσίδες, με αποτέλεσμα να σημειώνονται τραγελαφικές καταστάσεις και έκτροπα, που μεταφράζονταν σε καθυστέρηση και σπάσιμο νεύρων, για τους υπόλοιπους οδηγούς που ακολουθούσαν. Η Νορβηγία λοιπόν δίνει όλες τι απαντήσεις, για το θέμα της Αράχωβας που «φούσκωσαν» τόσο πολύ τα ΜΜΕ και κατηγόρησαν χωρίς στοιχεία την τεχνολογία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ενώ το πρόβλημα ήταν και είναι στην πρόβλεψη και στον προγραμματισμό από τον ιδιοκτήτη τους.