Το Διεθνές Συμβούλιο για τις Καθαρές Μεταφορές (ICCT), ανέλυσε ποιοι κατασκευαστές επαγγελματικών οχημάτων πρωτοστατούν στην ευρωπαϊκή αγορά, όσον αφορά την ηλεκτρική κίνηση το τρίτο τρίμηνο. Ενώ μερικοί παίκτες μοιράζουν την τούρτα μεταξύ τους στην κατηγορία των ηλεκτρικών φορτηγών, όλο και περισσότεροι παίκτες διεκδικούν πελάτες στην κατηγορία των ηλεκτρικών λεωφορείων. Πρόσφατα δημοσιευμένη ανάλυση του ICCT, προχωρά σε περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με τα στατιστικά στοιχεία της ένωσης και παρουσιάζει επίσης μια κατάταξη των πιο επιτυχημένων κατασκευαστών στον τομέα των ηλεκτρικών λεωφορείων και ηλεκτρικών φορτηγών. Το τρίτο τρίμηνο, η Volvo ήταν στην κορυφή της λίστας για τα βαρέα ηλεκτρικά φορτηγά, η Iveco για τα ελαφρά και μεσαία ηλεκτρικά φορτηγά και η Daimler Buses για τα ηλεκτρικά λεωφορεία.
Το ICCT παρουσίασε επίσης ως βάση τις στατιστικές καταχώρισης της ΕΕ. Το ICCT ταξινομεί όλα τα οχήματα άνω των 12 τόνων ως βαρέα ηλεκτρικά φορτηγά και όλα τα οχήματα μεταξύ 3,5 και 12 τόνων, ως ελαφρά και μεσαίου τύπου. Η ταξινόμηση για τα λεωφορεία είναι πανομοιότυπη. Σύμφωνα με το ICCT, το τρίτο τρίμηνο του 2024, πουλήθηκαν στην ΕΕ λίγο λιγότερο από 2.900 επαγγελματικά οχήματα μηδενικών εκπομπών: 700 βαρέα φορτηγά, 1.000 ελαφρά και μεσαία φορτηγά και 1.200 λεωφορεία. Εξετάζοντας όλο το έτος μέχρι σήμερα, υπάρχουν 2.400 εγγεγραμμένα ηλεκτρονικά φορτηγά βαρέως τύπου, 3.400 ηλεκτρονικά φορτηγά μεταξύ 3,5 και 12 τόνων και 4.100 ηλεκτρονικά λεωφορεία. Σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2023, τα στοιχεία ταξινόμησης για τα βαρέα φορτηγά, αντιπροσωπεύουν αύξηση 42% και μερίδιο αγοράς 1,2%, μεταξύ όλων των τύπων κίνησης.
Στην κατηγορία των ελαφρών και μεσαίων ηλεκτρονικών φορτηγών, σημειώθηκε αύξηση 47% και το μερίδιο αγοράς των οχημάτων μηδενικών εκπομπών έφθασε το 10% μέχρι σήμερα. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών λεωφορείων αυξήθηκαν κατά 24% σε σύγκριση με τους πρώτους εννέα μήνες του 2023 και το μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων στη συνολική αγορά «ισοπεδώθηκε» σε περίπου 15%. Ωστόσο, η χρονιά δεν ήταν ουσιαστικά ομοιογενής. Στην ευρωπαϊκή αγορά φορτηγών συνολικά για παράδειγμα, το δεύτερο τρίμηνο με 110.000 εγγεγραμμένα φορτηγά, θα μείνει στα χρονικά ως εξαιρετικά ισχυρό, αλλά ακολούθησε μια ξαφνική πτώση το τρίτο τρίμηνο με μόνο 74.000 νέες μονάδες. Τα στατιστικά στοιχεία πωλήσεων για τα ηλεκτρικά επαγγελματικά οχήματα, δείχνουν επίσης αυτή την πτώση, αλλά όχι τόσο έντονη όσο για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Η σωρευτική τάση των πωλήσεων για τα βαρέα ηλεκτρικά φορτηγά, μεσαία και ελαφρά ηλεκτρικά φορτηγά και λεωφορεία στην ΕΕ, βρίσκεται αναμφίβολα σε τροχιά ρεκόρ.
Ας ρίξουμε μια ματιά στις κατατάξεις κατασκευαστών που συνέταξε το ICCT, με βάση τα στοιχεία της: Η Volvo Trucks, διατήρησε την ηγετική της θέση στην κατηγορία ηλεκτρονικών φορτηγών βαρέων επαγγελματικών (12 τόνοι και άνω) το τρίτο τρίμηνο με μερίδιο αγοράς 36%. Ωστόσο, σύμφωνα με το ICCT, το ποσοστό αυτό ήταν ήδη 43,5% το δεύτερο τρίμηνο. Στη δεύτερη θέση στην κατάταξη του τρίτου τριμήνου βρίσκεται η Renault Trucks (μερίδιο αγοράς 32%), η αδελφή εταιρεία της Volvo Trucks, καθώς και οι δύο κατασκευαστές ανήκουν στον Όμιλο Volvo. Η Mercedes-Benz Trucks ακολουθεί εξ αποστάσεως με μερίδιο αγοράς 13% στην ΕΕ (αν και η εταιρεία με έδρα τη Στουτγάρδη βρίσκεται σε πολύ καλύτερη θέση στη Γερμανία, με μερίδιο αγοράς 36%). Ακολουθεί η Scania (4%), ακολουθούμενη από την Iveco και τη MAN. Βασικά, περίπου το 86% όλων των οχημάτων που έχουν πωληθεί στην ΕΕ, πωλήθηκαν σε πέντε χώρες (Γερμανία, Γαλλία, Ολλανδία, Σουηδία και Δανία) για τα ηλεκτρικά φορτηγά βάρους 12 τόνων ή περισσότερο.
Για πολύ καιρό, υπήρχε ένας αδιαμφισβήτητος ηγέτης μεταξύ των κατασκευαστών ηλεκτρικών φορτηγών από 3,5 έως 12 τόνους, αλλά σύμφωνα με το ICCT, ξεκάθαρα ηττήθηκε το τρίτο τρίμηνο του 2024: «Για πρώτη φορά από τότε που αρχίσαμε να παρατηρούμε την αγορά πέρυσι, η Ford έχασε τη θέση της ως ηγέτης στην κατηγορία των ελαφρών και μεσαίων φορτηγών μηδενικών εκπομπών», λένε οι αναλυτές. Το φορτηγό E-Transit, ήταν από καιρό το κυρίαρχο μοντέλο σε αυτή την κατηγορία.
Ωστόσο, οι πωλήσεις του μειώθηκαν από 600 (2ο τρίμηνο/2024) σε 230 μονάδες το τρίτο τρίμηνο του 2024. Αντίθετα, το Iveco eDaily πούλησε περίπου 400 μονάδες. Οι πωλήσεις ελαφρών οχημάτων ηλεκτρονικού εμπορίου, είναι ήδη πολύ πιο διαδεδομένες από τις πωλήσεις ηλεκτρονικών φορτηγών στην κατηγορία 7,5 τόνων, για παράδειγμα. Στην κατάταξη των κατασκευαστών, η Iveco (μερίδιο αγοράς 40%) και η Ford (23%) προηγούνται. Ακολουθούν η Mercedes (15%), η Mitsubishi Fuso (9%) και η Maxus (5%).
Στην αγορά των ηλεκτρικών λεωφορείων, είναι αξιοσημείωτο ότι πολλοί περισσότεροι κατασκευαστές, διεκδικούν την εύνοια των πελατών. Σε αντίθεση με την αγορά ηλεκτρικών φορτηγών, κανένας ΚΑΕ δεν μπορεί να διεκδικήσει σημαντικό μερίδιο για τον εαυτό του. Ηγέτης στο τρίτο τρίμηνο είναι η Daimler Buses με 180 ηλεκτρικά οχήματα που πωλήθηκαν και μερίδιο αγοράς 16% στην ΕΕ. Ακολουθούν οι Ford, Solaris, BYD, MAN, Karsan, VDL και Ebusco, έξι κατασκευαστές με μερίδια αγοράς από 5 έως 8%. Το υπόλοιπο 40% της αγοράς, μοιράζονται άλλοι παίκτες με μικρότερα μερίδια αγοράς, τα οποία το ICCT δεν αναφέρει ονομαστικά.
Πηγή: theicct.org