«Ο εθνικός Κλιματικός Νόμος είναι ιστορικής σημασίας, καθώς ορίζει το θεσμικό πλαίσιο της χώρας μας για τη σταδιακή μείωση των ανθρωπογενών εκπομπών αερίων του Θερμοκηπίου, με σκοπό την αντιμετώπιση της Κλιματικής Κρίσης και την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας ως το 2050».
Αυτά δήλωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας, κατά την παρουσίαση, σε συνέντευξη Τύπου, του νέου θεσμικού πλαισίου. Αυτό θα αποτελέσει τον οδικό χάρτη για την πράσινη μετάβαση της χώρας για τα προσεχή χρόνια.
Κατά την παρουσίαση του Κλιματικού Νόμου, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας γνωστοποίησε, επίσης, τα μέτρα για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης.
- Από το 2023, το 1/4 των νέων εταιρικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης που ταξινομούνται πρέπει να είναι αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα ή υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης ρύπων έως 50γρ CO2/χλμ.
- Από το 2030, τα νέα οχήματα θα είναι μηδενικών εκπομπών.
- Από το 2025 υποχρεωτικά σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη όλα τα νέα ταξί, καθώς και το 1/3 των νέων ενοικιαζόμενων οχημάτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη θα είναι ηλεκτροκίνητα.
- Στόχος είναι μέχρι το 2023 να κυκλοφορούν στους δρόμους περί τα 2.000 ηλεκτροκίνητα ταξί.
Έως τις 31 Δεκεμβρίου 2023 τα μέτρα θα εξεταστούν εκ νέου. Σκοπός η επίσπευση και η επέκταση σε επιπλέον περιοχές. Ανάλογα με την επαρκή διαθεσιμότητα σταθμών φόρτισης. Επίπλεον, όπως τόνισε ο κ. Σκρέκας, επισπεύδεται η διαδικασία τοποθέτησης φορτιστών στις πόλεις.
Απαγόρευση πώλησης νέων ΙΧ με κινητήρες εσωτερικής καύσης στην Ελλάδα από το 2030
Ξεκινά άμεσα η δημόσια διαβούλευση για τον Κλιματικό Νόμο
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Σκρέκας: «Θέλουμε η Ελλάδα να πρωταγωνιστήσει στην προσπάθεια για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης», ενώ όπως έκανε γνωστό, ξεκινάει άμεσα η δημόσια διαβούλευση του σχετικού νομοσχεδίου.
Απαντώντας σε ερώτηση του ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο κ. Σκρέκας ανέφερε ότι η κοστολόγηση του συγκεκριμένου πακέτου μέτρων, πρόκειται να προσδιοριστεί άμεσα από την αναθεώρηση του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα.
Γιώργος Αμυράς: Με τον κλιματικό νόμο εισάγεται μία νέα αντιμετώπιση της Οικονομίας
Από την πλευρά του, ο υφυπουργός ΠΕΝ Γιώργος Αμυράς, τόνισε ότι με τον Κλιματικό Νόμο εισάγεται μία νέα αντιμετώπιση της Οικονομίας και κυρίως του Περιβάλλοντος, με ιδιαίτερα ποσοτικά χαρακτηριστικά.
Οι ποσοτικοί στόχοι που καθορίζει ο Κλιματικός Νόμος
Ειδικότερα, κατά την παρουσίαση που έκαναν ο υπουργός ΠΕΝ Κώστας Σκρέκας και ο γενικός γραμματέας Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων, Κωνσταντίνος Αραβώσης, οι ποσοτικοί στόχοι που καθορίζονται, με ιδιαίτερη έμφαση στη δυναμική διείσδυση των ΑΠΕ, είναι οι εξής:
- Μείωση εκπομπών αερίων θερμοκηπίου κατά 55% έως το 2030 σε σχέση με το 1990.
- Μείωση εκπομπών αερίων θερμοκηπίου κατά 80% έως το 2040 σε σχέση με το 1990.
- Κλιματική ουδετερότητα έως το 2050.
Όσον αφορά στον φιλόδοξο στόχο του 2050, αυτό σημαίνει ότι οι ρύποι που εκλύονται από τις ρυπογόνες παραγωγικές δραστηριότητες πρέπει να απορροφώνται πλήρως.
Όπως έκανε γνωστό ο κ. Αραβώσης: «Οι στόχοι και η πορεία επίτευξης των στόχων θα επανεξετάζονται κάθε πέντε χρόνια, αρχής γενομένης από το τέλος του 2024».
Ο νέος Κλιματικός Νόμος προβλέπει ακόμα:
Από το 2023, οι Δήμοι αναλαμβάνουν την εκπόνηση Δημοτικών Σχεδίων Μείωσης Εκπομπών Διοξειδίου του Άνθρακα. Στόχος η μείωση εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 10% για το έτος 2025. Και 30% για το έτος 2030 σε σύγκριση με το έτος βάσης 2019.
Τα ΔηΣΜΕΔΑ περιλαμβάνουν αναλυτική απογραφή των ενεργειακών καταναλώσεων και εκπομπών CO2 για τα δημοτικά κτίρια, στάδια κλπ. Όπως επίσης για το δημοτικό φωτισμό, τις δημοτικές εγκαταστάσεις ύδρευσης και αποχέτευσης, τα δημοτικά οχήματα κ.α.
Μείωση των εκπομπών στα μη διασυνδεδεμένα νησιά. Στόχος μείωσης εκπομπών κατά 80% σε σχέση με 2019. Από το 2030 θα ισχύει απαγόρευση της χρήσης μαζούτ για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας στα νησιά αυτά.
Ο Κλιματικός Νόμος προβλέπει, επίσης, την ενσωμάτωση της προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή στις τομεακές πολιτικές.
Τέλος, όπως έγινε γνωστό, καταρτίζεται Εθνική Επιστημονική Επιτροπή για την Κλιματική Αλλαγή, η οποία θα λειτουργεί ως τεχνικός και επιστημονικός σύμβουλος της Πολιτείας.