Mobito: H ελληνική startup που αλλάζει τα «δεδομένα» της αστικής κινητικότητας

Όταν φτάσαμε στα γραφεία της Mobito, στο κέντρο της Αθήνας, γνωρίζαμε ότι πρόκειται για μια εταιρεία που έχει βρει τον τρόπο να διαχειρίζεται μεγάλο όγκο δεδομένων με αποτέλεσμα  να μπορεί δίνει απαντήσεις και λύσεις στον, ραγδαία μεταβαλλόμενο στις μέρες μας, κλάδο της αστικής κινητικότητας (Mobility).

Γνωρίζαμε επίσης ότι η Mobito έχει ήδη αναπτύξει συνεργασίες με ηγέτιδες εταιρείες από τον κλάδο του αυτοκινήτου και ότι εργάζεται για την εξέλιξη τους, μέσα στα πλαίσια της έξυπνης κινητικότητας.

Πως όμως λειτουργεί η Mobito και πως μπορεί να βοηθήσει μια αυτοκινητοβιομηχανία να σχεδιάσει ένα νέο μοντέλο αυτοκινήτου, να καταστήσει ασφαλέστερα διάφορα σημεία σε ένα οδικό δίκτυο αλλά ακόμα και να συνεισφέρει στην διαμόρφωση της κατάλληλης τιμολόγησης στον τομέα της ενοικίασης αυτοκινήτων;

Η συζήτηση μας με τον Γιώργο Καμπάνη, ήταν άκρως διαφωτιστική.

Αρχικά πείτε μας δυο λόγια για εσάς, αλλά και για το πως προέκυψε η δημιουργία της Mobito.

Ο Γιώργος Καμπάνης έχει μεγαλώσει στην Ελλάδα και έχει ζήσει στο Σικάγο, τη Νέα Υόρκη, το Βερολίνο, το Παρίσι, τις Βρυξέλλες ενώ τώρα μένει στο Λονδίνο. Κατέχει πτυχίο από το Πανεπιστήμιο του Σικάγο, όπου σπούδασε Φιλοσοφία και Φυσική, αλλά και Master στο Management από το HEC Paris. Μέσω της εργασιακής του πορείας σε κορυφαίες εταιρείες της Ευρώπης όπως η N26 και η Neobank elyps, σε εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε παγκόσμιο επίπεδο όπως η StarBulk – Dry Bulk Shipping αλλά και σε επενδυτικές εταιρείες έχει αποκτήσει πλούσια εμπειρία στην ανάπτυξη πρωτοποριακών προϊόντων.

Ο Μάριος Παπανικολόπουλος, έχει παρακολουθήσει μαθήματα στο τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Η/Υ του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, στο MIT Sloan School of Management στη Βοστώνη όπως επίσης και στο Διεθνές Ινστιτούτο Ανάπτυξης (IMD) της Λωζάνης. Από το 2010 έως το 2015 ίδρυσε και μεγάλωσε την πρώτη του επιχείρηση τεχνολογίας, και για τα επόμενα δύο χρόνια συνεργάστηκε στενά με την Toyota συνεισφέροντας στην μετάβασή της από μια παραδοσιακή αυτοκινητοβιομηχανία σε μια σύγχρονη εταιρεία έξυπνης κινητικότητας.

Όταν οι δυο τους γνωρίστηκαν το 2019, ο Μάριος είχε ήδη δημιουργήσει την MORO TECH, μια εταιρεία ανάπτυξης εξειδικευμένου λογισμικού στο χώρο των έξυπνων αυτοκινήτων. Συζητώντας σχετικά με το ραγδαία μεταβαλλόμενο χώρο της κινητικότητας αλλά και με επιχειρηματικές ιδέες που θα μπορούν να ανταποκρίνονται στις αναδυόμενες ανάγκες του χώρου, οι δυο τους, άρχισαν ουσιαστικά…να βάζουν στη θέση τους, τα κομμάτια του παζλ που σήμερα συνθέτουν την Mobito.

Mobito
“Η ομάδα της Mobito αποτελείται από ανθρώπους με εξειδικευμένες δεξιότητες και τεχνογνωσία”.

Έπειτα από ένα εξάμηνο συζητήσεων και οργάνωσης, οι δυο τους σχημάτισαν την ομάδα που θα αποτελούσε τη Mobito.

Σήμερα, έχοντας χτίσει μια ομάδα ανθρώπων με εξειδικευμένες δεξιότητες και τεχνογνωσία, ο Γιώργος ηγείται της Mobito και ο Μάριος υποστηρίζει την ομάδα με έμφαση στο στρατηγικό σχεδιασμό και την εμπορική ανάπτυξη. 

Τι ακριβώς λοιπόν κάνει η Mobito, πως λειτουργεί;

Οι εταιρείες στον χώρο της κινητικότητας βασίζονται ολοένα και περισσότερο σε εξωτερικά δεδομένα για να δημιουργήσουν και να εξελίξουν τις υπηρεσίες και τα προϊόντα τους. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες, για παράδειγμα, χρειάζονται δεδομένα οδικής συμπεριφοράς προκειμένου να κατορθώσουν να βελτιστοποιήσουν τη σχεδίαση νέων αμαξιών και υπηρεσιών.

Οι σιδηροδρομικοί σταθμοί χρησιμοποιούν δεδομένα για να κατανοήσουν καλύτερα τις ανάγκες των ταξιδιωτών για να μπορέσουν να προσαρμόσουν τα δρομολόγια των τρένων αλλά ακόμα και το είδος των εμπορικών καταστημάτων που ιδανικά θα πρέπει να βρίσκονται στον κάθε σταθμό. Ακόμα και στον δημόσιο ή ημι-δημόσιο τομέα, διάφοροι φορείς, χρησιμοποιούν έναν συνδυασμό δεδομένων προκειμένου να αξιολογήσουν την επικινδυνότητα των δρόμων ή το πόσο επιτακτική είναι η ανάγκη για την συντήρηση τους.

Για την εξυπηρέτηση αυτών των αναγκών, η Mobito έχει αναπτύξει μια πλατφόρμα διαχείρισης δεδομένων για εταιρείες και οργανισμούς. Η ομάδα της Mobito έχει αναπτύξει εξειδικευμένες λειτουργίες αλλά και μια εργαλειοθήκη που απλοποιεί και αυτοματοποιεί πολλές από τις σύνθετες ενέργειες που απαιτούνται για την ανταλλαγή δεδομένων. Πιο συγκεκριμένα, η πλατφόρμα της Mobito εξυπηρετεί δύο τύπους χρηστών. Από τη μια πλευρά εκείνους που ενδιαφέρονται για δεδομένα τρίτων, στους οποίους η πλατφόρμα της Mobito προσφέρει έναν εύκολο τρόπο να ψάξουν τα δεδομένα που χρειάζονται, να τα αξιολογήσουν, και να συνάψουν συμβόλαια πρόσβασης σε αυτά τα δεδομένα. 

Και από την άλλη πλευρά τους παρόχους δεδομένων, που μπορούν μέσω της πλατφόρμας να προσφέρουν “μεγάλα σύνολα” δεδομένων, διατηρώντας ταυτόχρονα τον έλεγχο της πρόσβασης σε αυτά, μέσω εξελιγμένων λειτουργιών της πλατφόρμας που μπορούν να διασφαλίσουν πχ την απόκρυψη προσωπικών δεδομένων, και ταυτόχρονα να υποστηρίξουν διαφορετικούς τρόπους τιμολόγησης των δεδομένων αυτών. Με αυτό τον τρόπο, οι πελάτες της Mobito μπορούν να εξασφαλίσουν τα μέγιστα από τα διαθέσιμα δεδομένα του οικοσυστήματος κινητικότητας μέσα από ένα κεντρικό σύστημα διαχείρισης, επικοινωνίας, ανταλλαγής και τιμολόγησης δεδομένων.

Από που προέρχονται τα δεδομένα, τα οποία εν τέλει συνδημιουργούν το «οικοσύστημα» της Mobito;

Οι περισσότερες “συναλλαγές” δεδομένων που πραγματοποιούνται μέσω της πλατφόρμας της Μobito αφορούν σε εταιρείες. Η πρωτογενής συλλογή αυτών των δεδομένων πραγματοποιείται συνήθως από διάφορους αισθητήρες όπως είναι αισθητήρες τηλεματικής, GPS και κινητών τηλεφώνων.

Η Mobito αναπτύσσει, στην ουσία, έναν από τους πιο ολοκληρωμένους καταλόγους δεδομένων κινητικότητας (Mobility Data Catalogue) στο χώρο της Ευρώπης.

Ενδεικτικά, προσφέρει πρόσβαση σε εταιρείες σε δεδομένα από αυτοκίνητα, κινητά τηλέφωνα καθώς και από τις εφαρμογές τους, απο αισθητήρες κίνησης, από σταθμούς φόρτισης, από υπηρεσίες μεταφοράς (ride-hailing), για τη δημιουργία σημείων ενδιαφέροντος (points of interest), την κάλυψη τηλεφωνικών δικτύων, την ένδειξη κρατήσεων ξενοδοχείων καθώς και για την καταγραφή των κλιματικών δεδομένων και τα δεδομένων της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

Συνεργάζεστε με ηγέτιδες εταιρείες από τον κλάδο του αυτοκινήτου και των μεταφορών. Θα θέλατε να μας αναφέρετε ορισμένα παραδείγματα;

Στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας βοηθάμε ερευνητικά στη συλλογή δεδομένων που χρειάζονται στην ανάπτυξη αλγορίθμων και προσομοιώσεων που χρησιμοποιούνται στην σχεδίαση νέων αυτοκινήτων αλλά και νέων εφαρμογών και υπηρεσιών.

Επίσης μια ενδιαφέρουσα εφαρμογή που υποστηρίζουμε με τα δεδομένα που προκύπτουν από την πλατφόρμα, έχει να κάνει με τη χρήση του συνδυασμού δεδομένων για την δυναμική αναγνώριση σημείων υψηλής επικινδυνότητας σε ένα οδικό δίκτυο.

Και στον τομέα της ενοικίασης οχημάτων βοηθάμε στην ανάπτυξη έξυπνων συστημάτων τιμολόγησης (dynamic pricing) υπηρεσιών μέσω δεδομένων που αφορούν στην ζήτηση των υπηρεσιών αλλά και στο ρίσκο της ενοικίασης ανάλογα με τον κάθε οδηγό.

Mobito

Πως θα μπορούσε να βοηθήσει η Mobito στην εξέλιξη της αστικής κινητικότητας και πως φαντάζεστε μελλοντικά τις μετακινήσεις σε μια πόλη ή σε μια κωμόπολη;

Το πεδίο των μετακινήσεων αλλάζει ριζικά και μαζί του θα αλλάξει και η καθημερινότητα μας. Ένα αυτοκίνητο σήμερα μένει στάσιμο 92% του χρόνου ζωής του. Περισσότερες από τις μισές μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις έχουν επίπεδα ατμοσφαιρικών ρύπων υψηλότερα του επιτρεπτού, τα θανατηφόρα αυτοκινητιστικά δυστυχήματα ξεπερνούν τα 1,3 εκατομμύρια ετησίως, και είναι η πρώτη αιτία θανάτου για τις πιο νεαρές ηλικίες.

Η ηλεκτροκίνηση και τα αυτόνομα αυτοκίνητα είναι οι δύο τομείς που θα παίξουν καθοριστικό ρόλο στη εξέλιξη και βελτίωση της αστικής κινητικότητας συνεισφέροντας στην στροφή σε λιγότερα ιδιωτικά αυτοκίνητα και στη πιο έξυπνη/ασφαλή χρήση των δρόμων καθώς και στη ρύθμιση των μεταφορών.

Για την εδραίωση και των δυο απαιτείται η άμεση συνεργασία διαφόρων φορέων της αστικής κινητικότητας συμπεριλαμβανομενου του δημοσίου τομέα. Για παράδειγμα η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση απαιτεί την στοχευμένη εγκατάσταση και χρήση ιδιωτικών και δημόσιων σταθμών φόρτισης έτσι ώστε να ικανοποιεί την ζήτηση οδηγών χωρίς να υπερβαίνει τις δυνατότητες του ηλεκτρικού δικτύου.

Η εδραίωση των αυτόνομων αυτοκινήτων είναι μια ακόμα πιο σύνθετη εξίσωση. Η λειτουργία ενος πραγματικά αυτόνομου οχήματος προαπαιτεί την δυνατότητα επικοινωνίας μεταξύ αυτοκινήτων, μεταξύ των αυτοκινήτων και της αστικής υποδομής (π.χ. φανάρια) και μεταξύ αυτοκινήτων και όλων των υπόλοιπων (vehicle-to-everything).

Το κάθε ένα από αυτά με τη σειρά του προαπαιτεί την εδραίωση πρωτοκόλλων επικοινωνίας, την διαχείριση των δεδομένων καθώς και την εξέλιξη του νομικού και ρυθμιστικού πλαισίου.

H Mobito υποστηρίζει τα μέλη του οικοσυστήματος κινητικότητας να αξιοποιήσουν τα παραγόμενα και διαθέσιμα δεδομένα απλοποιώντας τις διαδικασίες διαχείρισης και ανταλλαγής δεδομένων, και με αυτό το τρόπο συνεισφέρει ενεργά και σημαντικά στην εξέλιξη του οικοσυστήματος κινητικότητας.

Τι γνώμη έχετε για την ηλεκτροκίνηση δεδομένου ότι αναμένεται να συνδεθεί με την εξέλιξη του λογισμικού άρα και με τα δεδομένα που θα προκύπτουν από ένα οικοσύστημα σημαντικά πιο διευρυμένο σε σχέση με σήμερα;

Από το 2018 τα περισσότερα νέα μοντέλα αυτοκινήτων είναι έξυπνα (connected vehicles) και επικοινωνούν συγκεκριμένα δεδομένα στο cloud των αυτοκινητοβιομηχανιών.

Με βάση τις πωλήσεις των τελευταίων ετών και της εξέλιξης του ευρωπαϊκού στόλου, σήμερα πλησιάζουμε το σημείο όπου 10% όλων των αυτοκινήτων είναι «συνδεδεμένα». Η ηλεκτροκίνηση σαφώς δρα ως επιταχυντής αυτού του γεγονότος.

To 2025 αυτός ο αριθμός σε παγκόσμια βάση θα πλησιάζει το 35% δημιουργώντας ατελείωτες ευκαιρίες για νέες υπηρεσίες και αξιοποίηση αυτών των δεδομένων.

Υπάρχουν μελλοντικά σχέδια ή προσδοκίες που θα θέλατε να μας αποκαλύψετε;

Στη Mobito αναπτύσσουμε την τεχνολογία μας υποστηρίζοντας δυο βασικούς άξονες. Την εύκολη και έξυπνη ανταλλαγή δεδομένων μέσα από μια “εργαλειοθήκη” και την εξέλιξη του “καταλόγου” που συγκεντρώνει όλα τα σχετικά δεδομένα αστικής κινητικότητας.

Όσον αφορά τον πρώτο άξονα, συνεχώς διευρύνουμε τις δυνατότητες της πλατφόρμας, και  μάλιστα τώρα επενδύουμε σε νέες λειτουργίες που δίνουν τη δυνατότητα διαχείρισης κρυπτογραφημένων δεδομένων στο χρήστη μέσα από την πλατφόρμα. 

Στο δεύτερο άξονα, επεκτείνουμε τον αριθμό παρόχων-δεδομένων στην Ευρώπη προκειμένου να ανταποκριθούμε στην συζήτηση των πελατών μας. 

Συγχρόνως, δουλεύουμε στην δημιουργία δικών μας data products, αφαιρώντας από ορισμένους χρήστες-καταναλωτές την ανάγκη επεξεργασίας των αποκτηθέντων δεδομένων έχοντας μόλις ολοκληρώσει επιτυχώς την πιλοτική χρήση του πρώτου data product μας στον χώρο των Σιδηροδρομικών Σταθμών στο Βέλγιο. 

Τέλος, παρέχοντας ήδη δεδομένα κυκλοφοριακής κίνησης, μετρήσεις επισκεψιμότητας σε κεντρικές πλατείες και εμπορικούς δρόμους, σημεία ενδιαφέροντος καθώς και δεδομένα καιρού και ατμοσφαιρικής ρύπανσης με πανελλαδική κάλυψη, δουλεύουμε ώστε να μεγαλώσουμε το πελατολόγιο μας στην Ελλάδα και να δημιουργήσουμε το μεγαλύτερο εγχώριο κατάλογο δεδομένων κινητικότητας. 

Editorial

newsletter-graphic-carselectric.gr
Οι ειδήσεις μας κατευθείαν στο inbox σας!