Επιστρέφοντας στη θέση του τη Δευτέρα, ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ δεν έχασε χρόνο για να κινηθεί ενάντια σε έναν από τους πιο συχνούς στόχους του στην προεκλογική εκστρατεία: τα ηλεκτρικά οχήματα και τις πολιτικές της κυβέρνησης Μπάιντεν, που συνέβαλαν στην άνοδό τους.
Ένα από τα πολλά εκτελεστικά εντάλματα του Τραμπ, με τίτλο «Uleashing American Energy», δεσμεύεται να εξαλείψει την «εντολή ηλεκτρικού οχήματος (EV)» προκειμένου να «προωθήσει την πραγματική επιλογή των καταναλωτών, η οποία είναι απαραίτητη για την οικονομική ανάπτυξη και την καινοτομία, με άρση των ρυθμιστικών φραγμών στην πρόσβαση των μηχανοκίνητων οχημάτων. Η διάταξη αναφέρει επίσης ότι η κυβέρνηση Τραμπ, θα εξετάσει το ενδεχόμενο να τερματίσει αυτό που αποκαλεί «άδικες επιδοτήσεις και άλλες κακοσχεδιασμένες από την κυβέρνηση στρεβλώσεις της αγοράς, που ευνοούν τα EV έναντι άλλων τεχνολογιών».
Όπως σημείωσαν ειδικοί του κλάδου, αναλυτές και ειδησεογραφικά πρακτορεία, συμπεριλαμβανομένου του Detroit Free Press, η πλήρης κατάργηση του νόμου για τη μείωση του πληθωρισμού και των εκπτώσεων φόρου για EV, θα απαιτούσε αποδοχή του Κογκρέσου. Η επαναφορά των κανονισμών εκπομπών της Υπηρεσίας Προστασίας του Περιβάλλοντος των ΗΠΑ που οδηγεί σε μεγαλύτερη ανάπτυξη των EV, των υβριδικών και των plug-in υβριδικών, θα απαιτούσε επίσης μια μακρά διαδικασία αναθεώρησης, με δημόσιες ακροάσεις και άλλες διαδικασίες θέσπισης κανόνων.
Ο Τραμπ διέταξε επίσης τις ομοσπονδιακές υπηρεσίες, να «διακόψουν αμέσως την εκταμίευση των κεφαλαίων, συμπεριλαμβανομένων ενδεικτικά κεφαλαίων, για σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, που διατίθενται μέσω του Εθνικού Προγράμματος Υποδομής Ηλεκτρικών Οχημάτων και του Προγράμματος Επιχορήγησης Υποδομής Φόρτισης και Καυσίμου», στοχεύοντας άμεσα χρηματοδότηση, για δημόσια ταχεία φόρτιση DC και AC. Αυτή η κίνηση θα μπορούσε να αφήσει σε «χλωρό κλαρί» τον ταχέως αναπτυσσόμενο κλάδο φόρτισης, συμπεριλαμβανομένης της Tesla, ενός από τους μεγαλύτερους δικαιούχους του προγράμματος μέχρι σήμερα. Μεγάλο μέρος αυτής της χρηματοδότησης, είχε ήδη διατεθεί σε κράτη, εν μέρει χάρη στις γρήγορες κινήσεις κατά τις τελευταίες ημέρες της κυβέρνησης Μπάιντεν στην εξουσία.
Εν τω μεταξύ, ο Τραμπ θα μπορούσε να αντιμετωπίσει την αντίθεση από εκλεγμένους αξιωματούχους του κόμματός του, που εκπροσωπούν κράτη που βλέπουν σημαντικές επενδύσεις για την κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων στις ΗΠΑ. Για παράδειγμα, το νέο εργοστάσιο Metaplant της Hyundai στη Γεωργία, είναι το μεγαλύτερο έργο οικονομικής ανάπτυξης στην ιστορία αυτού του κράτους. Άλλοι δικαιούχοι νέων επενδύσεων που σχετίζονται με EV ή υβριδικά, είναι η Βόρεια και Νότια Καρολίνα, το Τενεσί, το Κεντάκι και άλλα. Αυτός θα μπορούσε να είναι ο λόγος που η διοίκηση λέει ότι απλώς θα «εξετάσει το ενδεχόμενο» να τερματίσει ορισμένες επιδοτήσεις υπέρ των EV.
Η χρήση του όρου «εντολή» από τον Τραμπ αναφέρεται ιστορικά σε κανόνες EPA που απαιτούν από τις αυτοκινητοβιομηχανίες, να μειώσουν σημαντικά τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου των νέων αυτοκινήτων τους από το 2027, με κανονισμούς τόσο αυστηρούς, που τελικά θα πρέπει να έχουν οχήματα μηδενικών εκπομπών 30% έως 50% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων. Ο Μπάιντεν είχε θέσει ως μη δεσμευτικό στόχο, το 50% όλων των πωλήσεων νέων οχημάτων, να είναι αποκλειστικά ηλεκτρικά, μέχρι το 2030.
Οι αυστηροί κανονισμοί για την οικονομία καυσίμου, ωστόσο, βοήθησαν να ωθήσουν τις εγχώριες και ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες να κατασκευάσουν και να πουλήσουν περισσότερα EV και μπαταρίες, συμπεριλαμβανομένης της Βόρειας Αμερικής, που θα ήταν ο μόνος τρόπος για να πληρούν τις προϋποθέσεις για εκπτώσεις φόρου. Το 2024, το ρεκόρ 8% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων, ήταν αποκλειστικά ηλεκτρικά. Ενώ ο ρυθμός ανάπτυξης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχει επιβραδυνθεί τα τελευταία χρόνια και δεν ανταποκρίνεται στις αρχικά ρόδινες προσδοκίες των αυτοκινητοβιομηχανιών, τα EV παραμένουν ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος τομέας νέων αυτοκινήτων. Η Hyundai και η General Motors πέρυσι, έγιναν οι πρώτες αυτοκινητοβιομηχανίες μετά την Tesla, που πούλησαν περισσότερα από 100.000 EVs σε ένα χρόνο στις ΗΠΑ, ενώ και η Ford πλησίασε επίσης.
Ωστόσο, οι υποστηρικτές των EV, οι περιβαλλοντικές ομάδες και ακόμη και ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες υποστήριξαν, ότι η επαναφορά των προτύπων εκπομπών και οικονομίας καυσίμου της εποχής Μπάιντεν, ενέχει τον κίνδυνο να τεθεί η αυτοκινητοβιομηχανία των ΗΠΑ πίσω από ξένους ανταγωνιστές, που επενδύουν σε μεγάλο βαθμό στην ηλεκτροκίνηση. Πράγματι, περίπου τα μισά από τα νέα αυτοκίνητα που πωλήθηκαν στην Ευρώπη πέρυσι ήταν υβριδικά, plug-in υβριδικά ή ηλεκτρικά και η Κίνα αναμένεται να δει EV να αποτελούν το 50% όλων των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων φέτος. Εάν οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι συναφείς επιχειρήσεις στην Αμερική διευκολύνουν τα σχέδιά τους για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, για τα οποία έχουν ήδη διαθέσει 200 δισεκατομμύρια δολάρια, διατρέχουν τον κίνδυνο να μείνουν πίσω από τον υπόλοιπο κόσμο.
Όπως σημείωσε σήμερα η Wall Street Journal, πολλές από τις εκτελεστικές διαταγές του Τραμπ, πιθανότατα θα αντιμετωπίσουν νομικές προκλήσεις τις επόμενες εβδομάδες και μήνες. Ίσως το πιο κρίσιμο για την αυτοκινητοβιομηχανία, οι σημερινές εκτελεστικές εντολές απέφευγαν την αναφορά δασμών που σχεδόν σίγουρα θα ανέβαζαν τις τιμές των νέων αυτοκινήτων. Ο Τραμπ είπε τη Δευτέρα, ότι οι δασμοί του σε ξένα αγαθά, (συμπεριλαμβανομένων των αυτοκινήτων) από το Μεξικό, τον Καναδά και την Κίνα, θα επιβληθούν τώρα την 1η Φεβρουαρίου αντί για την «Πρώτη Ημέρα», υποχωρώντας ήδη από μια βασική υπόσχεση που έδωσε στην προεκλογική του εκστρατεία.