Όταν η Toyota παρουσίασε για πρώτη φορά το bZ4X το 2022, η αποδοχή του κοινού ήταν, στην καλύτερη περίπτωση, διστακτική. Το περίεργο του όνομα, έμοιαζε βγαλμένο από σενάριο επιστημονικής φαντασίας και η Toyota, ιστορικά διστακτική απέναντι στην ηλεκτροκίνηση, μπήκε στον κόσμο των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με μια καθυστέρηση σε σχέση με τους ανταγωνιστές της. Ωστόσο, η κατάσταση άλλαξε ριζικά.
Με την παρουσίαση της έκδοσης bZ4X Touring station wagon και την ανανέωση του κλασικού μοντέλου, η Toyota δείχνει ότι παίρνει πλέον πολύ σοβαρά την ηλεκτροκίνηση. Η αναβάθμιση είναι απαραίτητη, καθώς ο ανταγωνισμός (VW ID.4, Škoda Enyaq, Ford Mustang Mach-E) εξελίσσεται συνεχώς.
Νέος σχεδιασμός με αεροδυναμική σκέψη
Το ανανεωμένο Toyota bZ4X διατηρεί τη δοκιμασμένη πλατφόρμα e-TNGA, κοινή με τα αδελφά μοντέλα Lexus RZ και Subaru Solterra, αλλά με πολλές αισθητικές και λειτουργικές βελτιώσεις. Η εμφάνιση είναι πιο δυναμική και μοντέρνα. Ο συντελεστής οπισθέλκουσας έχει μειωθεί από 0,29 σε 0,27, προσφέροντας καλύτερη αεροδυναμική και μεγαλύτερη αποδοτικότητα.
Στο εσωτερικό, η εμπειρία επιβατών αναβαθμίζεται αισθητά. Μια οθόνη αφής 14 ιντσών είναι πλέον στάνταρ, ενώ η χαμηλότερη κεντρική κονσόλα (κατά 10 εκατοστά) δημιουργεί μια πιο ευάερη και φιλόξενη ατμόσφαιρα. Τα υλικά κατασκευής, οι επενδύσεις και τα φινιρίσματα, δείχνουν πιο premium από πριν. Αν και η ποιότητα συναρμολόγησης είναι εξαιρετική, τα καθίσματα δεν είναι ιδανικά για όλους τους σωματότυπους, με περιορισμένο υποπόδιο και μέτρια πλευρική στήριξη.
Δείτε ακόμα: H Toyota αλλάζει τον χάρτη στα EV με τα Urban Cruiser, C-HR Plus και bZ4X
Αναβαθμισμένοι ηλεκτροκινητήρες και μπαταρίες
Η Toyota επένδυσε σοβαρά στην τεχνική αναβάθμιση του bZ4X. Οι ηλεκτροκινητήρες διαθέτουν μετατροπείς πυριτίου-άνθρακα, ενώ έχουν βελτιωθεί τόσο ο ρότορας όσο και ο στάτορας. Αυτό οδηγεί σε μεγαλύτερη απόδοση και χαμηλότερες ενεργειακές απώλειες. Η μέγιστη ταχύτητα, όμως, παραμένει περιορισμένη στα 140 ή 160 χλμ./ώρα, ανάλογα με την έκδοση.
Η σημαντικότερη βελτίωση, ίσως να είναι οι μπαταρίες. Η χωρητικότητα έχει αυξηθεί, με τις νέες εκδόσεις να περιλαμβάνουν:
-
57,7 kWh για την έκδοση με 123 kW/167 hp (προσθιοκίνητη),
-
73,1 kWh για τις εκδόσεις με 165 kW/224 hp (προσθιοκίνητη) και 252 kW/343 hp (τετρακίνητη).
Η φόρτιση έχει βελτιστοποιηθεί, με σύστημα προθέρμανσης για καλύτερη απόδοση σε χαμηλές θερμοκρασίες. Με AC 22 kW, η πλήρης φόρτιση (10-100%) γίνεται σε 3,5 ώρες, ενώ με DC, φτάνει από 10 σε 80% σε 30 λεπτά.
Το σύστημα πλοήγησης, ενσωματώνει πλέον λειτουργία έξυπνου προγραμματισμού φόρτισης, επιλέγοντας σταθμούς κατάλληλους για κάθε διαδρομή.
Ηλιακή ενέργεια και ψηφιακή συνδεσιμότητα
Η Toyota προσφέρει προαιρετικά ηλιοροφή με ηλιακούς συλλέκτες, οι οποίοι μπορούν να προσθέσουν έως και 1.800 χλμ. αυτονομίας ετησίως (μετρήσεις στην Ιαπωνία). Κατά την οδήγηση, η ενέργεια μεταφέρεται στη βοηθητική μπαταρία 12V, ενώ όταν το όχημα είναι σταθμευμένο, η ενέργεια αποθηκεύεται στις κύριες μπαταρίες ιόντων λιθίου. Το σύστημα πολυμέσων μπορεί να εμφανίζει σε πραγματικό χρόνο την κατάσταση της μπαταρίας και την ενέργεια που συλλέγεται από τον ήλιο.
Οδική συμπεριφορά και ασφάλεια
Η έκδοση με 165 kW/224 hp και κίνηση στους εμπρός τροχούς, επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ./ώρα σε 7,4 δευτερόλεπτα. Το βάρος των περίπου δύο τόνων, είναι καλά διαχειριζόμενο, με άνετη ανάρτηση και καλή κύλιση. Ωστόσο, το αμάξωμα παρουσιάζει κλίσεις στις γρήγορες στροφές και δεν απορροφά πλήρως τις έντονες ανωμαλίες.
Διατίθενται τέσσερα επίπεδα ανάκτησης ενέργειας, περιλαμβανομένου του πλήρους «coasting». Το adaptive cruise control λειτουργεί άψογα, όπως και τα υπόλοιπα συστήματα υποβοήθησης. Το σύστημα παρακολούθησης οδηγού μέσω κάμερας, αποτρέπει πιθανή απώλεια προσοχής, με έγκαιρες ειδοποιήσεις.
Κατά τη διάρκεια δοκιμαστικής οδήγησης, η μέση κατανάλωση ήταν 15,2 kWh/100 km, με την Toyota να δηλώνει αυτονομία έως 569 χιλιόμετρα.
Το κορυφαίο bZ4X: Έκδοση με τετρακίνηση και 343 ίππους
Η ισχυρότερη έκδοση με τετρακίνηση αποδίδει 252 kW / 343 hp, καθιστώντας το bZ4X το πιο δυνατό μοντέλο παραγωγής της Toyota, στην Ευρώπη. Το X-Mode, που περιορίζει ή απενεργοποιεί τις λειτουργίες υποβοήθησης, επιτρέπει ελεγχόμενη οδήγηση σε γλιστερό οδόστρωμα και δυνατότητα ήπιου drift. Αν και δεν πρόκειται για σπορ αυτοκίνητο, η νέα τετρακίνηση, το κάνει πιο ευέλικτο και διασκεδαστικό στην οδήγηση από ποτέ.
Συμπέρασμα
Το ανανεωμένο Toyota bZ4X 2025, δείχνει μια νέα αποφασιστικότητα από την ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο της ηλεκτροκίνησης. Με σαφείς σχεδιαστικές βελτιώσεις, σημαντικές τεχνολογικές αναβαθμίσεις και αυξημένες επιδόσεις, το bZ4X αναδεικνύεται πλέον ως μια πραγματική εναλλακτική πρόταση, στον κόσμο των ηλεκτρικών SUV. Είτε επιλέξετε την βασική, είτε την κορυφαία τετρακίνητη έκδοση, η Toyota φαίνεται να έχει αφήσει πίσω την αρχική της επιφυλακτικότητα – και να επιταχύνει μπροστά.
Πηγή: elektroauto-news.net