Πόσο ασφαλείς είναι οι οθόνες αφής των αυτοκινήτων;

Ο οδηγός που ασχολείται με την οθόνη αφής, κατά τη διάρκεια της οδήγησης, απομακρύνεται νοητικά από την οδήγηση, αφήνει το τιμόνι με το ένα του χέρι του και απομακρύνει τα μάτια του από τον δρόμο.

Οι οθόνες αφής στα σύγχρονα μοντέλα μπορεί να έχουν σχεδιαστεί για να περιορίζουν τη χρήση κινητών τηλεφώνων, να δίνουν την άμεση πληροφόρηση της κατάστασης του αυτοκινήτου στον οδηγό, να τον ενημερώνουν, να τον βοηθούν στην αναζήτηση τοποθεσιών, να ρυθμίζουν την θερμοκρασία της καμπίνας και να τον ψυχαγωγούν, όμως oi μελέτες δείχνουν ότι μπορούν να αποσπάσουν και την προσοχή του.

Τόσο νοητικά, όσο και οπτικά ο οδηγός μπορεί να προσηλωθεί στην οθόνη και το γεγονός αυτό μπορεί να αποδειχθεί ένας επικίνδυνος συνδυασμός που θα προκαλεί ατυχήματα.

Η τάση είναι να αυξάνονται οι οθόνες αφής στα νέα μοντέλα, τόσο σε μέγεθος όσο και σε δημοτικότητα

Tesla Android

Οι οδηγοί που απομακρύνουν τα μάτια τους από τον δρόμο και τα χέρια τους από το τιμόνι, για οποιονδήποτε λόγο, είναι συχνά εκείνοι που ευθύνονται για την πρόκληση ατυχήματος. Για αυτό και καλό είναι, ο οδηγός, να δείχνει υπευθυνότητα κάθε φορά που βρίσκεται πίσω από το τιμόνι.

Ωστόσο, ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Γιούτα συνεργάστηκαν με την American Automobile Association για να αξιολογήσουν τους οδηγούς και τα επίπεδα προσοχής τους όταν χρησιμοποιούν οθόνες αφής.

Πιο συγκεκριμένα επέλεξαν 30 διαφορετικά μοντέλα οχημάτων των οποίων οι οθόνες λειτουργούν με διαφορετικό. Στη συνέχεια ζητήθηκε από τους οδηγούς να συντονίσουν το ραδιόφωνο, να χρησιμοποιήσουν το σύστημα πλοήγησης, να πραγματοποιήσουν μια τηλεφωνική κλήση και να στείλουν ένα φωνητικό μήνυμα κειμένου.

Τα οχήματα που πήραν μέρος βαθμολογήθηκαν με βάση το επίπεδο της προσοχής που απαιτούσαν από τους οδηγούς για την εκτέλεση αυτών των εργασιών. Από όλα τα αυτοκίνητα (πήραν μέρος και SUV) όλα τα μοντέλα απέσπασαν αρκετά την προσοχή του οδηγού σε μεγάλο βαθμό και 23 από αυτά απαιτούσαν υψηλό ή πολύ υψηλό επίπεδο προσοχής από τον χειριστή.

Οι μελέτες δείχνουν ότι ένας οδηγός μπορεί να απομακρύνει το βλέμμα του από τον δρόμο με ασφάλεια μόνο για ένα ή δύο δευτερόλεπτα

Ο οδηγός που ασχολείται με την οθόνη αφής, κατά τη διάρκεια της οδήγησης, απομακρύνεται νοητικά από την οδήγηση, αφήνει το τιμόνι με το ένα του χέρι του και απομακρύνει τα μάτια του από τον δρόμο.

Οι μελέτες δείχνουν ότι ένας οδηγός μπορεί να κοιτάξει απομακρύνει το βλέμμα του από τον δρόμο με ασφάλεια μόνο για ένα ή δύο δευτερόλεπτα. Και εδώ είναι που πρέπει να σκεφτεί κανείς ότι χρειάζονται περίπου πέντε δευτερόλεπτα για να διαβάσει ή να στείλει ο οδηγός ένα σύντομο μήνυμα κειμένου.

Η σύνδεση του κινητού ή η αλλαγή του ραδιοφωνικού σταθμού σε μια οθόνη αφής οχήματος μπορεί να διαρκέσει μερικά δευτερόλεπτα. Όλο αυτό το χρόνο οδηγεί χωρίς να δίνει ιδιαίτερη προσοχή στο δρόμο.

Ο αντίκτυπος που έχει η τεχνολογία στα ποσοστά θανάτου και τραυματισμών στους δρόμους αποτελεί αντικείμενο συζήτησης από το Υπουργείο Μεταφορών (DfT) της Μ. Βρετανίας. Οι υπουργοί ανησυχούν ότι, ενώ τα ποσοστά ατυχημάτων μειώνονταν σταθερά μέχρι το 2010, την τελευταία δεκαετία παρατηρήθηκε αύξηση των ποσοστών ατυχημάτων. Ένα από τα ζητήματα που διερευνώνται είναι ο ρόλος που θα μπορούσαν να διαδραματίσουν οι οθόνες αφής στα αυτοκίνητα.

Tο επόμενης γενιάς σύστημα infotainment της Volvo Cars

Εκτός από τις οθόνες infotainment που αποσπούν την προσοχή και τον πιθανό αντίκτυπό τους στην οδική ασφάλεια, το DfT θα εξετάσει πώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί προληπτικά η τεχνολογία για την επιβολή της νομοθεσίας για την οδική κυκλοφορία.

Δηλαδή να χρησιμοποιηθούν ειδικές κάμερες που θα εντοπίζουν τους οδηγούς που χρησιμοποιούν τα κινητά τους τηλέφωνα. Η Volvo εξετάζει να εγκαταστήσει τεχνολογία στα αυτοκίνητά της, με απώτερο στόχο να αλλάξει η συμπεριφορά των οδηγών.

Μάλιστα, ορισμένα αυτοκίνητα προηγμένης τεχνολογίας διαθέτουν πλέον όχι μία αλλά δύο οθόνες αφής, καθώς και ξεχωριστή ψηφιακή οθόνη αντί των παραδοσιακών καντράν του ταμπλό, ενώ οι επιβάτες στα μπροστινά καθίσματα μερικές φορές εξυπηρετούνται από μια τέταρτη οθόνη.

Ωστόσο, δεν συμφωνούν όλοι οι κατασκευαστές με αυτή την εξέλιξη. Η Mazda δήλωσε ότι απομακρύνεται εντελώς από τις οθόνες αφής ή σκέφτεται να τις περιορίσει καθώς έρευνες στις οποίες μετείχε έδειξαν ότι συμβάλλουν στην απόσπαση προσοχής του οδηγού.

NEWSLETTERΟι ειδήσεις μας κατευθείαν στο inbox σας!