Πρώτη δοκιμή: Smart #1 και Smart #3

Πολύαναμενόμενα και διαφορετικά από τα προηγούμενα, τα Smart #1 και Smart #3 ανοίγουν επίσημα την αυλαία της ηλεκτρικής εποχής της μάρκας.

Ακούστε το άρθρο

Πολύαναμενόμενα και διαφορετικά από τα προηγούμενα, τα Smart #1 και Smart #3 ανοίγουν επίσημα την αυλαία της νέας ηλεκτρικής εποχής της μάρκας.

Το 1994 δημιουργήθηκε η κοινοπραξία που έφερε ένα παράξενο, μικροσκοπικό διθέσιο αυτοκίνητο με την ονομασία Smart. Αποτέλεσμα της συνεργασίας της Mercedes-Benz με την Ελβετική εταιρία ρολογιών Swatch. Η ονομασία του προκύπτει από τη χρήση του «S» από την Swatch, του «Μ» από την Mercedes και της λέξης «Art».

Στην πορεία η ονομασία του πήρε ένα «for two» στο τέλος της. Ώστε να διαχωριστεί από τις παραλλαγές του πρώτου μοντέλου. Αφού το 2003 ήρθε το Roadster και το 2014 το τετραθέσιο Smart for four.

Επίσημα το Smart έκανε την πρώτη δημόσια εμφάνιση του στην έκθεση αυτοκινήτου της Γενεύης το 1997. Μέσα στα χαρακτηριστικά και τις καινοτομίες του ήταν η δυνατότητα να παρκάρει κάθετα ανάμεσα στα υπόλοιπα παρκαρισμένα οχήματα. Αλλά και ο πλούσιος εξοπλισμός. Το Smart δεν ήταν το αυτοκίνητο όσων δεν είχαν τη δυνατότητα να αγοράσουν ένα sedan ή ένα hatchback. Ήταν ένα μοντέρνο αυτοκίνητο με χαρακτήρα και με πλούσιο εξοπλισμό. Αφού ήταν το δεύτερο μοντέλο υπό τη σκέπη της Mercedes με στάνταρ ESP, EBD και ABS μετά την S Class. Το 2006 η Daimler απέκτησε το 100% της Smart. Έως το 2019 που έκανε το επόμενο μεγάλο βήμα όταν έγινε η συνεργασία τον κινεζικό κολοσσό Geely. Όπου η γερμανική εταιρία ανέλαβε τον σχεδιασμό και η κινεζική τις πλατφόρμες και την τεχνολογία.

Πρώτη γνωριμία: Smart #1 και Smart #3

Η δίεση στην ονομασία των μοντέλων

Με στόχο να διαφέρουν ξεκάθαρα, η ονομασία των ηλεκτρικών μοντέλων της μάρκας θα αρχίζει με την δίεση και θα ακολουθεί ένας αριθμός. Προς το παρόν έχουμε δει τα hashtag 1 και 3, ενώ σύντομα αναμένουμε το 5, ένα μεγάλο SUV με περιπετειώδη χαρακτήρα. Μάλιστα η μάρκα έχει ανακοινώσει ότι θα φτάσει στον αριθμό 10, μέσα από ένα νέο λανσάρισμα κάθε χρόνο. Βέβαια η καινοτομία στην ηλεκτρική εποχή της μάρκας δεν αφορά στην ύπαρξη αμιγώς ηλεκτρικού μοντέλου, αλλά στην ονομαστική αλληλουχία. Αφού από το 2007 και μετά όλες οι γενιές των Smart είχαν μια ηλεκτροκίνητη έκδοση.

Πρώτη γνωριμία: Smart #1 και Smart #3

Το Smart #1

Είναι ένα πεντάθυρο crossover με μήκος 4,27 μέτρα, πλάτος 1,82 μέτρα, ύψος 1, 63 μέτρα και μεταξόνιό στα 2,75 μέτρα. Στη δικίνητη έκδοση το βάρος του #1 φτάνει τα 1.713 κιλά και ο ηλεκτροκινητήρας (μόνιμου μαγνήτη) έχει απόδοση 272 ίππων και μέγιστη ροπή 343 Nm. Ενώ στις εκδόσεις με δύο κινητήρες η μέγιστη συνδυαζόμενη ισχύς φτάνει τους 428 ίππους και η μέγιστη συνδυαζόμενη ροπή τα 543 Nm. Σχετικά με την αποθήκευση ενέργιας και τα δύο μοντέλα έχουν μπαταρίες ιόντων λιθίου με χωρητικότητά από 49  έως 66 kWh.

Η καμπίνα προσφέρει αρκετό χώρο για όλους τους επιβάτες, άνετα καθίσματα με καλή πλευρική στήριξη και πολλές χρηστικές θήκες αποθήκευσης μικρών αντικειμένων. Για τα μεγαλύτερα αντικείμενα το #1 έχει χώρο αποσκευών πίσω 411 λίτρα και ένα frunk εμπρός με χωρητικότητα 11 λίτρων, ιδανικό για τα καλώδια φόρτισης. Πολύ έξυπνα και διακριτικά το κουμπί για το ηλεκτρικά ανοιγόμενο πορτμπαγκάζ είναι το εσωτερικό του γράμματος «α» στο «smart» που βρίσκεται κάτω από το πίσω τζάμι.

 

Πρώτη γνωριμία: Smart #1 και Smart #3

Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας ήταν της τετρακίνητης έκδοσης Pulse με 368 ίππους και αυτονομία έως 455 χιλιόμετρα από την μπαταρία 66 kWh. Όπως είναι αναμενόμενο δεν αντιμετωπίζει κανένα πρόβλημα στη επιτάχυνση, όσο βαρύ πόδι κι αν έχει ο οδηγός. Ενώ η ανάρτηση είναι καλή σε δόμο με συνεχείς στροφές και μέτρια ποιότητα ασφάλτου. Το Smart #1 κινείται ήσυχα, σβέλτα και άνετα, χωρίς η οδική του συμπεριφορά να προβληματίζει. Στοιχεία που δεν αλλάζουν όταν βρίσκεται σε αυτοκινητόδρομο. Παράλληλα η γυάλινη πανοραμική οροφή δίνει στο εσωτερικό πολύ φως και αίσθηση μεγαλύτερης ευρυχωρίας που κάνει την παραμονή στο σαλόνι του ακόμα πιο ευχάριστη.

To Smart #3

Πρώτη γνωριμία: Smart #1 και Smart #3

Το μεγαλύτερο σε διαστάσεις #3 έχει μήκος στα 4,40 μέτρα, πλάτος στα 1,84 μέτρα, ύψος στα 1,55 μέτρα και μεταξόνιό στα 2,78 μέτρα. Στις δικίνητες εκδόσεις το βάρος του είναι 1.705 κιλά και στις τετρακίνητες 1.835 κιλά.

Βασική διαφορά του #3 από το #1 είναι το σχήμα του αμαξώματος, με την οροφή να έχει μεγαλύτερη κλίση στο πίσω μέρος. Μια οροφή που στο μεγαλύτερο της μέρος είναι γυάλινη. Βέβαια, αυτό το τζάμι 1,6 τετραγωνικού μέτρου θα ήταν καλό να έχει ένα σκίαστρο για να προστατεύει από τον έντονο ήλιο.

Πρώτη γνωριμία: Smart #1 και Smart #3

Είχαμε την τύχη να οδηγήσουμε την κορυφαία έκδοση του #3, την Brabus, των 428 ίππων. Με κίνηση σε όλους τους τροχούς και μπαταρία 66 kWh που του δίνει αυτονομία 415 χιλιομέτρων σε κύκλο WLTP. Απολαύσαμε την επιτάχυνση του, την θέση οδήγησης και φυσικά την οδική του συμπεριφορά.

Στην καμπίνα υπάρχουν στοιχεία από υλικό τύπου alcantara, όπως σε τμήμα της στεφάνης του flat-bottom τιμονιού. Κάτι που δίνει μια αίσθηση από το αγωνιστικό παρελθόν της Mercedes. Και εδώ δεν λείπουν οι αποθηκευτικοί χώροι, όπως το πολύ πρακτικό κενό κάτω από την κεντρική κονσόλα που μπορεί να φιλοξενήσει με ασφάλεια μια τσάντα. Ο χώρος των αποσκευών στο πίσω μέρος είναι 370 λίτρα και στο εμπρός μέρος (frunk) 15 λίτρα.

 

Πρώτη γνωριμία: Smart #1 και Smart #3

Φυσικά η κορυφαία έκδοση έχει κορυφαία και προβλέψιμη συμπεριφορά στον δρόμο, που δίνει στον οδηγό ασφάλεια. Αλλά θέλει προσοχή και εμπειρία όταν το δεξί πεντάλ διαχειρίζεται 428 ίππους. Βέβαια η μάρκα έχει φροντίσει να δώσει στον οδηγό όλα τα απαραίτητα εφόδια για να χρησιμοποιήσει τις δυνατότητες του #3 και αντιμετωπίσει τις προκλήσεις που μπορεί να υπάρξουν. Ανυπομονούμε για μια μεγαλύτερης διάρκειας δοκιμή.

 

Εκδόσεις και τιμές των Smart #1 και Smart #3

Αναλυτικά οι τιμές (χωρίς επιδότηση) του Smart #1 είναι οι εξής:

Pure: 36.950 ευρώ

Pure+: 42.500 ευρώ

Pro: 39.250 ευρώ

Pro+: 44.900 ευρώ

Premium: 47.600 ευρώ

47.600 ευρώ

Brabus: 52.330 ευρώ

Οι τιμές (χωρίς επιδότηση) του Smart #3 είναι οι εξής:

Pro: 40.900 ευρώ

Pro+: 46.400 ευρώ

Premium: 50.550 ευρώ

Pulse: 50.550 ευρώ

Brabus: 55.280 ευρώ

Η Smart, για δεύτερη φορά στην ιστορία της, κάνει μια προσπάθεια να ξεφύγει από την αποκλειστική διάθεση ενός μικρού μοντέλου πόλης. Και να αποκτήσει μια πιο οικογενειακή προσέγγιση. Μένει να δούμε αν το κοινό είναι τώρα έτοιμο να αποδεχτεί και να επιβραβεύσει αυτή την μεταστροφή.

 

abb_img