Η ταχεία φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου με συνεχές ρεύμα (DC), μπορεί να είναι ιδιαίτερα αποδοτική, υπό την προϋπόθεση, ότι πληρούνται οι κατάλληλες συνθήκες. Σύμφωνα με νέα μελέτη του γερμανικού οργανισμού ADAC, διαπιστώθηκε πως οι ενεργειακές απώλειες κατά τη γρήγορη φόρτιση, είναι γενικά χαμηλότερες σε σύγκριση με τη φόρτιση από κοινό οικιακό φορτιστή εναλλασσόμενου ρεύματος (AC).
Η μελέτη βασίστηκε στη χρήση ενός σταθμού ταχείας φόρτισης Alpitronic ισχύος 300 kW, που συναντάται συχνά σε δημόσια σημεία φόρτισης. Τέσσερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Tesla Model Y, VW ID.3, Hyundai Ioniq 6 και Renault Mégane, δοκιμάστηκαν σε διαφορετικές θερμοκρασίες. Με ειδικούς αισθητήρες, μετρήθηκε η ηλεκτρική ενέργεια που παρείχε το δίκτυο και συγκρίθηκε με εκείνη που τελικά αποθηκεύτηκε, στην μπαταρία των οχημάτων.
Τα αποτελέσματα έδειξαν, ότι η γρήγορη φόρτιση παρουσιάζει μικρότερες απώλειες, σε σχέση με την AC φόρτιση, αλλά όχι πάντα. Η απόδοση επηρεάζεται σημαντικά από τη θερμοκρασία της μπαταρίας. Όταν η μπαταρία είναι ήδη ζεστή, οι απώλειες περιορίζονται μόλις στο 1% με 4%. Ωστόσο, σε ψυχρό περιβάλλον, όπου η μπαταρία είναι κρύα, οι απώλειες μπορούν να φτάσουν το 6% με 10%. Αυτό συμβαίνει επειδή απαιτείται ενέργεια για τη θέρμανση της μπαταρίας, η οποία καταναλώνεται, πριν αρχίσει ουσιαστικά η φόρτιση και φυσικά χρεώνεται στον καταναλωτή.
Ένα έξυπνο τέχνασμα, είναι η προθέρμανση της μπαταρίας κατά την πορεία προς τον σταθμό φόρτισης. Έτσι, περιορίζονται οι απώλειες ενέργειας κατά τη διαδικασία φόρτισης, καθώς το όχημα έχει ήδη ξοδέψει την απαραίτητη ενέργεια για τη θέρμανση. Παρότι η συνολική κατανάλωση ενέργειας παραμένει ίδια, η διαδικασία γίνεται πιο αποδοτική, σε ό,τι αφορά τη φόρτιση καθαυτή.
Η ADAC υποστηρίζει, ότι οι κατασκευαστές οφείλουν να ενημερώνουν διαφανώς τους οδηγούς, για τις απώλειες φόρτισης, ανάλογα με τον τύπο και τις συνθήκες της φόρτισης. Ωστόσο, και οι καταναλωτές μπορούν να συμβάλουν στη βελτιστοποίηση της διαδικασίας. Όταν η μπαταρία είναι ήδη ζεστή, είναι προτιμότερο να φορτίζεται σε μεγαλύτερο βαθμό, καθώς αυτό μειώνει τις θερμικές απώλειες σε ποσοστιαία βάση και αυξάνει την αποδοτικότητα της γρήγορης φόρτισης.
Σε οικονομικό επίπεδο, η ADAC συμβουλεύει τους οδηγούς να συγκρίνουν τις τιμές ανά κιλοβατώρα, στις διάφορες επιλογές φόρτισης. Εάν η τιμή παραμένει ίδια μεταξύ AC και DC, τότε η ταχεία φόρτιση είναι η πιο συμφέρουσα. Αντιθέτως, όταν η φόρτιση με AC είναι αισθητά φθηνότερη, τότε αυτή αποτελεί την πιο οικονομική επιλογή.
Συμπερασματικά, η ταχεία φόρτιση μπορεί να είναι πιο αποδοτική και οικονομική, εφόσον η μπαταρία είναι ζεστή και η τιμή της ενέργειας συμφέρουσα. Οι οδηγοί καλούνται να γνωρίζουν τις παραμέτρους που επηρεάζουν την ενεργειακή απόδοση και να τις αξιοποιούν προς όφελός τους.
Πηγές: ADAC – elektroauto-news.net