Τέσσερις κανόνες για καλύτερη λειτουργία των υβριδικών αυτοκίνητων το χειμώνα

Τον χειμώνα η εξωτερική θερμοκρασία σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες είναι κάτω από το μηδέν και οι οδηγοί – κάτοχοι των plug-in οχημάτων, οφείλουν να τηρήσουν τέσσερις βασικούς κανόνες για να μπορέσουν να αξιοποιήσουν στο έπακρο το αυτοκίνητο και την μπαταρία τους.

Η ισχύς μιας μπαταρίας ενός υβριδικού plug-in μπορεί να επηρεαστεί από τις χαμηλές θερμοκρασίες, καθώς το σύστημα μπαταρίας έχει διαφορετικές λειτουργίες από αυτές ενός απλού αυτοκινήτου.

Το κρύο επηρεάζει την απόδοση της μπαταρίας, λόγω των ηλεκτροχημικών διεργασιών που πραγματοποιούνται εντός των στοιχείων ιόντων λιθίου.

Το καλύτερο είναι η μπαταρία να φορτίζεται σε κλειστό χώρο, όπου η θερμοκρασία δεν είναι ίδια με αυτή του περιβάλλοντος.

Δεν υπάρχει ιδανική θερμοκρασία για την καμπίνα των επιβατών. Παρ’ όλα αυτά, τα ηλεκτρικά συστήματα αποδίδουν καλύτερα και πιο αποτελεσματικά στους 21-22 βαθμούς Κελσίου, η οποία θεωρείται κατάλληλη θερμοκρασία για οδήγηση.

Προκειμένου να επιτευχθεί αυτή η θερμοκρασία η καλύτερη λύση είναι να ενεργοποιηθεί η προθέρμανση της καμπίνας ή η προθέρμανση των λειτουργιών του καθίσματος και του τιμονιού όσο είναι συνδεμένο το όχημα στο δίκτυο. Με αυτόν τον τρόπο θα υπάρξει η ιδανική θερμοκρασία όταν ο οδηγός μπει στο αυτοκίνητό του.

Σε πολύ κρύο καιρό θα πρέπει ο οδηγός να αφήσει το αυτοκίνητό του συνδεδεμένο στο δίκτυο, ενώ είναι σταθμευμένο, ώστε να μπορεί άμεσα και εύκολα να ενεργοποιηθεί η λειτουργία της προθέρμανσης.

Η ομαλή οδήγηση είναι πάντα το «κλειδί» για τη μείωση της κατανάλωσης. Σε ένα plug-in υβριδικό αυτοκίνητο θα πρέπει η επιτάχυνση να είναι σταδιακή, καθώς αυτή βοηθάει στην εξοικονόμηση ή ανάκτηση ενέργειας.

Όπως συμβαίνει όταν ο οδηγός πατάει φρένο όπου η κινητική ενέργεια μετατρέπεται σε ηλεκτρική ενέργεια και αυτή αποθηκεύεται για μελλοντική χρήση στην μπαταρία.

Πόσα είδη υβριδικών αυτοκινήτων υπάρχουν;

Υπάρχει μια… ιεραρχία στην κατάταξη των υβριδικών αυτοκινήτων. Στη βάση της πυραμίδας βρίσκονται τα ήπια υβριδικά αυτοκίνητα, ακολουθούν τα πλήρως υβριδικά και στην κορυφή βρίσκονται τα plug-in υβριδικά.

Τα ήπια υβριδικά αυτοκίνητα

Τα ήπια υβριδικά αυτοκίνητα χρησιμοποιούν έναν μικρό ηλεκτροκινητήρα, ο οποίος αντικαθιστά την μίζα και τον εναλλάκτη (το λεγόμενο “δυναμό”). Κατ’ αυτό τον τρόπο, υποβοηθά τον βενζινοκινητήρα και αναλαμβάνει τις ηλεκτρικές λειτουργίες του αυτοκινήτου όταν δεν υπάρχει φορτίο στον κινητήρα.

Στις κατηφόρες, για παράδειγμα, ή γενικά όταν δεν πατάμε καθόλου το γκάζι ο βενζινοκινητήρας απενεργοποιείται και αναλαμβάνει να διαχειριστεί τιμόνι-φρένα και λοιπά παρελκόμενα το ηλεκτρικό μοτέρ.

Τα πλήρως υβριδικά αυτοκίνητα

Στα πλήρως υβριδικά αυτοκίνητα ο βενζινοκινητήρας βρίσκεται σε συνέργεια με το ηλεκτρικό σύστημα, το οποίο αποτελείται από συστοιχία μπαταριών ιόντων ή λιθίου (συνήθως το δεύτερο), μια γεννήτρια και τον ηλεκτροκινητήρα.

Όταν το φορτίο γκαζιού είναι μικρό, την κίνηση αναλαμβάνει εξ ολοκλήρου ο ηλεκτροκινητήρας. Όταν παραστεί ανάγκη για παραπάνω δύναμη, ενεργοποιείται ο κινητήρας εσωτερικής καύσης με τον ηλεκτροκινητήρα να λειτουργεί παράλληλα και αναλόγως φορτίου.

Σε πλήρες άνοιγμα της πεταλούδας γκαζιού, το ηλεκτρικό μοτέρ δίνει το 100% για να βοηθήσει το έργο της μηχανής εσωτερικής καύσης.

Plug-in υβριδικά αυτοκίνητα (PHEV)

Πρόκειται για το τελευταίο βήμα πριν την αμιγώς ηλεκτρική κίνηση, μεγιστοποιώντας τα οφέλη της συνεργασίας κινητήρας εσωτερικής καύσης και ηλεκτρικού μοτέρ.

Εδώ οι μπαταρίες είναι ακόμα μεγαλύτερες και δεν εξαρτώνται αποκλειστικά από τον βενζινοκινητήρα ή την ανάκτηση ενέργειας για την φόρτισή τους.

Μπορούμε να συνδέσουμε το αυτοκίνητο στην πρίζα του σπιτιού μας -μέσω της κατάλληλης υποδοχής- και να φορτίσουμε τις μπαταρίες, κατά τον ίδιο τρόπο που φορτίζουν τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Διαβάστε επίσης: Ομοιότητες και διαφορές μεταξύ ηλεκτρικών αυτοκινήτων και συμβατικών