Επισκεφθήκαμε τον πρώτο δημόσια προσβάσιμο σταθμό ανεφοδιασμού υδρογόνου της Avin και οδηγήσαμε το υδρογονοκίνητο Toyota Mirai
Στους Αγίους Θεοδώρους λειτουργεί το πρώτο εμπορικό Πρατήριο Υδρογόνου στην Ελλάδα, υπό το εμπορικό σήμα της AVIN. Η επένδυση, ύψους περίπου 3 εκατομμυρίων ευρώ, υλοποιήθηκε με συγχρηματοδότηση (50%) από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Connecting Europe Facility – Transport και σηματοδοτεί μια νέα εποχή στις οδικές μεταφορές της χώρας, ανοίγοντας τον δρόμο για τη βιώσιμη κινητικότητα μηδενικών ρύπων και θέτοντας τις βάσεις για εθνική υποδομή υδρογονοκίνησης.

Πρόκειται για το πρώτο δημόσια προσβάσιμο πρατήριο υδρογόνου (Hydrogen Refueling Station – HRS) στην Ελλάδα και ένα από τα πρώτα σε ολόκληρη τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Το έργο υποστηρίζει τον στόχο της Motor Oil και της AVIN για τη μετάβαση σε καθαρές μορφές ενέργειας, αρχής γενομένης από την πιλοτική χρήση του Toyota Mirai που χρησιμοποιείται ήδη για δοκιμές στον χώρο.

Δείτε ακόμα: Υδρογόνο -Συνοδοιπόρος ή αντίπαλος της ηλεκτροκίνησης;
Από το τρέιλερ στο ρεζερβουάρ: Η διαδικασία ανεφοδιασμού
Το υδρογόνο φτάνει στον σταθμό με ειδικά διαμορφωμένα τρέιλερ, καθένα από τα οποία μεταφέρει 111 φιάλες υπό πίεση 380 bar, συνολικά έναν τόνο. Από εκεί, το καύσιμο διοχετεύεται στους τρεις συμπιεστές υψηλής ισχύος, οι οποίοι ανεβάζουν την πίεση στα 700–900 bar, διαδικασία απαραίτητη για ανεφοδιασμό επιβατικών και βαρέων οχημάτων.

Κατόπιν, το υδρογόνο περνά από πίνακα ελέγχου που επιβλέπει σε πραγματικό χρόνο όλες τις επιμέρους ενδείξεις (πίεση, ροή, θερμοκρασία) και στη συνέχεια οδηγείται στη μονάδα ψύξης, όπου μέσω διοξειδίου του άνθρακα η θερμοκρασία πέφτει στους -40°C για επιβατικά και -60°C για βαρέα οχήματα. Έτσι εξασφαλίζεται η σταθερότητα του καυσίμου και η ασφάλεια κατά τον ανεφοδιασμό.

Η τεχνολογικά υπερσύγχρονη εγκατάσταση διαθέτει πολλαπλούς αισθητήρες για την ανίχνευση αερίων και φλόγας, δεδομένου ότι το υδρογόνο είναι άοσμο και ιδιαίτερα πτητικό.

Ταχύτητα και αυτονομία: Τα πλεονεκτήματα του υδρογόνου
Η διαδικασία πλήρωσης είναι εντυπωσιακά γρήγορη: ένα επιβατικό όχημα όπως το Toyota Mirai γεμίζει με 5 κιλά υδρογόνου σε μόλις 3,5 λεπτά, προσφέροντας αυτονομία για έως και 700 χιλιόμετρα.

Η ταχύτητα ανεφοδιασμού και η μεγάλη αυτονομία κατατάσσουν την υδρογονοκίνηση ως έναν πολλά υποσχόμενο «αντίπαλο» της ηλεκτροκίνησης. Ειδικά για τις επαγγελματικές μεταφορές. Επιπλέον η τεχνολογία των κυψελών καυσίμου μειώνει τις ανάγκες συντήρησης των αυτοκινήτων, ενώ οι εκπομπές ρύπων είναι μηδενικές.

Πάντως εμείς δεν χάσαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε το Toyota Mirai, ώστε να διαπιστώσουμε από πρώτο χέρι την αίσθηση υδρογονοκίνησης επί Ελληνικού εδάφους, 18 χρόνια μετά την πρώτη μας επαφή με αυτοκίνητο τέτοιας τεχνολογίας, το 2007 στην California, όταν η General Motors μας εμπιστεύτηκε το Sequel. Ένα πρωτότυπο SUV μοντέλο που παρουσίασε στο σαλόνι αυτοκινήτου του Detroit το 2005.

Από τον Δημόκριτο στο εμπορικό δίκτυο
Αν και το πρατήριο της AVIN είναι το πρώτο εμπορικό του είδους, η παραγωγή υδρογόνου στην Ελλάδα έχει αρχίσει εδώ και χρόνια, σε ερευνητικό επίπεδο. Στο ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος, λειτουργούν εργαστηριακές εγκαταστάσεις που παράγουν υδρογόνο για μελέτες, αναλύσεις και ανάπτυξη τεχνολογιών σχετικών με την ηλεκτρόλυση, την αποθήκευση και τις κυψέλες καυσίμου. Το νέο πρατήριο σηματοδοτεί τη μετάβαση από την έρευνα στην εμπορική χρήση, ενισχύοντας την εθνική στρατηγική για καθαρές μεταφορές.

Πράσινη προέλευση και ευρωπαϊκή στόχευση
Προς το παρόν, το πρατήριο τροφοδοτείται με πράσινο υδρογόνο που εισάγεται από την Αυστρία, ωστόσο, έως το τέλος του 2026, προβλέπεται η έναρξη εγχώριας παραγωγής, μέσα στις εγκαταστάσεις της Motor Oil. Το υδρογόνο που παράγεται μέσω ηλεκτρόλυσης θεωρείται καθαρό, καθώς δεν περιέχει άνθρακα, σε αντίθεση με το «γκρι» ή «μπλε» υδρογόνο που προέρχονται από φυσικό αέριο ή ορυκτά καύσιμα.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει υψηλούς στόχους μέσω του Κανονισμού Υποδομών Εναλλακτικών Καυσίμων (AFIR). Μέχρι το 2030, θα πρέπει να υπάρχουν δημόσια προσβάσιμα πρατήρια υδρογόνου κάθε 200 χιλιόμετρα κατά μήκος των βασικών ευρωπαϊκών οδικών αξόνων. Για την Ελλάδα προβλέπεται η ανάπτυξη 20 τέτοιων σταθμών, με την AVIN να έχει ήδη ανακοινώσει την λειτουργία άλλων δύο τέτοιων εγκαταστάσεων στο Θριάσιο Πεδίο και στην Ακράτα.