Αυτό είναι το πρώτο πρατήριο υδρογόνου από την AVIN [βίντεο]

Παρουσιάστηκε ο πρώτος εμπορικός σταθμός ανεφοδιασμού Υδρογόνου στους Αγίους Θεοδώρους υπό το εμπορικό σήμα της AVIN.

Ακούστε το άρθρο

Παρουσιάστηκε ο πρώτος εμπορικός σταθμός ανεφοδιασμού Υδρογόνου στους Αγίους Θεοδώρους, υπό το εμπορικό σήμα της AVIN.

Με μια επένδυση της τάξης των 3 εκατ. ευρώ, γίνεται ένα σημαντικό βήμα προς την προώθηση της υδρογονοκίνησης στη χώρα. Το έργο αυτό διακρίνεται για σημαντικές πρωτιές σε εθνική, περιφερειακή και ευρωπαϊκή κλίμακα. Είναι το πρώτο, δημόσια προσβάσιμο, εμπορικό πρατήριο υδρογόνου που κατασκευάζεται στη χώρα και από τα πρώτα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Είναι το πρώτο που υλοποιείται στην Ευρώπη με συγχρηματοδότηση (κατά 50%) από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Connecting Europe Facility (CEF) – Transport και το πρώτο έργο που ανοίγει τον δρόμο για την εμπορική διάθεση αμιγώς πράσινων καυσίμων για τις οδικές μεταφορές στη χώρα.

To πρατήριο ανεφοδιασμού οχημάτων με υδρογόνο (Hydrogen Refueling Station – HRS) είναι μια καινοτόμα εγκατάσταση υψηλής τεχνολογίας και αυστηρών προδιαγραφών. Ο σταθμός επιτρέπει την τροφοδοσία οχημάτων υδρογόνου ελαφρού και βαρέως τύπου, ενισχύοντας τη μετάβαση σε καθαρές μορφές ενέργειας και υποστηρίζοντας τον στόχο της Motor Oil για την ανάπτυξη βιώσιμων λύσεων στον τομέα των μεταφορών.

Δείτε ακόμα: Υδρογόνο -Συνοδοιπόρος ή αντίπαλος της ηλεκτροκίνησης;

Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα του υδρογόνου

Το υδρογόνο, το πρώτο στοιχείο του περιοδικού κώδικα, διακρίνεται για το μικρό του μόριο που κάνει τη διαφυγή (από ρωγμές ή πόρους) πολύ πιο πιθανή. Έτσι το πρατήριο οφείλει να είναι προηγμένο τεχνολογικά και έτοιμο να αποτρέψει οποιαδήποτε διαρροή. Το πρατήριο της AVIN στους Αγίους Θεοδώρους τροφοδοτείται από 4 ειδικά διαμορφωμένα τρέιλερς, κάθε ένα εκ των οποίων έχει 111 φιάλες (1 τόνο υδρογόνου) σε πίεση 380 bar. Η ποσότητα αυτή είναι ικανή για να γεμίσει 200 ιδιωτικά αυτοκίνητα με καθαρή, πράσινη ενέργεια, μηδενικών εκπομπών ρύπων. Ένα γέμισμα διαρκεί 3 έως 5 λεπτά και δίνει στο όχημα μέση αυτονομία 700 χιλιομέτρων.

Όμως η βασική χρήση του υδρογόνου αναμένεται να είναι σε βαρέα οχήματα και στην ναυτιλία. Επίσης αυτό το καύσιμο φιλοδοξεί να ανοίξει τον δρόμο για μια νέα γενιά καυσίμων μηδενικών ρύπων στο μέλλον. Σημαντικά πλεονεκτήματα της υδρογονοκίνησης έναντι της ηλεκτροκίνησης ή της χρήσης ορυκτών καυσίμων είναι η ταχύτητα ανεφοδιασμού, η μεγάλη αυτονομία, η μικρότερη συντήρηση των οχημάτων (επειδή έχουν λιγότερα κινούμενα μέρη στον κινητήρα) και φυσικά η καθαρή παραγωγή του, όταν γίνεται μέσω ηλεκτρόλυσης.

Το μεγάλο αγκάθι για τις εταιρείες είναι οι διαφορετικές τιμές, που αυξάνονται ακόμα και 5 φορές, ανάλογα με το «χρώμα» του υδρογόνου. Για παράδειγμα το ονομαζόμενο «καφέ» υδρογόνο παράγεται με χρήση άνθρακα ή λιγνίτη, το «μπλε» και το «γκρι» χρησιμοποιούν φυσικό αέριο και τέλος το «ροζ», το «κίτρινο» και το «πράσινο» υδρογόνο παράγονται μέσω ηλεκτρόλυσης. Η διαφορά τους είναι μόνο η προέλευση της ηλεκτρικής ενέργειας με την οποία γίνεται η ηλεκτρόλυση.

Το πρατήριο της AVIN, προς το παρόν, τροφοδοτείται με εισαγωγή πράσινου υδρογόνου από την Βιέννη. Ωστόσο μέχρι το τέλος του 2026 την παραγωγή θα αναλάβει η Motor Oil στην Ελλάδα.

Το πρώτο πρατήριο Υδρογόνου της AVIN ξεκινά τη λειτουργία του στους Αγίους Θεοδώρους

Τα 20 πρατήρια υδρογόνου στην Ελλάδα έως το 2030

Ο κανονισμός AFIR (Κανονισμός Υποδομών Εναλλακτικών Καυσίμων) προβλέπει την ανάπτυξη υποδομών υδρογονοκίνησης σε όλη την Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένων των βασικών δρομολογίων για φορτηγά. Σύμφωνα με τον κανονισμό, σταθμοί ανεφοδιασμού με υδρογόνο πρέπει να εγκατασταθούν σε αστικούς κόμβους και κατά μήκος των ΔΕΔ-Μ (Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών). Έτσι ζητά την εγκατάσταση δημόσια προσβάσιμων σταθμών υδρογόνου κάθε 200 χιλιόμετρα κατά μήκος των διευρωπαϊκών οδικών δικτύων μέχρι το 2030.

Σήμερα υπάρχουν περίπου 1050 σταθμοί υδρογόνου στον κόσμο και 380 στην Ευρώπη. Η οδηγία για την Ελλάδα προβλέπει 20 τέτοιους σταθμούς. Μάλιστα η AVIN έχει ήδη δρομολογήσει την κατασκευή των δύο επόμενων πρατηρίων, στο Θριάσιο Πεδίο και την Ακράτα.

Το πρώτο πρατήριο Υδρογόνου της AVIN ξεκινά τη λειτουργία του στους Αγίους Θεοδώρους

Η παρουσίαση του πρατηρίου

Στο πλαίσιο της εκδήλωσης, παρουσιάστηκαν όλα τα χαρακτηριστικά που αφορούν στις συνθήκες μεταφοράς, αποθήκευσης, εφοδιασμού και δόθηκαν απαντήσεις για τη λειτουργία του πρατηρίου υδρογόνου και τα πλεονεκτήματα που μπορούν να αναδειχθούν από το πιλοτικό αυτό πρώτο εγχείρημα στον τομέα της υδρογονοκίνησης στη χώρα.

Το πρώτο πρατήριο Υδρογόνου της AVIN ξεκινά τη λειτουργία του στους Αγίους Θεοδώρους

Ο Γενικός Διευθυντής της AVIN OIL, κ. Ιωάννης Ραπτάκης δήλωσε: «Η σπουδαιότητα των εναλλακτικών καυσίμων και της κυκλικής οικονομίας είναι έκδηλη στο πλάνο ανάπτυξης μας, με κομβικό τον ρόλο του υδρογόνου στα εμβληματικά έργα που ήδη υλοποιεί ο Όμιλος. Το υδρογόνο αναμένεται να έχει σημαντικό ρόλο για την παραγωγή καυσίμων μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος. Εμείς σήμερα ανοίγουμε αυτή τη δυνατότητα στον τελικό καταναλωτή, ανοίγουμε τον δρόμο στην υδρογονοκίνηση, κόβοντας πρώτοι το νήμα στις μελλοντικές λύσεις που ήδη δοκιμάζονται στην Ευρώπη».

Το πρώτο πρατήριο Υδρογόνου της AVIN ξεκινά τη λειτουργία του στους Αγίους Θεοδώρους

Ο Γενικός Διευθυντής της Coral Gas, κ. Παναγιώτης Χαριτόπουλος δήλωσε: «Στην Coral Gas έχουμε στόχο να ηγηθούμε στην ενεργειακή μετάβαση. Και να μην ξεχνάμε ότι τα καύσιμα είναι πλήρως συμβατά με το DNA της εταιρείας μας, και άρα για εμάς είναι ένα φυσικό μονοπάτι που θέλουμε να ακολουθήσουμε. Ταυτόχρονα, μέσα από τις πρωτοβουλίες μας για καθαρές ενεργειακές λύσεις, είμαστε περήφανοι που συμβάλλουμε σε έναν πιο καθαρό και βιώσιμο μέλλον».

Στο πλαίσιο της εκδήλωσης πραγματοποιήθηκε συζήτηση μεταξύ των κκ. Γιώργου Χατζημαρκάκη, CEO της Hydrogen Europe, και Κωνσταντίνου Χατζηφώτη, Διευθυντή Ευρωπαϊκών Υποθέσεων του Ομίλου Motor Oil.

Το πρώτο πρατήριο Υδρογόνου της AVIN ξεκινά τη λειτουργία του στους Αγίους Θεοδώρους

O κ. Χατζημαρκάκης δήλωσε: «Το υδρογόνο δεν είναι απλώς μια λύση για το κλίμα — είναι η ευκαιρία για ισχυρή ενεργειακή ασφάλεια και καινοτομία. Η Ελλάδα μπορεί να ηγηθεί στη ναυτιλία, τις μεταφορές και την αποθήκευση ενέργειας. Η Motor Oil ήδη δείχνει τον δρόμο, προωθώντας ενεργά την πράσινη μετάβαση».

 Ο κ. Χατζηφώτης δήλωσε: «Η κατασκευή και λειτουργία του πρώτου εμπορικού, δημόσια προσβάσιμου πρατήριου υδρογόνου στην Ελλάδα, μέσω και της συνδυαστικής αξιοποίησης ενωσακών χρηματοδοτικών εργαλείων, αποτελούν ένα πρωτοποριακό επίτευγμα και προσθέτουν ένα σημαντικού συμβολισμού ορόσημο στην αλυσίδα αξίας υδρογόνου που αναπτύσσει ο Όμιλος Motor Oil».

Με την υποδομή του πρώτου πρατηρίου υδρογόνου, η χώρα μπαίνει στον ευρωπαϊκό χάρτη σύγχρονων οδικών μεταφορών. Το πρατήριο της AVIN και τα trailers υδρογόνου τα οποία λειτουργεί η Coral Gas είναι τα πρώτα απτά δείγματα του στρατηγικού πλάνου του Ομίλου Motor Oil για την ανάπτυξη αλυσίδας αξίας υδρογόνου στη χώρα.