Ζούμε τον μεγαλύτερο μετασχηματισμό στην ιστορία της αυτοκίνησης. Αλλά μάλλον η πρίζα δεν θα μονοπωλήσει το μέλλον της μετακίνησης μας. Αφού υπάρχει και το υδρογόνο.
Από την πρώτη επαφή μας με αυτοκίνητο που κινείται με υδρογόνο, το 2007, ήταν σαφές ότι πρόκειται για κάτι πολύ ιδιαίτερο. Βέβαια από την εποχή του Chevrolet Sequel πολλά πράγματα έχουν αλλάξει. Όχι μόνο στο εξωτερικό, αφού ήδη η Ελλάδα έχει σταθμό ανεφοδιασμού κυψελών καυσίμου υδρογόνου. Και το ερώτημα είναι αν το υδρογόνο θα κινηθεί παράλληλα με την ηλεκτροκίνηση, στον δρόμο πρoς τις μηδενικές εκπομπές ρύπων.
Το 15% του διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα, παγκοσμίως, προέρχεται από τις μετακινήσεις. Δεν είναι μεγάλο ποσοστό, όμως είναι αρκετό για να φέρει μια τεράστια πράσινη μεταστροφή της αυτοκίνησης. Κυρίως προς την ηλεκτροκίνηση, αλλά χωρίς να αποκλείει την υδρoγονοκίνηση.
Ποιοι επενδύουν στο υδρογόνο
Δεν είναι λίγοι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων που έχουν στα πλάνα τους το υδρογόνο και τις εφαρμογές του. Όπως και στην υβριδική κίνηση, ανάμεσα στους πρωτοπόρους είναι η Toyota. Όμως και η Hyundai παράγει ήδη ένα τέτοιο μοντέλο. Ακολουθούν οι BMW, Jaguar Land Rover, Ford και Renault, οι οποίες ασχολούνται σοβαρά με την έρευνα αυτής της τεχνολογίας.
Σήμερα μόλις δύο υδρογονοκίνητα αυτοκίνητα πωλούνται. Το Hyundai Nexo και το Toyota Mirai, αφού η Honda εγκατέλειψε τον τομέα διακόπτοντας την παραγωγή του Clarity. Αλλά και ο όμιλος Stellantis διαθέτει μια σειρά plug-in υβριδικών υδρογονοκίνητων van στην Ευρωπαϊκή αγορά. Πρόσφατα η Ford κατέθεσε αίτηση για πατέντα με την οποία ο V8 κινητήρας της θα χρησιμοποιεί ως καύσιμο του υδρογόνο.
Οι διαφορετικές εφαρμογές του υδρογόνου
Η κίνηση με υδρογόνο μπορεί να γίνει με δύο τρόπους. Είτε με κυψέλες καυσίμου, είτε με χρήση του απ’ ευθείας ως καύσιμο. Στην πρώτη περίπτωση μιλάμε για ηλεκτρικά αυτοκίνητα με ειδικά δοχεία μέσα στα οποία αποθηκεύεται το υδρογόνο. Που στη συνέχεια χρησιμοποιείται στην παραγωγή ρεύματος και φορτίζει τις μπαταρίες του ηλεκτρικού συστήματος κίνησης. Αυτό το ρεύμα είναι φιλικό προς το περιβάλλον και η τεχνολογία μειώνει την ανάγκη για μεγάλες και βαριές μπαταρίες ενώ ο ανεφοδιασμός διαρκεί ελάχιστα λεπτά, αντίθετα από μια παραδοσιακή φόρτιση ηλεκτρικού οχήματος. Βέβαια το πρόβλημα είναι το μικρό δίκτυο ανεφοδιασμού, το υψηλό κόστος αγοράς που είναι μεγαλύτερο από τα ηλεκτροκίνητα και οι απώλειες ενέργειας κατά την μεταφορά, συμπίεση και αποθήκευση του υδρογόνου.
Τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν το υδρογόνο στους κινητήρες εσωτερικής καύσης, σαν να ήταν βενζίνη ή πετρέλαιο φαίνονται πιο εύχρηστα. Αλλά στην πράξη υπάρχουν προβλήματα, όπως η αύξηση της θερμοκρασίας μέσα στον κινητήρα. Αφού η ανάφλεξη του υδρογόνου δεν μπορεί να ρυθμιστεί με μεγάλη ακρίβεια. Έτσι κάποιες φορές αναφλέγεται πριν από τον θάλαμο καύσης. Αυτή η αύξηση της θερμοκρασίας δημιουργεί εκπομπές οξειδίου του Αζώτου(NOx) το οποίο, σε μεγάλες ποσότητες, είναι τοξικό και επιβλαβές για την υγεία. Αυτή την τεχνολογία υποστηρίζει κυρίως η Toyota, ενώ και η Ford έχει κάνει κάποιες κινήσεις προς αυτή την κατεύθυνση χωρίς ακόμα να έχει παρουσιάσει κάποιο μοντέλο παραγωγής.
https://carselectric.gr/motor-oil-ston-dromo-tou-prasinou-ydrogonou/
Πώς παράγεται το υδρογόνο
Το υδρογόνο υπάρχει ως εναλλακτικό οικολογικής ενέργειας πολλά χρόνια. Αλλά η καθαρότητα του εξαρτάται από την διαδικασία παραγωγής του. Από αυτήν εξαρτάται αν παραμένει καθαρό ή όχι. Για παράδειγμα το ονομαζόμενο «καφέ» υδρογόνο παράγεται με χρήση άνθρακα ή λιγνίτη, το «μπλε» και το «γκρι» βασίζονται στη χρήση φυσικού αερίου, ενώ το» ροζ», το «κίτρινο» και το «πράσινο» υδρογόνο παράγονται μέσω ηλεκτρόλυσης. Διαφοροποιούνται ανάλογα με την προέλευση της ηλεκτρικής ενέργειας με την οποία γίνεται η ηλεκτρόλυση.
Επιπλέον, το «ροζ» παράγεται από πυρηνική ενέργεια, το «κίτρινο» από ρεύμα ορυκτής, ανανεώσιμης και πυρηνικής ενέργειας και το πράσινο αποκλειστικά από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Το «μπλε» υδρογόνο είναι αμφιλεγόμενο. Επειδή το διοξείδιο του άνθρακα από την παραγωγή του δεν φεύγει (άμεσα) στην ατμόσφαιρα αλλά αποθηκεύεται «υπόγεια». Έτσι χαρακτηρίζεται ως περιβαλλοντικά ουδέτερο, όμως η χρήση φυσικού αερίου προκαλεί πρόσθετες εκπομπές ρίπων.
Σημαντική λεπτομέρεια είναι ότι στη διαδικασία της ηλεκτρόλυσης απαιτούνται μεγάλες ποσότητες καθαρού νερού, το οποίο δεν περισσεύει, ειδικά στον νότο της Ευρώπης.
https://carselectric.gr/to-toyota-hilux-me-ydrogono-einai-pleon-gegonos/
Η υδρογονοκίνηση στην Ελλάδα
Η Ελλάδα διαθέτει τον πρώτο της σταθμό ανεφοδιασμού οχημάτων υδρογόνου, μέσα στις εγκαταστάσεις του ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος», στην Αγία Παρασκευή. Ο σταθμός χρησιμοποιεί συμπιεστή μεταλλοϋδριδίων που του επιτρέπει να λειτουργεί αθόρυβα και με πολύ χαμηλές ενεργειακές απαιτήσεις. Η εγκατάσταση παράγει «πράσινο» υδρογόνο μέσω ηλεκτρόλυσης, ενώ την ενέργεια παράγουν φωτοβολταϊκά. Στην ανάπτυξη του σταθμού χρησιμοποιήθηκε κυρίως εγχώρια τεχνογνωσία μέσω της εταιρείας CYRUS ΑΕ, η οποία είναι spin-off του ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος». Ο σταθμός ανεφοδιασμού είναι ο πρώτος μια σειράς επενδύσεων άνω του ενός εκατομμυρίου ευρώ γύρω από τις οικολογικές μετακινήσεις στην Ελλάδα.
Αναμένεται Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του Υπουργείου Περιβάλλοντος και του Υπουργείου Ενέργειας, στην οποία θα περιγράφονται οι όροι και οι προϋποθέσεις για την λειτουργία πρατηρίων υδρογόνου. Υπάρχουν συγκεκριμένες πρωτοβουλίες ώστε η Ελλάδα να πρωταγωνιστήσει σε αυτή τη μετάβαση προς την κλιματική ουδετερότητα και στην προώθηση των εναλλακτικών καυσίμων. Μάλιστα, σύμφωνα με εκτιμήσεις, η χρήση του υδρογόνου ως καύσιμο μεταφορών μπορεί να καλύψει περίπου το 1/3 της κατανάλωσης ενέργειας του τομέα των μεταφορών στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένης της ναυτιλίας. Και η ΟΣΥ σύντομα θα εφαρμόσει πιλοτικό πρόγραμμα με τρία λεωφορεία υδρογόνου.
Άλλωστε οι ειδικοί προβλέπουν ότι η χρήση υδρογόνου θα βρει αρχικά εφαρμογή στα μεγάλα φορτηγά οχήματα, τα λεωφορεία και τις σιδηροδρομικές μεταφορές. Ενώ αργότερα θα επεκταθεί στην εμπορική ναυτιλία και στις αερομεταφορές. Και παρότι δεν αναφέρουν ότι υπάρχει μέλλον στην εφαρμογή του υδρογόνου στα ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητα, η ενασχόληση μερικών από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές αυτοκινήτων στον κόσμο δείχνει κάτι άλλο.