Η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι έτοιμη να αλλάξει κάθε πτυχή της οικονομίας της, για την προστασία του περιβάλλοντος. Από το πώς οι άνθρωποι θερμαίνουν τα σπίτια τους έως τον τρόπο με τον οποίο οδηγούν τα αυτοκίνητα τους, το “Κλίμα” πρέπει να αντιστραφεί.
Διαβάστε επίσης: Γαλλογερμανική συμμαχία κατά της ΕΕ για την απαγόρευση πώλησης θερμικών αυτοκινήτων έως το 2035
Σήμερα, η Επιτροπή Περιβάλλοντος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου θα συζητήσει με τον εκτελεστικό αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Φρανς Τίμερμανς, το νέο νομοθετικό πακέτο της Κομισιόν. Αυτό θέτει τους στόχους της ΕΕ για μείωση κατά 55% των αερίων του θερμοκηπίου ως το 2030.
Ο Ευρωπαϊκός Νόμος για το Κλίμα που υιοθετήθηκε τον Ιούνιο του 2021 μεταμορφώνει την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία από πολιτική δέσμευση για κλιματική ουδετερότητα το 2050, σε δεσμευτική υποχρέωση για την ΕΕ και τα κράτη μέλη.
Σύμφωνα με τις προτάσεις της ΕΕ, κάθε βιομηχανία θα επιταχύνει την αποδέσμευσή της από τα ορυκτά καύσιμα για να μειώσει την ατμοσφαιρική ρύπανση. Κάτι που θα στην ΕΕ να βρεθεί στο δρόμο της εξάλειψης του φαινόμενου του Θερμοκηπίου έως τα μέσα του αιώνα.
Τα σχετικά μέτρα αναμένεται να επεκταθούν στην ευρύτερη αγορά άνθρακα σε παγκόσμιο επίπεδο, με εφαρμογή που θα συμπεριλαμβάνει τις ναυτιλιακές εταιρείες και τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, αλλά και μέσω της επιβολής εισφορών στις εισαγωγές χάλυβα, τσιμέντου και αλουμινίου.
Η πιο φιλόδοξη και πολύπλευρη στρατηγική για το κλίμα έως σήμερα
Πρόκειται για την πιο φιλόδοξη και πολύπλευρη στρατηγική για το Κλίμα που έχει ψηφιστεί έως σήμερα και αναμένεται να οδηγήσει την ΕΕ πολύ πιο μπροστά από άλλες μεγάλες οικονομίες με στόχους μηδενικού άνθρακα, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ και της Κίνας.
Για παράδειγμα, από το 2035 θα παράγονται μόνο αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών ρύπων, και οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να πληρώνουν για κάθε τόνο διοξειδίου του άνθρακα που εκπέμπουν.
Ωστόσο, είναι απίθανο το πακέτο μέτρων να εφαρμοστεί ακριβώς όπως είχε προβλεφθεί, καθώς όσα θα ψηφιστούν στην ουσία κλείνουν χρόνια έντονης συζήτησης μεταξύ των κρατών-μελών, σχετικά με τον τρόπο μετατροπής των μέτρων αυτών σε νόμο.
«Θα δούμε να συμβαίνει ένα πείραμα σε όλη την οικονομία, προκειμένου να υλοποιηθεί το πιο φιλόδοξο σχέδιο αναφορικά με τη βελτίωση του κλίματος», δήλωσε η Simone Taglipietra, ερευνητής στο Think Tank Bruegel στις Βρυξέλλες.
«Μέχρι στιγμής, η Ευρώπη έχει επικεντρωθεί σε μερικούς τομείς για τη μείωση των εκπομπών ρύπων και τώρα αλλάζουμε με μέτρα που θα έχουν τεράστιο αντίκτυπο στην καθημερινή ζωή των οικογενειών και των επιχειρήσεων σε ολόκληρη την Ευρώπη, χωρίς καμία εξαίρεση».
Η στρατηγική θα χρησιμεύσει ως “χάρτης αποδέσμευσης από τα ορυκτά καύσιμα” και για άλλες χώρες
Μαζί, οι 27 χώρες της ΕΕ μείωσαν τις εκπομπές κατά 24% μεταξύ 1990 και 2019, κυρίως λόγω των ορίων ρύπανσης που επιβάλλουν.
Ωστόσο, ο ρυθμός της μείωσης θα πρέπει να επιταχυνθεί, προκειμένου να ανατραπεί η καταστροφική υπερθέρμανση του πλανήτη.
Ο στόχος 55% της ΕΕ εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται ως “ανεπαρκής” από τον Μ.Κ.Ο. Carbon Action Tracker.
Ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός εκτιμά ότι η ΕΕ θα πρέπει να μειώσει τις εκπομπές κατά 65% έως το 2030 για να ανταποκριθεί στις προσδοκίες της Συμφωνίας του Παρισιού δεσμευμένοι τη στιγμή που αναφερόμαστε σε ένα σύνολο πολύ ακριβών πολιτικών σε μια περιοχή όπου οι χώρες έχουν διαφορετικά γεωγραφικά, κοινωνικά συστήματα, αλλά και ενεργειακούς συνδυασμούς.
Το πακέτο «Fit for 55 in 2030»
Ωστόσο, το «Fit for 55 in 2030», περιγράφει ακριβώς τι είναι απαραίτητο για την αποδέσμευση μας από τα ορυκτά καύσιμα πιο γρήγορα από οποιαδήποτε άλλη περιοχή του κόσμου.
H Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μέσω του Φρανς Τίμερμανς, θα παρουσιάσει το πακέτο «Fit for 55 in 2030». Αυτό περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, νομοθετικές προτάσεις για την αναθεώρηση του Συστήματος Εμπορίου Εκπομπών της ΕΕ (ETS). Όπως επίσης και βελτιώσεις για την Ανανεώσιμη Ενέργεια και τις Οδηγίες Αποδοτικότητας, την αναθεώρηση των προτύπων εκπομπών CO2 για τα αυτοκίνητα. Αλλά και τους κανονισμούς LULUCF (Land use and forestry regulation for 2021-2030) και Effort Sharing Regulations – που αφορά τον επιμερισμό των προσπαθειών για την επίτευξη των στόχων μεταξύ 2021-2030.
Η συγκεκριμένη στρατηγική, μάλιστα, θα ήταν χρήσιμη ως “χάρτης” για τις υπόλοιπες χώρες και κυβερνήσεις. Για την πιο γρήγορη αποδέσμευσή τους από τη χρήση ορυκτών καυσίμων.
Πριν από την παρουσίαση του Τίμερμανς, οι επιτροπές Περιβάλλοντος, Δημόσιας Υγείας και Ασφάλειας Τροφίμων θα συζητήσουν την τελευταία έκθεση του Παγκόσμιου Οργανισμού Μετεωρολογίας (WMO) για την «Κατάσταση στο παγκόσμιο κλίμα το 2020» με τον ΓΓ του WMO.
Ο Manon Dufour, επικεφαλής του γραφείου E3G για τα θέματα που αφορούν στο κλίμα στις Βρυξέλλες δήλωσε ότι: “Δεν υπάρχει απολύτως κανένα σχέδιο για το πώς να μεταμορφώσουμε την οικονομία, ώστε να επιτύχει όλους αυτούς τους στόχους, αλλά αυτό κάνει αυτή τη στιγμή η Επιτροπή.”
ΕΕ: Έχουμε μια δεκαετία να αλλάξουμε ριζικά τον τρόπο παραγωγής της ενέργειας
Ένα από τα κρισιμότερα σημεία είναι και ο περιορισμός του εμπορίου του άνθρακα με τέτοιον τρόπο, ώστε να μπορούν να παράλληλα να καλυφθούν οι ανάγκες για τη θέρμανση των κτιρίων. Αλλά και οι οδικές μεταφορές.
Το τρέχον πρόγραμμα ανώτατου ορίου και εμπορίου για κατασκευαστές και επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας έχει αυξήσει την ρύπανση σε τιμές ρεκόρ. Αυξάνοντας παράλληλα και τις ανησυχίες ότι οι καταναλωτές θα πρέπει να επωμιστούν το κόστος.
Η ΕΕ υποστηρίζει ότι ο επείγων χαρακτήρας της αντιστροφής της κλιματικής κρίσης απαιτεί δραστικές κινήσεις. ε οι κάτοικοι θα μπορέσουν να βιώσουν τελικά θετικές συνέπειες.
«Έχουμε μια δεκαετία να αλλάξουμε ριζικά τον τρόπο παραγωγής της ενέργειας που χρειαζόμαστε», δήλωσε ο Ευρωπαίος Επίτροπος Ενέργειας Kadri Simsson.
«Από περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα στους δρόμους έως τα πιο πράσινα κτίρια, τον καθαρότερο αέρα και ένα πιο υγιές περιβάλλον, η ζωή όλων θα επηρεαστεί θετικά άμεσα».
Η πτυχή της κοινωνικής διευκόλυνσης στη δράση για το κλίμα μέσω του Fit for 55 in 2030
Η πρόταση Fit for 55 in 2030 περιλαμβάνει μέτρα για την προστασία των πιο ευάλωτων οικογενειών από το υψηλό κόστος.
Η Κοινωνική Διευκόλυνση Δράσης για το Κλίμα, με έσοδα από τη αγορά άνθρακα, θα παρέχει κεφάλαια για να υποστηρίξει τα άτομα που δίνουν αγώνα για πρόσβαση σε ενέργεια ή μεταφορές. Δηλαδή, ένας πληθυσμός που μπορεί να ανέλθει σε 34 εκατομμύρια ανθρώπους, σύμφωνα με εκτιμήσεις της ΕΕ.
Επίσης, η Κομισιόν προτείνει έναν τρόπο για την προστασία των ευρωπαϊκών εταιρειών που είναι η επιβολή αντιτίμου άνθρακα σε ορισμένα εισαγόμενα προϊόντα. Θεσμοθετώντας έτσι την πρώτη παγκόσμια εισφορά με σκοπό τον περιορισμό του άνθρακα.
Η κίνηση αυτή θα συμβάλει στη δημιουργία ενός ισότιμου πεδίου για τους Ευρωπαίους κατασκευαστές. Έτσι δεν θα τους υπονομεύουν οι αντίπαλοι τους από χώρες με αδύναμους περιβαλλοντικούς κανονισμούς. Αρχικά, αυτός ο δασμός θα βρει εφαρμογή σε τσιμέντο, αλουμίνιο, χάλυβα, λιπάσματα και ηλεκτρισμό.
Επιτάχυνση του εξηλεκτρισμού των αυτοκινήτων σχεδιάζει η ΕΕ
Ωστόσο, οι εταιρείες ζητούν περισσότερη βοήθεια. Οι παραγωγοί χάλυβα υποστηρίζουν ότι η εισφορά θα έπρεπε να περιλαμβάνει δωρεάν άδειες εκπομπής CO2. Ενώ η επιτροπή αναφέρει ότι πρέπει να είναι το ένα ή το άλλο.
Ο φόρος, ο Carbon Border Adjustment Mechanism, προκαλεί επίσης διπλωματική ανησυχία με χώρες όπως η Κίνα ή η Ρωσία. Αυτές προειδοποιούν ότι θα μπορούσε να παραβιάσει τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου.
Η σημερινή πρόταση είναι το πρώτο κεφάλαιο της ιστορίας της αποδέσμευσης από τα ορυκτά καύσιμα.
Τα επόμενα δύο έως τρία χρόνια θα είναι κρίσιμα, καθώς η Ευρώπη θα γίνει ένα “παγκόσμιο εργαστήριο”. Ο υπόλοιπος κόσμος θα πρέπει να αδράξει την ευκαιρία να εφαρμόσει αντίστοιχα μέτρα, πετυχαίνοντας αντίστοιχους κλιματικούς στόχους.