Όπως συμβαίνει και με το ψύχος, έτσι και οι πολύ υψηλές θερμοκρασίες, μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά την απόδοση και την αυτονομία των EVs. Αν και όλα τα EVs επηρεάζονται από την υπερβολική ζέστη, ορισμένα ανταποκρίνονται καλύτερα, στις θερμοκρασιακές προκλήσεις του καλοκαιριού.
Αυτή την εβδομάδα, μεγάλες περιοχές των Κεντρικών, Μεσοδυτικών και Βορειοανατολικών Ηνωμένων Πολιτειών, δοκιμάζονται από ένα έντονο κύμα καύσωνα. Οι θερμοκρασίες ξεπερνούν τους 32°C, φτάνοντας ακόμη και τους 37°C σε πολλές περιοχές. Είναι ευρέως γνωστό, ότι ο χειμώνας επηρεάζει αρνητικά την αυτονομία των EVs, ωστόσο οι υψηλές θερμοκρασίες, έχουν κι αυτές τον δικό τους αντίκτυπο.
EVs: Η θερμότητα μειώνει την αυτονομία – αλλά όχι δραματικά
Σύμφωνα με νέα μελέτη της Recurrent –μιας εταιρείας που ειδικεύεται στην ανάλυση δεδομένων για ηλεκτρικά οχήματα– εξετάστηκαν πληροφορίες από σχεδόν 30.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η ανάλυση έδειξε, ότι σε θερμοκρασίες γύρω στους 37°C, η μείωση της αυτονομίας είναι μικρή. Ωστόσο, όταν το θερμόμετρο αγγίξει τους 48°C, η απώλεια γίνεται πιο αισθητή. Παρ’ όλα αυτά, δεν είναι τόσο δραματική, όσο στις πολικές θερμοκρασίες.
Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι κατασκευασμένα να λειτουργούν σε ευρύ φάσμα θερμοκρασιών. Οι μπαταρίες υψηλής τάσης, διαθέτουν ενσωματωμένα θερμικά συστήματα διαχείρισης, τα οποία τους επιτρέπουν να παραμένουν λειτουργικές, ακόμα και υπό ακραίες συνθήκες. Όμως, η αποτελεσματικότητα της μετατροπής της αποθηκευμένης ενέργειας σε αυτονομία μειώνεται, όταν οι εξωτερικές θερμοκρασίες ξεφεύγουν από το ιδανικό φάσμα.
Για παράδειγμα, η Tesla συστήνει στους ιδιοκτήτες να αποφεύγουν να εκθέτουν τα οχήματά τους σε θερμοκρασίες άνω των 60°C ή κάτω των -30°C για διάστημα μεγαλύτερο των 24 ωρών.
EVs: Γιατί χάνεται η αυτονομία;
Η βασική αιτία είναι το ότι τα συστήματα θερμικής διαχείρισης της μπαταρίας, ενεργοποιούνται έντονα για να προστατεύσουν τα στοιχεία από υπερθέρμανση. Αυτό απαιτεί ενέργεια και η ενέργεια αυτή, αφαιρείται από την ωφέλιμη αυτονομία του οχήματος.
Η θερμότητα επηρεάζει και τη χημεία των μπαταριών. Σε υψηλές θερμοκρασίες, ο ηλεκτρολύτης μέσα στην μπαταρία γίνεται πιο «χαλαρός», επιτρέποντας την απώλεια ενέργειας μέσω διαρροής. Αντίθετα, στο κρύο ο ηλεκτρολύτης πήζει, περιορίζοντας τη ροή των ιόντων.
Μπορούμε να το παρομοιάσουμε με το ψήσιμο ενός κέικ: η σωστή υφή είναι απαραίτητη για καλό αποτέλεσμα. Οι κατασκευαστές έχουν εξοπλίσει τις μπαταρίες με πολλαπλά συστήματα, ώστε η «υφή» τους – δηλαδή οι ιδανικές θερμοκρασίες λειτουργίας – να διατηρείται εντός των σωστών ορίων.
Πέρα από τα παραπάνω, σε συνθήκες καύσωνα, χρησιμοποιούμε περισσότερο τον κλιματισμό, ο οποίος καταναλώνει επίσης ενέργεια από την μπαταρία. Παρόλα αυτά, τα σύγχρονα EV, διαθέτουν πολύ εξελιγμένα συστήματα ψύξης, τα οποία προσπαθούν να διατηρούν σταθερή τη θερμοκρασία των στοιχείων, ανεξάρτητα από τις καιρικές συνθήκες.
EVs: Πόση αυτονομία χάνεται σε 32–38°C;
Σύμφωνα με τη Recurrent, ορισμένα EV διαχειρίζονται τη ζέστη καλύτερα από άλλα:
-
Audi Q8 e-tron, BMW i4 και Rivian R1S διατηρούν το 98% της αυτονομίας τους σε θερμοκρασίες γύρω στους 32°C.
-
Hyundai Ioniq 5 και Rivian R1T ακολουθούν με 97%.
-
Ford Mustang Mach-E, Tesla Model 3 και Model Y αποδίδουν ελαφρώς χαμηλότερα, με 96%, 95% και 94% αντίστοιχα.
Κατά μέσο όρο, η απώλεια αυτονομίας στους 32°C είναι περίπου 5%, δηλαδή σχετικά ήπια.
Ωστόσο, σε πιο ακραίες θερμοκρασίες – όπως 38°C – η μέση απώλεια, φτάνει το 15% και σε ορισμένα μοντέλα αγγίζει ακόμη και το 20%. Για παράδειγμα, το Cadillac Lyriq με εργοστασιακή αυτονομία 519 χιλιομέτρων, μπορεί σε τέτοιες συνθήκες, να αποδώσει μόλις περίπου 400 χλμ..
Σε παρόμοιες θερμοκρασίες:
-
Το BMW i4 και το Rivian R1S διατηρούν το 92% της αυτονομίας τους.
-
Το Hyundai Ioniq 5 διατηρεί το 90%, αποδεικνύοντας πως κάποιες κατασκευές, παραμένουν αποδοτικές ακόμα και σε συνθήκες καύσωνα.
EVs: Ο ρόλος της αντλίας θερμότητας
Η μελέτη έδειξε ότι τα EVs που είναι εξοπλισμένα με αντλία θερμότητας – μια συσκευή που επαναχρησιμοποιεί την απορριπτόμενη θερμότητα για θέρμανση, – έχουν μεγαλύτερες απώλειες το καλοκαίρι,σε σχέση με τα EVs χωρίς τέτοιο σύστημα.
-
Σε θερμοκρασίες 32°C, τα EV με αντλία θερμότητας χάνουν 7% αυτονομία κατά μέσο όρο, έναντι 3% για όσα δεν έχουν.
-
Σε θερμοκρασίες γύρω στους 38°C, η απώλεια είναι 15% για τα EV με αντλία θερμότητας, έναντι 13% για τα υπόλοιπα.
Αυτό συμβαίνει επειδή οι αντλίες θερμότητας, έχουν σχεδιαστεί να λειτουργούν αποτελεσματικά σε χαμηλές θερμοκρασίες. Αν και λειτουργούν και ως ψυκτικά συστήματα το καλοκαίρι, η αποδοτικότητά τους τότε μειώνεται, σε σχέση με ένα απλό σύστημα A/C.
Παρά ταύτα, η συνολική διαφορά στην απόδοση είναι μικρή και δύσκολα θα επηρεάσει την απόφαση αγοράς, για τους περισσότερους οδηγούς.
| Όνομα μοντέλου | Διατήρηση αυτονομίας σε % – Στους 32℃ |
| Audi Q8 E-Tron | 98% |
| BMW i4 | 98% |
| Rivian R1S | 98% |
| Hyundai Ioniq 5 | 97% |
| Rivian R1T | 97% |
| Ford Mustang Mach-E | 96% |
| Chevrolet Bolt EV | 96% |
| Μοντέλο Tesla 3 | 95% |
| Volkswagen ID.4 | 95% |
| Ford F-150 Lightning | 95% |
| BMW i3 | 95% |
| Tesla Model X | 94% |
| Tesla Model Y | 94% |
| Tesla Cybertruck | 93% |
| Κία EV6 | 92% |
| Cadillac Lyriq | 92% |
| Nissan Ariya | 92% |
| Tesla Model S | 91% |
| Kia Niro EV | 88% |
| Chevrolet Blazer EV | 86% |
Πώς να προστατέψετε την μπαταρία του EV σας το καλοκαίρι
Ορισμένες καλές πρακτικές μπορούν να βοηθήσουν στη διατήρηση της αυτονομίας και της υγείας της μπαταρίας, κατά τους θερμούς μήνες:
-
Μην το αφήνετε με χαμηλή φόρτιση. Σε υψηλές θερμοκρασίες, η μπαταρία καταναλώνει ενέργεια για να παραμείνει δροσερή. Ιδανικά, διατηρήστε το φορτίο στο 50% ή συνδέστε το σε πρίζα με όριο φόρτισης στο 80%.
-
Αποφύγετε το παρκάρισμα στον ήλιο. Εάν λείπετε για πολλές ώρες ή ημέρες, προσπαθήστε να παρκάρετε σε σκιερό σημείο. Αν το EV μείνει εκτεθειμένο στον ήλιο, το εσωτερικό θα ζεσταθεί υπερβολικά και θα απαιτηθεί έντονη ψύξη με την επιστροφή σας – με επιπλέον κατανάλωση ενέργειας.
-
Προστατέψτε τη θερμοκρασία της μπαταρίας. Όταν το όχημα είναι παρκαρισμένο στη σκιά, το θερμικό σύστημα της μπαταρίας έχει λιγότερη δουλειά να κάνει, άρα εξοικονομείται ενέργεια και μειώνεται η φθορά.
EVs: Συμπέρασμα
Η ζέστη επηρεάζει την αυτονομία των EV, αλλά όχι στο ίδιο βαθμό με το ψύχος. Τα περισσότερα σύγχρονα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, είναι πλέον εξοπλισμένα για να αντιμετωπίζουν καιρικά φαινόμενα άνω των 30°C, χωρίς σοβαρές απώλειες. Με απλές πρακτικές, όπως η σκιά και η σωστή φόρτιση, μπορείτε να περιορίσετε τον αντίκτυπο και να απολαμβάνετε το καλοκαίρι, χωρίς άγχος για την αυτονομία.
Πηγή: insideevs.com





