Η Ευρώπη αλλάζει ταχύτητα στην ηλεκτροκίνηση και η Γαλλία αποδεικνύει πρώτη ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, μπορούν να γίνουν πραγματικά προσιτά. Ο δεύτερος γύρος του γαλλικού προγράμματος κοινωνικής μίσθωσης ηλεκτρικών αυτοκινήτων ,ξεκίνησε πριν από λίγες ημέρες, δίνοντας ξανά την ευκαιρία σε πολίτες με χαμηλό ή μεσαίο εισόδημα να αποκτήσουν ηλεκτρικό όχημα με μηνιαία μίσθωση από μόλις 100 ευρώ. Το ανώτατο ποσό ορίζεται στα 200 ευρώ, ανάλογα με το μοντέλο και το εισόδημα του δικαιούχου.
Ο πρώτος γύρος του 2024, είχε αποδειχθεί τεράστια επιτυχία: η ζήτηση ήταν τόσο μεγάλη, που η κυβέρνηση αναγκάστηκε να αναστείλει το πρόγραμμα, μέσα σε λίγες εβδομάδες. Ωστόσο, δέχθηκε και κριτική, κυρίως για το υψηλό κόστος των επιδοτήσεων, που έφταναν έως και τα 13.000 ευρώ ανά αυτοκίνητο, αλλά και για το γεγονός ότι επωφελήθηκαν υπερβολικά πολλοί από τη μεσαία τάξη.
Βελτιώσεις στη νέα φάση του προγράμματος
Για το 2025, το Παρίσι επανέρχεται με βελτιωμένους κανόνες:
-
Η επιδότηση μειώθηκε στα 7.000 ευρώ ανά αυτοκίνητο,
-
Ο στόχος είναι η διάθεση περίπου 50.000 ηλεκτρικών οχημάτων,
-
Και το πρόγραμμα εστιάζει πλέον στους πολίτες, που το χρειάζονται περισσότερο.
Η Γερμανία μένει πίσω
Στη Γερμανία, η κοινωνική μίσθωση ηλεκτρικών αυτοκινήτων παραμένει ακόμη θεωρητική έννοια. Μόνο το SPD έχει ταχθεί ανοιχτά υπέρ της ιδέας, ενώ CDU/CSU παραμένουν επιφυλακτικοί. Μέχρι στιγμής, τα περισσότερα κρατικά προγράμματα, έχουν ωφελήσει ιδιοκτήτες κατοικιών με φωτοβολταϊκά, επαγγελματίες οδηγούς και εταιρικούς στόλους. Ακόμη και με την αύξηση των προσιτών ηλεκτρικών μοντέλων στην αγορά, πολλοί Γερμανοί εξακολουθούν να θεωρούν απρόσιτη την ηλεκτροκίνηση, όπως σχολιάζει η Susanne Goetz, από τον οργανισμό Transport & Environment (T&E).
Η κοινωνική μίσθωση ως λύση
«Ακριβώς εδώ μπορεί να λειτουργήσει η κοινωνική μίσθωση», τονίζει η Goetz. Το πρόγραμμα, εξηγεί, προσφέρει γρήγορη πρόσβαση σε οικονομικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ παράλληλα ενισχύει τη δευτερογενή αγορά μεταχειρισμένων, καθώς τα μισθωμένα οχήματα, θα επιστρέφουν σύντομα στην κυκλοφορία.
Σύμφωνα με την ίδια, το γερμανικό σχέδιο προβλέπει τη χρήση πόρων από το Κοινωνικό Ταμείο της ΕΕ για το Κλίμα, ώστε να στηριχθούν νοικοκυριά, με χαμηλό και μεσαίο εισόδημα. Όμως, τα διαθέσιμα κονδύλια κρίνονται ανεπαρκή – περίπου 1 δισ. ευρώ ετησίως για όλους τους τομείς (μεταφορές, κτίρια και μικρές επιχειρήσεις).
Η T&E προτείνει μια πιο ρεαλιστική λύση: τη χρηματοδότηση μέσω του Ταμείου για το Κλίμα και τον Μετασχηματισμό (KTF), το οποίο έχει τη δυνατότητα να διαθέσει περισσότερα κεφάλαια άμεσα, για τέτοιου είδους προγράμματα.
Μαθήματα από τη Γαλλία
Η Goetz θεωρεί πως η Γερμανία έχει πολλά να διδαχθεί από τη γαλλική εμπειρία. Η T&E εισηγείται ένα στοχευμένο πρόγραμμα, με προϋποθέσεις όπως:
-
Συμμετοχή μόνο από πολίτες χωρίς εύκολη πρόσβαση σε δημόσιες συγκοινωνίες,
-
Υποχρεωτική απόσυρση παλαιού αυτοκινήτου με κινητήρα καύσης,
-
Χρηματοδότηση χωρίς γραφειοκρατία, μέσω απλών οδηγιών.
Η επιδότηση θα πρέπει να καλύπτει και μεταχειρισμένα ηλεκτρικά, ενώ για τα καινούργια να επικεντρώνεται στα μικρά και οικονομικά μοντέλα, όπως το Renault 5 EV (περίπου €25.000 χωρίς επιδότηση) ή το VW ID.3, με τιμή γύρω στα €30.000. Επιπλέον, θα πρέπει να επιλέγονται μόνο αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην ΕΕ, ενισχύοντας έτσι την ευρωπαϊκή βιομηχανία.
Το μήνυμα είναι σαφές
Η Goetz το συνοψίζει ξεκάθαρα: «Με φοροαπαλλαγές για εταιρικά αυτοκίνητα αξίας 100.000 ευρώ, δεν θα κερδίσουμε τη στήριξη του κοινού στην ηλεκτροκίνηση. Η κοινωνική μίσθωση δεν βοηθά μόνο τα νοικοκυριά, αλλά και τη βιομηχανία – και φυσικά, το κλίμα».
Πηγή: T&E