Όταν το κόστος των διοδίων μπορεί να γίνει και ζήτημα ασφάλειας

Ακούστε το άρθρο

Η πρόσφατη τραγωδία στις Αφίδνες, με δύο ανθρώπους νεκρούς και τρείς τραυματίες συγκλονίζει.

Οι ακριβείς συνθήκες του δυστυχήματος δεν έχουν ακόμη αποσαφηνιστεί, ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες που δημοσιεύθηκαν σε πολλά μέσα ενημέρωσης, ο οδηγός που πέρασε στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας και προκάλεσε το δυστύχημα βρέθηκε θετικός στο αλκοτέστ, με ένδειξη περίπου διπλάσια από το επιτρεπόμενο όριο.

Οι τελικές τοξικολογικές εξετάσεις αναμένεται να επιβεβαιώσουν τα ευρήματα, αλλά αυτό, αν επιβεβαιωθεί, αναδεικνύει για άλλη μια φορά πόσο εύθραυστη μπορεί να γίνει η ασφάλεια στους ελληνικούς δρόμους.

Το δυστύχημα σημειώθηκε στον παράδρομο της Νέας Οδού (Εθνικής Οδού Αθηνών–Λαμίας), φέρνοντας ξανά στην επιφάνεια το χρόνιο ζήτημα της επικινδυνότητας αυτών των δρόμων, που πολλοί επιλέγουν για να μην χρειαστεί να πληρώσουν διόδια.

H Ιταλία παρουσιάζει τον πρώτο έξυπνο αυτοκινητόδρομο

Ένας δρόμος χωρίς ασφάλεια

Οι παράδρομοι των Εθνικών Οδών, ειδικά αυτός στο ύψος των Αφιδνών, είναι στενοί, με μόνο μία λωρίδα ανά κατεύθυνση και χωρίς κανένα διαχωριστικό μεταξύ τους.

Έχουν κακής ποιότητας οδόστρωμα, δεν διαθέτουν επαρκή φωτισμό, ενώ η κίνηση είναι πυκνή, με επιβατικά και πολλά φορτηγά να κινούνται σε αντίθετη κατεύθυνση λίγα εκατοστά μακριά.

Πρόκειται για δρόμους που σχεδιάστηκαν για τοπική κυκλοφορία, αλλά σήμερα εξυπηρετούν χιλιάδες οδηγούς που προσπαθούν να αποφύγουν το υψηλό κόστος των διοδίων.

Φθηνότερα διόδια για τους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών

Το κόστος των διοδίων και η άνιση μεταχείριση των κατοίκων

Η κανονική τιμή για τα μετωπικά διόδια Αφιδνών είναι 3,75 ευρώ για τα Ι.Χ. οχήματα και φτάνει έως τα 13,20 ευρώ για τα μεγαλύτερα οχήματα. Ίσως αυτό το ποσό φαίνεται μικρό. Όμως για όσους μετακινούνται καθημερινά από τα προάστια των ορίων του νομού Αττικής, το κόστος των 7,5 ευρώ ανά όχημα καθημερινά, που αντιστοιχεί σε 150 ευρώ τον μήνα, γίνεται δυσβάσταχτο.

Είναι παράδοξο, την εποχή της αποκέντρωσης να πληρώνεις σχεδόν 4 € για να μετακινηθείς μέσα στην Αττική, σε απόσταση μόλις 30 χιλιομέτρων από το κέντρο της Αθήνας. Σε μια περιοχή που βρίσκονται δεκάδες οικισμοί μόνιμης κατοικίας για οικογένειες. Οι οποίες βέβαια δεν περιορίζονται σε μια διαδρομή την ημέρα.

Αυξήσεις στα διόδια: Τι προτείνουν οι παραχωρησιούχοι;

Πρόγραμμα των δωρεάν διελεύσεων: μια ευκαιρία που κράτησε λίγο

Πριν από λίγο καιρό, εφαρμόστηκε ένα πρόγραμμα δωρεάν διελεύσεων για μόνιμους κατοίκους του Δήμου Ωρωπού.

Ωστόσο ο αριθμός των δικαιούχων ήταν πολύ περιορισμένος, με αποτέλεσμα οι περισσότεροι κάτοικοι να μην προλάβουν να ενταχθούν. Σήμερα αυτή η παροχή του Fast Pass Oropos, δεν είναι πλέον διαθέσιμη και όσοι δεν πρόλαβαν ή δεν είχαν φορολογική διεύθυνση στην περιοχή δεν δικαιούνται έκπτωση και αναγκάζονται είτε να πληρώνουν κανονικά, είτε να κινούνται από τους παράδρομους, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Έρχονται τα διόδια με χιλιομετρική χρέωση!

Η ανάγκη για δίκαιη και ασφαλή οδική πολιτική

Το πιο πρόσφατο δυστύχημα στις Αφίδνες μας υπενθυμίζει ότι η οδική ασφάλεια δεν είναι απλώς θέμα ατομικής ευθύνης, αλλά και πολιτικής απόφασης.

Όταν οι υποδομές είναι ελλιπείς, όταν η πρόσβαση στους ασφαλείς δρόμους εξαρτάται από το πορτοφόλι του καθενός, τότε το πρόβλημα γίνεται διαφορετικό.

Η Πολιτεία οφείλει να διασφαλίζει ότι η ασφαλής μετακίνηση δεν θα αποτελεί προνόμιο, αλλά δικαίωμα. Χρειάζεται μια δίκαιη πολιτική διοδίων για όλους, με έμφαση στους κατοίκους και στους εργαζόμενους της περιοχής. Και ταυτόχρονα ουσιαστική αναβάθμιση των παράδρομων.

Γιατί κανείς δεν πρέπει να κινδυνεύει (ούτε να πληρώνει υπερβολικά) απλώς για να πάει στην δουλειά ή στο σπίτι του με ασφάλεια.

Σε τελική ανάλυση, ας συνυπολογίσουν το οικονομικό κόστος που έχουν οι συνέπειες των τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων κι ας το σταθμίσουν απέναντι στα έσοδα από τα διόδια.