Παρότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι από τη φύση τους μηχανικά απλούστερα σε σχέση με τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, ένα από τα βασικά τους εξαρτήματα – η μπαταρία – παραμένει αδικαιολόγητα πολύπλοκο στη συντήρηση και την επισκευή. Και αυτό δεν οφείλεται σε τεχνικούς περιορισμούς, αλλά κυρίως σε εμπορικές επιλογές των κατασκευαστών.
Σήμερα, η μπαταρία αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες ανησυχίες, για τον υποψήφιο αγοραστή ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Όχι επειδή χαλάει εύκολα – κάτι που σπανίως συμβαίνει – αλλά επειδή, εκτός εγγύησης, μια σοβαρή βλάβη, μπορεί να οδηγήσει σε υψηλό κόστος. Το πρόβλημα δεν είναι η τεχνολογία, αλλά ο τρόπος σχεδίασης: οι περισσότερες μπαταρίες δεν είναι φτιαγμένες για εύκολη αντικατάσταση ή επισκευή.
Καθώς η τεχνολογία των συσσωρευτών εξελίσσεται με ταχύ ρυθμό, γίνεται όλο και πιο προφανές, ότι οι πλατφόρμες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, χρειάζονται επανασχεδιασμό. Και όχι μόνο για μεγαλύτερη αυτονομία ή ταχύτερη φόρτιση, αλλά για κάτι πιο πρακτικό και ουσιαστικό: την αρθρωτή κατασκευή των μπαταριών.
Φανταστείτε ένα σενάριο όπου ο ιδιοκτήτης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, μπορεί να επισκεφθεί ένα εξειδικευμένο συνεργείο και μέσα σε περίπου 30 λεπτά, να αντικαταστήσει την παλιά ή φθαρμένη μπαταρία με μία νεότερη, μεγαλύτερης χωρητικότητας ή με πιο σύγχρονη χημεία. Κάτι αντίστοιχο με αυτό που εφαρμόζει η Nio στην Κίνα μέσω των σταθμών ανταλλαγής μπαταριών. Μια τέτοια λύση θα αύξανε τη διάρκεια ζωής του αυτοκινήτου, θα περιόριζε την απόσβεση και θα ενίσχυε την εμπιστοσύνη του κοινού στην ηλεκτροκίνηση.

Τα οφέλη, όμως, δεν θα περιορίζονταν μόνο στους καταναλωτές. Η αρθρωτή μπαταρία θα μπορούσε να ανοίξει τον δρόμο για νέα επιχειρηματικά μοντέλα, όπως μαζική ανακύκλωση, ανακατασκευή συσσωρευτών, ή ακόμη και αναβαθμίσεις κατ’ απαίτηση. Παρ’ όλα αυτά, η αυτοκινητοβιομηχανία, δείχνει απροθυμία να κινηθεί προς αυτή την κατεύθυνση.
Από τεχνικής πλευράς, η ιδέα δεν είναι ουτοπική. Κατασκευαστές όπως η GM ήδη χρησιμοποιούν εναλλάξιμες μονάδες μπαταριών στις πλατφόρμες Ultium, επιτρέποντας θεωρητικά την αντικατάσταση, μόνο των προβληματικών στοιχείων. Επιπλέον, πολλές σύγχρονες μπαταρίες, ειδικά όσες διαθέτουν ενεργή ψύξη, μπορούν να διαρκέσουν περισσότερο από το ίδιο το όχημα.
Το πραγματικό εμπόδιο είναι οικονομικό. Μια εύκολα αντικαταστάσιμη μπαταρία, θα επιμήκυνε τον κύκλο ζωής των αυτοκινήτων, μειώνοντας την ανάγκη για αγορά νέων μοντέλων. Παράλληλα, θα αποδυνάμωνε ένα ακόμη έσοδο για τις μάρκες, οι οποίες ήδη κερδίζουν λιγότερα από τη συντήρηση των ηλεκτρικών οχημάτων, σε σύγκριση με τα συμβατικά.
Την ίδια στιγμή, παραμένει διαδεδομένη η αντίληψη, ότι η αντικατάσταση μπαταρίας κοστίζει πάνω από 10.000 ευρώ, όταν στην πραγματικότητα υπάρχουν ανακατασκευασμένες λύσεις με κόστος κάτω από 5.000 ευρώ. Το πρόβλημα είναι ότι πολλά σημερινά μοντέλα, δεν έχουν σχεδιαστεί ώστε να δέχονται νεότερες και φθηνότερες χημικές τεχνολογίες, όπως LFP ή ακόμη και μπαταρίες νατρίου.
Συμπερασματικά, η ιδέα ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου με αρθρωτή, επισκευάσιμη και αναβαθμίσιμη μπαταρία, δεν ανήκει στο μέλλον – είναι ήδη τεχνικά εφικτή. Αυτό που λείπει είναι η βούληση των κατασκευαστών. Ίσως, τελικά, να χρειαστεί η παρέμβαση των ρυθμιστικών αρχών, ώστε να διαμορφωθεί μια αγορά, όπου τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα μπορούν να παραμένουν στον δρόμο, για ολόκληρη τη διάρκεια ζωής τους, με αντικατάσταση μόνο των εξαρτημάτων που πραγματικά φθείρονται.
Πηγή: forococheselectricos.com