Πολλοί αποκτούν ένα PHEV πιστεύοντας ότι θα έχουν «τα καλύτερα και από τους δύο κόσμους». Όμως στην πράξη βλέπουν κατανάλωση βενζίνης αντίστοιχη με ενός κλασικού βενζινοκίνητου. Ο λόγος δεν είναι το ίδιο το αυτοκίνητο, αλλά ο τρόπος χρήσης. Αν δεν το φορτίζεις συστηματικά και δεν εκμεταλλεύεσαι σωστά την ηλεκτρική του αυτονομία καις καύσιμο χωρίς λόγο!
Leasing EV: Τι πρέπει να προσέξει ο οδηγός;
Πώς λειτουργεί πραγματικά ένα PHEV στην πόλη
Το PHEV έχει δύο «κόσμους»: τον ηλεκτρικό και το θερμικό. Η μπαταρία του είναι αρκετή ώστε να προσφέρει συγκεκριμένα χιλιόμετρα αμιγώς ηλεκτρικής οδήγησης. Σαφώς η αυτονομία εξαρτάται από το μοντέλο, αλλά συνήθως 30–70 χιλιόμετρα είναι το συνηθισμένο range. Αυτονομία ιδανική για την καθημερινή κίνηση μέσα στην πόλη, αρκεί να φροντίζεις να ξεκινάς τη μέρα με φορτισμένη μπαταρία. Αν δεν φορτίζεις το PHEV σου, τότε ο βενζινοκινητήρας κάνει όλη τη δουλειά και η κατανάλωση εκτοξεύεται, καθώς κουβαλάς επιπλέον βάρος μπαταρίας και ηλεκτροκινητήρα.
Μάλιστα για να καίει πραγματικά λίγο, πρέπει να προγραμματίσεις τις διαδρομές σου γύρω από την ηλεκτρική αυτονομία. Αν η καθημερινή σου μετακίνηση είναι, για παράδειγμα, 20–25 χιλιόμετρα μέσα στην πόλη, μπορείς να την καλύψεις σχεδόν εξ’ ολοκλήρου με ηλεκτρική λειτουργία. Ο ηλεκτροκινητήρας αναλαμβάνει να ξεκινά το όχημα, ενώ σημαντικό είναι να αξιοποιείται η ανάκτηση ενέργειας στα φρεναρίσματα και να χρησιμοποιείται ο βενζινοκινητήρας μόνο όταν η ανάγκη για δύναμη είναι επιτακτική. Ή φυσικά όταν η μπαταρία αδειάσει.
Στρατηγική φόρτισης και καθημερινές συνήθειες
Το κλειδί της επιτυχίας είναι να βλέπεις το PHEV σαν ηλεκτρικό που έχει και βενζίνη ως «δικλείδα ασφαλείας», όχι το αντίστροφο. Αυτό σημαίνει ότι το φορτίζεις κάθε βράδυ στο σπίτι, αν έχεις τη δυνατότητα, ή τουλάχιστον κάθε δεύτερη μέρα.
Σημασία έχει και το πότε χρησιμοποιείς την EV λειτουργία. Αν κάνεις συνδυασμό πόλης και εθνικής οδού, ιδανικά πρέπει να κρατάς το μεγαλύτερο μέρος της ηλεκτρικής ενέργειας για την κίνηση στην πόλη. Εκεί η κατανάλωση βενζίνης είναι υψηλότερη και η ανάκτηση ενέργειας αποδίδει περισσότερο. Επιπλέον πολλά PHEV προσφέρουν λειτουργίες όπως EV mode, Hybrid mode ή Save mode. Χρησιμοποίησε το Save ή παρόμοια ρύθμιση (ανάλογα το μοντέλο) σε πιο γρήγορες διαδρομές, ώστε να κρατήσεις μπαταρία για τα επόμενα αστικά χιλιόμετρα.
Ευγένεια στη φόρτιση: Δημόσιοι φορτιστές και κανόνες συμπεριφοράς
Ρυθμίσεις, οδήγηση και τι να αποφεύγεις
Οι ρυθμίσεις του αυτοκινήτου παίζουν σημαντικό ρόλο. Διάλεξε προγράμματα οδήγησης Eco ή Comfort στην πόλη, γιατί «μαλακώνουν» το γκάζι και βοηθούν το σύστημα να προτιμά την ηλεκτρική λειτουργία. Επιπλέον παρακολούθησε την ένδειξη κατανάλωσης τόσο σε λτ./100 χλμ. όσο και σε kWh/100 χλμ., για να έχεις ρεαλιστική εικόνα του τι κερδίζεις όταν φορτίζεις συστηματικά.
Εν κατακλείδι ένα PHEV, όταν χρησιμοποιείται σωστά, μπορεί να ρίξει θεαματικά την κατανάλωση βενζίνης στην καθημερινή χρήση. Επιπλέον να προσφέρει την ηρεμία της ηλεκτρικής οδήγησης χωρίς το άγχος της αυτονομίας. Αν το αντιμετωπίσεις όμως σαν ένα απλό βενζινοκίνητο, τότε δεν θα δεις ποτέ τα πραγματικά του οφέλη. Βλέπεις, η διαφορά βρίσκεται στις συνήθειες του οδηγού, όχι μόνο στα τεχνικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου.