Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται μπροστά σε μία από τις μεγαλύτερες ανακατατάξεις των τελευταίων δεκαετιών, καθώς οι Κινέζοι κατασκευαστές καταγράφουν εντυπωσιακή άνοδο και εδραιώνουν δυναμικά τη θέση τους στην αγορά. Τον Νοέμβριο του 2025, οι πωλήσεις κινεζικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη, αυξήθηκαν κατά 108%, αγγίζοντας τις 78.358 μονάδες, έναντι 37.651 την αντίστοιχη περίοδο του 2024. Το αποτέλεσμα αυτό μεταφράζεται σε μερίδιο αγοράς 7,4%, διπλάσιο σε σχέση με δύο χρόνια πριν.
Η επίδοση αυτή, ξεχωρίζει ακόμη περισσότερο αν συγκριθεί με τη συνολική ευρωπαϊκή αγορά, η οποία την ίδια περίοδο κινήθηκε ανοδικά μόλις κατά 2,2%. Τα δεδομένα επιβεβαιώνουν, ότι οι κινεζικές μάρκες δεν περιορίζονται πλέον σε ρόλο «εισβολέα», αλλά χτίζουν σταθερά μία μακροπρόθεσμη παρουσία, ικανή να ανατρέψει παραδοσιακές ισορροπίες.
BYD και MG: μάχη κορυφής για την κινεζική κυριαρχία
Στην πρώτη γραμμή αυτής της ανόδου βρίσκονται η MG και η BYD. Η MG διατηρεί το προβάδισμα με 23.133 πωλήσεις τον Νοέμβριο, ωστόσο η BYD ακολουθεί σε απόσταση αναπνοής, καταγράφοντας εκρηκτική αύξηση 230% και φτάνοντας τις 20.281 πωλήσεις. Η μεταξύ τους διαφορά μειώθηκε δραματικά, από σχεδόν 13.000 οχήματα πέρυσι σε μόλις 2.852 φέτος.
Η BYD ξεχωρίζει ιδιαίτερα στον τομέα της ηλεκτροκίνησης. Το Seal U έχει εξελιχθεί σε ηγέτη της ευρωπαϊκής αγοράς plug-in υβριδικών, ξεπερνώντας ακόμη και το Volkswagen Tiguan PHEV. Παράλληλα, το Dolphin Surf έγραψε ιστορία, καθώς έγινε το πρώτο κινεζικό μοντέλο που εισέρχεται στο Top 10 των πιο δημοφιλών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη, με 5.632 πωλήσεις μέσα σε έναν μήνα.
Επίθεση σε όλα τα τμήματα της αγοράς
Η δυναμική δεν περιορίζεται στις δύο μεγάλες μάρκες. Ο όμιλος Chery, μέσω των Jaecoo και Omoda, σημείωσε άνοδο 380%, φτάνοντας τις 14.636 πωλήσεις μηνιαίως. Η επικείμενη είσοδός τους σε αγορές όπως η γαλλική το 2026, αναμένεται να ενισχύσει περαιτέρω αυτή την πορεία.
Ιδιαίτερη αίσθηση προκαλεί και η Leapmotor, η οποία πλέον ανήκει στο χαρτοφυλάκιο της Stellantis. Με ρυθμό ανάπτυξης 1.400%, αποδεικνύει το δυναμικό των νέων παικτών, ενώ το Leapmotor T03 κατάφερε να βρεθεί στην πρώτη πεντάδα της κατηγορίας αυτοκινήτων πόλης, ενός τμήματος που παραδοσιακά κυριαρχείται από ευρωπαϊκές και ιαπωνικές μάρκες.
Πίεση στους Ευρωπαίους κατασκευαστές
Η εντυπωσιακή άνοδος των κινεζικών brands δεν περνά χωρίς συνέπειες για τους καθιερωμένους κατασκευαστές. Στο διάστημα Ιανουαρίου–Νοεμβρίου 2025, οι κινεζικές μάρκες ξεπέρασαν τις 700.000 πωλήσεις στην Ευρώπη, σημειώνοντας ετήσια αύξηση 95% και φτάνοντας σε μερίδιο αγοράς 5,8%.
Ορισμένες ευρωπαϊκές μάρκες αντιστέκονται, όπως η Cupra με αύξηση 25% και η Fiat με +14%, χάρη κυρίως στο Grande Panda. Ωστόσο, ο τομέας των premium αυτοκινήτων εμφανίζει συνολική πτώση 3,8%, με χαρακτηριστικά παραδείγματα την Porsche (-29%), τη Volvo (-15%) και τη Peugeot, που έχασε πάνω από 8.000 πωλήσεις μόνο τον Νοέμβριο.
Καινοτομία, τιμή και το στοίχημα του 2026
Το πλεονέκτημα των Κινέζων κατασκευαστών, βασίζεται σε έναν συνδυασμό επιθετικής τιμολόγησης, προηγμένης τεχνολογίας μπαταριών και πλούσιου βασικού εξοπλισμού. Η σχέση τιμής-απόδοσης των ηλεκτροκίνητων μοντέλων τους, λειτουργεί ως ισχυρό δέλεαρ για τους Ευρωπαίους καταναλωτές.
Το 2026 προμηνύεται καθοριστικό έτος. Με νέες μάρκες να εισέρχονται στην ευρωπαϊκή αγορά και τα δίκτυα διανομής να επεκτείνονται, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες φαίνεται πως δεν είναι πλέον απλοί «νεοεισερχόμενοι», αλλά σοβαροί διεκδικητές μόνιμης παρουσίας στην ευρωπαϊκή σκηνή. Οι ευρωπαϊκοί όμιλοι, καλούνται πλέον να επιταχύνουν τον μετασχηματισμό τους, ειδικά στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, αν θέλουν να διατηρήσουν το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα.
Πηγή: rouleur-electrique.fr