Το προκαταρκτικό σχέδιο του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης (ΔΠΑ) για την περίοδο 2025-2034 έλαβε έγκριση από το ΔΣ του ΑΔΜΗΕ και σύντομα θα δοθεί σε δημόσια διαβούλευση. Στη συνέχεια θα λάβει την οριστική του μορφή και θα υπάρξει υποβολή του στην Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ), η οποία θα το εγκρίνει.
Ο συνολικός προϋπολογισμός για τα έργα που σχεδιάζει να υλοποιήσει ο ΑΔΜΗΕ την περίοδο 2025-2034 είναι 5,5 δισεκατομμύρια ευρώ. Οι σχεδιαζόμενες επενδύσεις έχουν στόχο αφενός την ενίσχυση της αξιοπιστίας και ανθεκτικότητας του Συστήματος Μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας της Ελλάδας και αφετέρου την πραγματοποίηση του οράματος να γίνει η Ελλάδα εξαγωγέας πράσινης ενέργειας μέσω διεθνών διασυνδέσεων. Παράλληλα, οι επενδύσεις αυτές αποσκοπούν στην εξυπηρέτηση της αυξανόμενης διείσδυσης ΑΠΕ στο ενεργειακό σύστημα της χώρας.
Δήμος Αθηναίων: Ίδρυση της «Αθηναϊκής Ενεργειακής Συμμαχίας» μαζί με άλλους 7 Δήμους – Cars Electric
Τα νέα έργα του ΑΔΜΗΕ για την ενίσχυση του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας
Στο σχέδιο του ΔΠΑ 2025-2034 υπάρχουν κάποια νέα έργα που αφορούν τη βελτίωση του Συστήματος Μεταφοράς. Συγκεκριμένα, το σχέδιο αναφέρει τη δημιουργία νέου Κέντρου Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ) στη Θεσσαλία και σύνδεση του με το Σύστημα. Στόχος είναι η ενίσχυση του δικτύου στην περιοχή με ένα πρόσθετο ΚΥΤ πέραν των δύο υφισταμένων σε Τρίκαλα και Λάρισα. Επιπλέον, υπάρχει πρόβλεψη για κατασκευή νέας Γραμμής Μεταφοράς Υπερυψηλής Τάσης ΚΥΤ Τρικάλων – ΚΥΤ Λάρισας. Αυτές οι βελτιώσεις κρίθηκαν αναγκαίες μετά τα ακραία φυσικά φαινόμενα που έπληξαν τη Θεσσαλία τον περασμένο Σεπτέμβριο.
Άλλα παρόμοια έργα είναι η ανάπτυξη νέου ΚΥΤ στην περιοχή της Λαμίας, η ανάπτυξη νέου ΚΥΤ στα Μεσόγεια, καθώς και στην περιοχή του Ρουφ. Μέσα από αυτά τα έργα θα υπάρξει αύξηση της αξιοπιστίας εξυπηρέτησης των ηλεκτρικών φορτίων. Ταυτόχρονα, τα έργα αυτά θα επιτρέψουν την απορρόφηση αυξημένης παραγωγής από ΑΠΕ. Επιπλέον, υπάρχει πρόβλεψη για προσθήκη εξοπλισμού Υπερυψηλής Τάσης στα ΚΥΤ Καρδιάς, Θεσσαλονίκης και Υψηλής Τάσης στα ΚΥΤ Αμυνταίου, Λαυρίου και Παλλήνης. Τέλος, στο σχέδιο ΔΠΑ 2025-2034 υπάρχει ενίσχυση του δικτύου μεταφοράς των Δωδεκανήσων. Επίσης, το σχέδιο θέτει ως ορίζοντα ολοκλήρωσης της διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής το πρώτο εξάμηνο του 2025.
IEA: Αύξηση των εκπομπών μεθανίου από τον ενεργειακό τομέα το 2023 – Cars Electric
Οι διεθνείς διασυνδέσεις που θα καθορίσουν τις ελληνικές εξαγωγές καθαρής ενέργειας
Όσον αφορά τα έργα διεθνών διασυνδέσεων, υπάρχει αναφορά σε υπάρχουσες και μελλοντικές διασυνδέσεις. Ειδικότερα, ο ΑΔΜΗΕ μετά την ολοκλήρωση της δεύτερης διασύνδεσης με τη Βουλγαρία, ωριμάζει νέες διασυνδέσεις με γειτονικές χώρες. Αυτές αφορούν την Ιταλία (1.000 MW), την Αλβανία (1.600 MVA) και την Τουρκία. Ασφαλώς, υπάρχει αναφορά στο εμβληματικό έργο Great Sea Interconnector που θα συνδέσει Ελλάδα, Κύπρο και Ισραήλ. Παράλληλα, το σχέδιο ΔΠΑ 2025 – 2034 περιλαμβάνει και τη νέα ηλεκτρική λεωφόρο μεταξύ Ελλάδας – Γερμανίας, το λεγόμενο Green Aegean Interconnector (GAI).
Ο σχεδιασμός για το GAI αφορά σε συνολική δυναμικότητα μεταφοράς 3 GW και αργότερα στην περαιτέρω ανάπτυξη σε 6-9 GW. Η προτεινόμενη διαδρομή της διασύνδεσης αφορά υποθαλάσσια σύνδεση Ελλάδας – Σλοβενίας μέσω Αδριατικής Θάλασσας και στη συνέχεια χερσαία διαδρομή προς Αυστρία και Νότια Γερμανία. Σχετικά με το GAI, βρίσκονται σε εξέλιξη οι συζητήσεις με τους εμπλεκόμενους Διαχειριστές Συστήματος Μεταφοράς. Αξίζει να σημειώσουμε εδώ πως το συγκεκριμένο έργο θα κοστίσει συνολικά πάνω από 8 δισ. ευρώ.
Ασφαλώς, υπάρχει αναφορά και στο μεγάλης σημασίας έργο GREGY, που αφορά την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας και Αιγύπτου. Η συγκεκριμένη ηλεκτρική διασύνδεση θα επιτρέψει τη μεταφορά καθαρής ενέργειας από τη Βόρεια Αφρική προς την Ευρώπη. Η Ελλάδα θα αποτελέσει την πύλη εισόδου για αυτήν την ροή καθαρής ενέργειας. Επομένως, στο σχέδιο του νέου ΔΠΑ υπάρχει περιγραφή των επόμενων βημάτων για την ωρίμανση του έργου.
Green Tank: Άνοδος για την αυτοπαραγωγή ενέργειας στην Ελλάδα – Cars Electric
Η αναφορά του σχεδίου ΔΠΑ 2025-2034 στη διασύνδεση Ελλάδας-Σαουδικής Αραβίας
Τέλος, το σχέδιο περιλαμβάνει και τις εξελίξεις στη διασύνδεση μεταξύ Ελλάδας και Σαουδικής Αραβίας. Ειδικότερα, αναφέρει τη σύσταση της εταιρείας ειδικού σκοπού Saudi Greek Interconnection από τον ΑΔΜΗΕ και τον Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς της Σαουδικής Αραβίας (National Grid). Το πρώτο βήμα μετά τη σύσταση αυτής της εταιρείας είναι η εκπόνηση μελετών για την εμπορική βιωσιμότητα του έργου της διασύνδεσης. Η υλοποίηση της διασύνδεσης αυτής θα αποφέρει μεγάλα οφέλη για τη χώρα μας.