Ανάλυση: Το μέλλον της ευρωπαϊκής αγοράς φόρτισης και η αντικατάσταση των πρατηρίων υγρών καυσίμων

«Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ή η κυβέρνηση θα πρέπει να δημιουργήσουν την υποδομή φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Χωρίς αυτή, δεν θα υπάρξει ποτέ μετάβαση στην ηλεκτρική οδήγηση»… είναι η φράση που επαναλαμβανόμενα διαβάζουμε σε διάφορα μέσα που ασχολούνται με την ηλεκτροκίνηση.

Σύμφωνα με ανάλυση που δημοσίευσε πρόσφατα το CleanTechnica, δεν είναι καθήκον των εταιρειών αυτοκινήτων και των κυβερνήσεων να δημιουργήσουν την υποδομή φόρτισης.

Ο μόνος λόγος που η Tesla άρχισε να κατασκευάζει σταθμούς φόρτισης ήταν επειδή η ηλεκτρική οδήγηση ήταν κάτι το καινούργιο. Το ίδιο έκαναν η Nissan και η Renault σε συνεργασία με τρίτους.

Χωρίς επαρκή υποδομή φόρτισης όμως, πράγματι δεν μπορεί να υπάρξει μετάβαση στην ηλεκτρική οδήγηση.

Οι διαθέσιμες επιλογές της εμπορικής φόρτισης

ev charging drive-in cinema

Φόρτιση, ενώ σταθμεύετε στο σπίτι ή στη δουλειά.

Η ηλεκτρική ενέργεια μπορεί να παρέχεται από το δίκτυο, τον εργοδότη ή την ηλιακή ενέργεια που δεσμεύεται στην οροφή ενός κτηρίου.

Πρόκειται συχνά για έναν φορτιστή AC «επιπέδου 2» που βρίσκεται εκεί όπου οι άνθρωποι σταθμεύουν για μεγάλο χρονικό διάστημα, όπως το βράδυ κοντά στο σπίτι τους, εάν δεν διαθέτουν χώρο στάθμευσης στην ιδιοκτησία τους.

Φόρτιση, ενώ κάνετε κάτι άλλο, όπως ψώνια ή προβολή ταινίας.

Αυτό συνήθως διαρκεί από μισή ώρα έως μερικές ώρες. Το χρονοδιάγραμμα της φόρτισης εξαρτάται από τον προορισμό/σκοπό, από το εάν η φόρτιση είναι δωρεάν και από το εάν η τοποθεσία διαθέτει φορτιστές AC ή γρήγορους φορτιστές DC.

Κατά προτίμηση, θα πρέπει να είναι διαθέσιμοι γρήγοροι φορτιστές DC, με χωρητικότητα περίπου 50 kW. (Οι φορτιστές εναλλασσόμενου ρεύματος που εξακολουθούμε να βλέπουμε συχνά είναι αποτελεσματικοί μόνο για ακριβά αυτοκίνητα με ακριβούς εσωτερικούς τριφασικούς μετατροπείς AC/DC.)

Φόρτιση, ενώ ταξιδεύετε

Απαιτεί τη χρήση supercharger χωρητικότητας έως 350kW. H πρώτη επιλογή είναι εκείνη που ταιριάζει σε όλους. Είναι η οικονομικότερη επιλογή και δεν απαιτεί καμία ταλαιπωρία με κάρτες, πληρωμές και παρόχους υπηρεσιών eMobility. Χωρίς ιδιωτικό γκαράζ ή “καλό” εργοδότη, οι περισσότεροι άνθρωποι πρέπει να χρησιμοποιήσουν μία από τις επιλογές της εμπορικής αγοράς φόρτισης.

Για να έχει ένας σταθμός φόρτισης εμπορική επιτυχία θα πρέπει να βρίσκεται σε μια εξαιρετικά ορατή τοποθεσία, με μεγάλη κίνηση και με εύκολη πρόσβαση.

Πάνω από τους μισούς ιδιοκτήτες EV στην Ευρώπη χρειάζονται τακτική χρήση δημόσιου φορτιστή

ev charging road

Επί του παρόντος, η ευρωπαϊκή αγορά φόρτισης εξυπηρετεί στόλο περίπου 2,2 εκατομμυρίων BEV. Σχεδόν τα μισά από αυτά τα αυτοκίνητα μπορούν να φορτίσουν στο σπίτι ή στο χώρο εργασίας του οδηγού.

Αυτό σημαίνει ότι πάνω από τους μισούς ιδιοκτήτες EV χρειάζονται τακτική χρήση δημόσιου φορτιστή, από μερικές φορές το μήνα έως μερικές φορές την εβδομάδα.

Αυτοί οι φορτιστές πρέπει να βρίσκονται κοντά στο σημείο που παρκάρουν τη νύχτα, όπου εργάζονται ή σε μέρη που επισκέπτονται συχνά, όπως είναι τα εμπορικά κέντρα ή τα παντοπωλεία.

Στην Ευρώπη, το μέσο επιβατικό όχημα διανύει 10.000 χιλιόμετρα ετησίως. Τα νεότερα οχήματα χρησιμοποιούνται λίγο περισσότερο από τα παλαιότερα, όπως και τα πιο ακριβά οχήματα. Επί του παρόντος, τα BEV είναι κυρίως νέα και ακριβά.

Δημιουργείται ευρωπαϊκή αγορά φόρτισης αξίας 1 δισεκατομμυρίου ευρώ

Η εύκολη πρόσβαση στη φόρτιση είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τους περισσότερους αγοραστές EV. Κατά συνέπεια, τα περισσότερα BEV αγοράζονται από άτομα που έχουν πρόσβαση σε εύκολη (και συχνά φθηνή) φόρτιση.

Αλλά το ποσό του 1 δισ. ευρώ είναι αρκετά ενδιαφέρον ώστε οι εταιρείες φόρτισης να επιταχύνουν την ταχύτητα με την οποία εγκαθιστούν φορτιστές.

Η κερδοφορία μιας επιχείρησης φόρτισης μπορεί να επιτευχθεί μετά από αρχικές απώλειες για 1 έως 3 χρόνια. Η υποστήριξη των κυβερνήσεων εξακολουθεί να είναι αναγκαία για τη λήψη των απαραίτητων αδειών και συνδέσεων δικτύου. Ορισμένες επιδοτήσεις για την κατασκευή φορτιστών σε περιοχές με χαμηλή εξυπηρέτηση θα βοηθήσουν επίσης.

Διαβάστε επίσης: Πως μια επιχείρηση μπορεί να αποκομίσει κέρδος εγκαθιστώντας σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων

Πολλές εθνικές κυβερνήσεις διευκολύνουν την ανάπτυξη της αγοράς φορτιστών με κίνητρα και ειδικά σχέδια αδειοδότησης. Για παράδειγμα, το ολλανδικό σχέδιο φόρτισης προβλέπει την εγκατάσταση 1 εκατομμυρίου δημόσιων και ημι-δημόσιων φορτιστών έως το 2030.

Στη Γερμανία, αναφέρεται ο αριθμός των 4 εκατομμυρίων. Ενώ η ΕΕ έχει ως στόχο την εγκατάσταση 3,5 εκατομμυρίων δημόσιων φορτιστών για το σύνολο της έως το 2030.

Η αύξηση των επιλογών δημόσιας φόρτισης καθιστά ένα BEV ως επόμενο αυτοκίνητο μια αποδεκτή επιλογή για τους περισσότερους ανθρώπους. Αυτή η αυξανόμενη ζήτηση στην αγορά φόρτισης καθιστά ελκυστική την εγκατάσταση περισσότερων φορτιστών.

Ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες είναι ήδη πάνω από το 20% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων BEVs φέτος. Ένας μεγαλύτερος αριθμός χωρών θα περάσει το όριο του 10%.

Το 2030

Οι αναλυτές του BloombergNEF πιστεύουν ότι θα υπάρχουν 50 εκατομμύρια BEV στους δρόμους ως το 2030.  Όταν ένα προϊόν γίνεται φθηνότερο και καλύτερο, η κατανάλωση τείνει να αυξάνεται.

Διαβάστε επίσης: Θα είναι ο σχεδιασμός σταθμών φόρτισης μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της δεκαετίας;

Με το χαμηλότερο κόστος για τα φορτηγά ανά χιλιόμετρο, οι πρώτες εταιρείες που μπορούν να στραφούν σε ηλεκτρικές εκδόσεις έχουν μεγάλο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε σχέση με αυτές που δεν παρήγγειλαν εγκαίρως τα φορτηγά τους.

Η φόρτιση φορτηγών θα αυξηθεί γρήγορα σε αγορά αξίας 30 δισεκατομμυρίων ευρώ λίγα χρόνια μετά το 2030.

Το 2040

Η οδήγηση στην Ευρώπη θα είναι “εντελώς ηλεκτρική” το 2040. Θα είναι δύσκολο να βρούμε καύσιμα για οχήματα ICE και ακόμη πιο δύσκολο να βρούμε μέρη για οδήγηση τέτοιων οχημάτων.

Πολλές πόλεις και αστικές περιοχές θα είναι κλειστές για οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Τα κέρδη της απόδοσης θα σπαταληθούν σε μεγαλύτερα οχήματα που θα είναι πιο διασκεδαστικά.

Το 2040, η αγορά φόρτισης θα είναι μια πολύ μεγάλη αγορά. Ο ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών φόρτισης και το χαμηλότερο κόστος ανανεώσιμων πηγών ενέργειας θα έχουν μειώσει τις τιμές φόρτισης προ φόρων. Οι κυβερνήσεις θα έχουν μετατοπίσει τους φόρους από τη βενζίνη στην ηλεκτρική ενέργεια.

Θα υπάρχει επίσης ένα πυκνό δίκτυο ιπτάμενων λεωφορείων που θα πραγματοποιείται μεταξύ μικρών αεροδρομίων, δημιουργώντας ένα νέο τρόπο γρήγορης, καθαρής, αθόρυβης και φθηνής δημόσιας συγκοινωνίας για τις αποστάσεις μεταξύ 100 και 500 χιλιομέτρων.

Η εσωτερική ναυτιλία θα μετατραπεί και αυτή σε ηλεκτρική και η υποδομή για να γίνει αυτό θα έχει εγκατασταθεί στα λιμάνια.

Η αγορά φόρτισης θα μετατραπεί σε αγορά 150 δισεκατομμυρίων ευρώ, πολύ μικρότερη από τις αγορές βενζίνης και ντίζελ του παρελθόντος, αλλά θα εξακολουθεί να είναι μια ενδιαφέρουσα και κερδοφόρα αγορά για τις εταιρείες που ήταν οι πρώτες και είχαν κατοχυρώσει τις καλύτερες τοποθεσίες.

Ο τομέας των μεταφορών είναι μάλιστα ήδη μπροστά από το χρονοδιάγραμμα για την επίτευξη των στόχων της συμφωνίας του Παρισιού.