Η Επιτροπή της Ε.Ε. σχεδιάζει αυστηρότερους στόχους σχετικά με τις εκπομπές CO2 που προέρχονται από καινούργια αυτοκίνητα, καθώς σκέφτεται να αυξήσει τον τρέχοντα στόχο για τη μείωση των εκπομπών ρύπων έως το 2030 από 37,5 σε 60%. Ο αντίστοιχος στόχος μάλιστα για το 2035 είναι να φτάσει το 100%.
Σε κάθε περίπτωση, οι πωλήσεις οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης θα τερματιστούν εντός 14 ετών. Επίσης, στην απαγόρευση έως το 2035 θα συμπεριλαμβάνονται και τα υβριδικά αυτοκίνητα.
Οι νέοι κανόνες θα θεσπιστούν ως μέρος μιας αναθεώρησης των προτύπων της ΕΕ για τη μείωση των εκπομπών ρύπων των αυτοκινήτων, τα οποία αποτελούν και αυτά μέρος της Πράσινης Συμφωνίας της Ε.Ε.
Σύμφωνα με την Πράσινη Συμφωνία, οι εκπομπές μεταφορών θα μειωθούν κατά 90% έως το 2050.
Το τελικό κείμενο αναμένεται να δημοσιευθεί στις 14 Ιουλίου και εάν οι συγκεκριμένες προτάσεις της Επιτροπής ενσωματωθούν σε αυτό, στη συνέχεια θα πρέπει να επισφραγιστούν από τις χώρες της ΕΕ και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Διαβάστε επίσης: Ηλεκτροκίνητα φέριμποτ θα… πετάνε στο Στενό της Μάγχης
Το πιθανότερο είναι να υπάρξει σημαντική πρόοδος από τα έθνη που έχουν παραδοσιακά ισχυρές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Γερμανία, αλλά και στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο κυρίως λόγω της επιρροής που έχει το lobby αυτοκινήτων. Είναι σαφές ότι μια τέτοια αυστηροποίηση των μέτρων θα κινητοποιήσει και έναν ακόμη ταχύτερο μετασχηματισμό και στον τομέα των μεταφορών.
Ένας συμβιβασμός με διαπραγμάτευση μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, του Κοινοβουλίου και των κρατών-μελών της Ε.Ε. εφαρμόστηκε επίσημα την άνοιξη του 2019, ορίζοντας ότι τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα θα εκπέμπουν 37,5% λιγότερο CO2 και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα 31% λιγότερο CO2 έως το 2030 από το 2021.
Τον Δεκέμβριο του 2020 η Ε.Ε. ανακοίνωσε πιο φιλόδοξους στόχους για την προστασία του κλίματος έως το 2030. Σύμφωνα με αυτούς τους στόχους, οι εκπομπές CO2 θα πρέπει να μειωθούν τουλάχιστον κατά 55% σε σύγκριση με το 1990.
Προηγουμένως, η μείωση των εκπομπών CO2 που είχε προγραμματιστεί έως το 2030 ήταν μόλις 40%. Η τωρινή πρόταση στην ουσία θα ισοδυναμεί με ένα άλμα προς την εποχή της ηλεκτροκίνησης.
Η επικεφαλής του γερμανικού λόμπι αυτοκινήτων (VDA) Hildegard Müller έχει ήδη δηλώσει σχετικά με τα νέα στοιχεία: «Αυτό δεν θα σήμαινε μόνο το τέλος του κινητήρα εσωτερικής καύσης, αλλά και το τέλος των υβριδικών plug-in».
Μάλιστα ορισμένες μελέτες δείχνουν ότι τα υβριδικά αυτοκίνητα συμβάλλουν περισσότερο στην παραγωγή CO2 από ό,τι είχε προηγουμένως οριστεί και διαφημιστεί.
Η πλήρης μετάβαση από τα ορυκτά καύσιμα στις μεταφορές φαίνεται απλά… θέμα χρόνου
Σύμφωνα με μια νέα μελέτη του μη κερδοσκοπικού οργανισμού Transport & Environment, παρόλο που οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες αρχίζουν να παράγουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μηδενικές εκπομπές ρύπων, μόνο η Volvo και η Volkswagen Group έχουν στρατηγικές για μετάβαση στην ηλεκτρική ενέργεια μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Σύμφωνα με τη μελέτη, οι λιγότερο προετοιμασμένοι να διακόψουν την παραγωγή οχημάτων κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE) είναι οι Γερμανοί αντίπαλοι της VW, Daimler και BMW.
Διαβάστε επίσης: Ο σημαντικός ρόλος και το μέλλον του υδρογόνου στη μείωση των εκπομπών ρύπων
Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, η πλήρης μετάβαση από τα ορυκτά καύσιμα στις μεταφορές στο εγγύς μέλλον φαίνεται απλά… θέμα χρόνου. Μόλις τον περασμένο μήνα, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) παρουσίασε ένα βήμα προς βήμα σχέδιο σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο ο κόσμος μπορεί να επιτύχει την πλήρη απαλλαγή από το CO2 έως το 2050.
Επίσης εδώ, σύμφωνα με το σχέδιο IEA, δεν θα επιτρέπεται η πώληση νέων αυτοκινήτων με κινητήρες καύσης παγκοσμίως από 2035 και μετά, και τουλάχιστον το 50% των βαρέων φορτηγών που πωλούνται θα πρέπει να είναι ηλεκτροκίνητα.
Ήδη από το 2030, το ποσοστό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον αριθμό των αυτοκινήτων που πωλούνται παγκοσμίως θα πρέπει να φτάσει το 60%.