Το τελευταίο αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), έχει ως πρωταρχικό στόχο την ηλεκτροκίνηση και γενικότερα τις πιο… «πράσινες» μεταφορές. Σύμφωνα με αυτό, οι επενδύσεις που απαιτούνται θα αφορούν οχήματα, μπαταρίες, καθώς και το δίκτυο φόρτισης.
Στα ελληνικά νοικοκυριά αντιστοιχούν καταναλωτικές δαπάνες που συνολικά φτάνουν τα 41,9 δισεκατομμυρίων ευρώ, για βιώσιμες μετακινήσεις μέχρι το 2030. Να σημειώσουμε ότι το νέο προσχέδιο του ΕΣΕΚ έχει ήδη αποσταλεί προς διαβούλευση, για την επίτευξη των στόχων την ενεργειακής μετάβασης.
ΕΣΕΚ: Τεράστιες επενδύσεις με φόντο την ενεργειακή μετάβαση
41,9 δισεκατομμύρια ευρώ για την ηλεκτροκίνηση
Ειδικότερα, σύμφωνα με το ΕΣΕΚ, οι Έλληνες πολίτες θα πρέπει για την επίτευξη των στόχων, να δαπανήσουν 8,4 δισεκατομμύρια ευρώ την διετία 2024-2025. Επιπλέον, για την πενταετία 2025-2030 θα πρέπει να δαπανήσουν άλλα 33,5 δισεκατομμύρια ευρώ.
Οι εν λόγω δαπάνες αφορούν ηλεκτροκίνητα ή υβριδικά οχήματα και δίκυκλα, καθώς επίσης και «καθαρότερα» καύσιμα. Σχετικά, με την ενεργειακή μετάβαση στον υπόλοιπο τομέα των μεταφορών, οι δαπάνες αντιστοιχούν σε 50,7 δισεκατομμύρια ευρώ.
Πρωτιά των ΑΠΕ στην παραγωγή ρεύματος
Το ΕΣΕΚ κάνει λόγο για άφιξη νέων φόρων
Σύμφωνα με το ΕΣΕΚ, η ηλεκτροκίνηση θα φέρει κλιματική ουδετερότητα από τη μία, από την άλλη όμως θα φέρει και… φόρους. Πιο συγκεκριμένα, όπως είναι φυσικό, η επίτευξη των στόχων θα περιορίσει τη ζήτηση για ορυκτά καύσιμα στον τομέα των μεταφορών. Η φορολόγηση για τα εν λόγω καύσιμα είναι υψηλή, κάτι που αποφέρει σημαντικά έσοδα για το ελληνικό κράτος.
Ωστόσο, με την σταδιακή εξάλειψη των ορυκτών καυσίμων από τον κλάδο των μεταφορών, θα δημιουργήσει ένα δημοσιονομικό κενό. Προφανώς, το κενό θα πρέπει να καλύψουν νέοι φόροι, οι οποίοι θα πρέπει να μην είναι αντίθετοι στη μετάβαση προς την κλιματική ουδετερότητα.
Το 2030 η ηλεκτροκίνηση θα εξοικονομεί… «άπειρο» πετρέλαιο
Οι ελαφρές μεταφορές «μπαίνουν» στην πρίζα
Επιπλέον, στο επίκεντρο του νέου σχεδίου είναι η ηλεκτροκίνηση και στα ελαφρά, μεσαία, αλλά και στα βαρέα οχήματα. Ειδικότερα, απαραίτητη είναι η ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης και του δικτύου.
Φυσικά, μεγάλο τμήμα των επενδύσεων έχει να κάνει με οχήματα και μπαταρίες. Όπως επίσης και με το δίκτυο φόρτισης, με υποστήριξη δυναμικής τιμολόγησης με έξυπνα συστήματα. Επίσης, το ΕΣΕΚ κάνει λόγο για την ύπαρξη οικονομίας ανακύκλωσης μπαταριών, με περιφερειακό ρόλο στα Βαλκάνια.
Ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα: Το σχέδιο με τους 4 άξονες
Τέλος, ο νέος Κανονισμός για τις υποδομές εναλλακτικών καυσίμων (AFIR), ορίζει της υποχρεώσεις κάθε χώρας σε ευρωπαϊκό επίπεδο, σε σχέση με τις υποδομές φόρτισης.
Ειδικότερα, στη χώρα θα πρέπει να υπάρχουν εγκατεστημένοι, δημοσίως προσβάσιμοι σταθμοί φόρτισης, σε ετήσια βάση. Αυτοί θα πρέπει να έχουν συνολική ισχύ εξόδου τουλάχιστον 1,3 kW για κάθε ηλεκτρικό όχημα που κυκλοφορεί και 0,8 kW για κάθε plug-in υβριδικό όχημα.