Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του 1ου Συνεδρίου «GREEN DEAL GREECE 2021», που διοργάνωσε το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας την Τρίτη 29 Ιουνίου 2021, στο «Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος».
Το Συνέδριο, όπως τόνισε ο Πρόεδρος του ΤΕΕ, Γιώργος Στασινός κατά την εναρκτήρια ομιλία του «άνοιξε τη δημόσια συζήτηση για την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία ειδικά για τα θέματα που αφορούν την Ελλάδα, τις ευκαιρίες και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η χώρα μας, ώστε να τροφοδοτηθούν οι δημόσιες πολιτικές, αλλά και οι επιχειρηματικές στρατηγικές, με παραμέτρους και προτάσεις, που θα οδηγήσουν την Ελλάδα ακόμη πιο γρήγορα στην επίτευξη των στόχων αειφόρου ανάπτυξης, διερευνώντας και αντιμετωπίζοντας παράλληλα τα προβλήματα που ανακύπτουν».
Στο Συνέδριο συμμετείχαν περί τους πενήντα σημαντικούς εκπροσώπους της Πολιτείας και της αγοράς, ως ομιλητές, οι οποίοι παρουσίασαν με ολοκληρωμένο τρόπο, τι είναι, τι σημαίνει, και πως θα υλοποιηθεί η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία στην Ελλάδα.
Αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θόδωρος Σκυλακάκης: Η ηλεκτροκίνηση είναι ένα μέλλον καθαρό
Τη σημασία των έργων ηλεκτροκίνησης, όπως την εγκατάσταση φορτιστών και τις επιδοτήσεις για ηλεκτρικά ταξί και λεωφορεία, επεσήμανε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θόδωρος Σκυλακάκης, μιλώντας στο πρώτο Συνέδριο «GREEN DEAL GREECE 2021».
«Η ηλεκτροκίνηση είναι ένα μέλλον καθαρό, ένα μέλλον που θα στηρίζεται στα δικά μας καύσιμα» τον ήλιο και τον αέρα. Δεν παρέλειψε, ωστόσο, να επισημάνει ότι η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση θα πρέπει να υπολογισθεί και δημοσιονομικά, καθώς η μείωση των τιμών των καυσίμων θα σημαίνει και τη μείωση των αντίστοιχων φορολογικών εσόδων που εισπράττει έως σήμερα το κράτος.
Υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Γιάννης Τσακίρης: Η Ελλάδα έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση μέχρι το 2027
H Ευρώπη θα πρέπει να έχει μηδενικές καθαρές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου έως το 2050, με βάση την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, ενώ έως το 2030 θα πρέπει οι ΑΠΕ να καταλαμβάνουν μερίδιο 32% του συνολικού ενεργειακού μείγματος των ευρωπαϊκών κρατών-μελών. Για να επιτευχθούν οι στόχοι του 2030, απαιτούνται επιπρόσθετα κεφάλαια 260 δισ. ευρώ ετησίως, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, επισήμανε οι υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Γιάννης Τσακίρης.
Αναφερόμενος στη χώρα μας ο κ. Τσακίρης εστίασε στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα το οποίο επικεντρώνεται ακριβώς στην επίτευξη των παραπάνω στόχων σε εθνικό, πλέον, επίπεδο.
Το σημαντικό είναι ότι για αυτό το σχέδιο η χρηματοδότηση είναι εξασφαλισμένη έως το 2027 με τους πόρους να κατανέμονται ανάμεσα: στο ΕΣΠΑ περιβάλλον 4 δισ. ευρώ, ΕΣΠΑ ενέργεια 3 δισ. ευρώ, Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης 1,6 δισ. ευρώ και Πράσινη μετάβαση από Ταμείο Ανάκαμψης 6 δισ. ευρώ.
Όπως είπε ο κ.Τσακίρης, το σύνολο είναι 15 δισ. ευρώ, ενώ με τη μόχλευση εκτίμησε ότι θα φτάσουμε στα 22 δισ. ευρώ.
Για το Ταμείο Ανάκαμψης ο κ.Τσακίρης επισήμανε ότι οι βασικοί επιμέρους στόχοι του πυλώνα της Πράσινης Μετάβασης του Ελλάδα 2.0. είναι: Η ενίσχυση των ΑΠΕ, η εύρεση νέων μεθόδων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, η ενεργειακή ασφάλεια της χώρας, η ευρεία προώθηση των ηλεκτροκίνητων μεταφορών και η αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας, η οποία ορίζεται ως η κατάσταση κατά την οποία ένα νοικοκυριό δεν δύναται να θερμάνει επαρκώς την οικία του σε λογικό κόστος βάσει του εισοδήματός του.
Κώστας Σκρέκας: Στα 44 δισ. ευρώ οι συνολικές επενδύσεις απολιγνιτοποίησης, ΑΠΕ, ηλεκτροκίνησης και ενεργειακής μετάβασης
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας αναφέρθηκε στο ευνοϊκό πλαίσιο που έχει εγκαθιδρυθεί όσον αφορά την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, και τα 400 εκατ. ευρώ που θα διατεθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης για τις δημόσιες-δημοτικές συγκοινωνίες προς αυτήν την κατεύθυνση.
Είπε ότι, σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, θα διατεθούν 80 εκατομμύρια για την εγκατάσταση 10.000 φορτιστών σε όλη την Ελλάδα, 40 εκατομμύρια ευρώ για 2.000 ταξί, με 20.000 ευρώ επιδότηση ανά ταξί και 2.500 ευρώ η αντικατάσταση, δηλαδή 22.500 ευρώ για να μπορέσουν να αντικαταστήσουν οι επαγγελματίες παλιότερα ρυπογόνα ταξί με νέα ηλεκτρικά.
Γιάννης Κεφαλογιάννης: Να ενσωματώσουμε στο σύστημα μεταφορών το car sharing ή το car pooling
Στη θεματική συζήτηση του συνεδρίου με θέμα «Ηλεκτροκίνηση/βιώσιμη κινητικότητα/πράσινες μεταφορές», ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης, ανέφερε στο ξεκίνημα της ομιλίας του ότι ο τομέας των μεταφορών ευθύνεται για το 25% της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και συμβάλλει στην κλιματική αλλαγή σε παγκόσμιο επίπεδο.
Επιπλέον, αποτελεί βασική αιτία της ηχορύπανσης, της κυκλοφοριακής συμφόρησης, αλλά και των τροχαίων ατυχημάτων και ανθρώπινων απωλειών.
«Χρειαζόμαστε, καθαρούς τρόπους μετακίνησης, περπάτημα, ποδηλασία, πράσινες δημόσιες συγκοινωνίες και οχήματα χαμηλών ή μηδενικών ρύπων. Η επίτευξη αυτών των στόχων απαιτεί μια συνεκτική πολιτική με μακροχρόνιο σχεδιασμό και σταθερό προσανατολισμό», ανέφερε ο κ.Κεφαλογιάννης, υπογραμμίζοντας ότι «κεντρικοί πυλώνες της είναι η Μικροκινητικότητα και τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, οι ευφυείς μεταφορές, η ηλεκτροκίνηση και η έξυπνη κινητικότητα που επηρεάζουν σημαντικά δύο άλλους κρίσιμους τομείς: την οδική ασφάλεια και την οικονομία»
Επισήμανε ότι από το 2020 η κυβέρνηση εφαρμόζει ένα δυναμικό σχέδιο για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, με σημαντικά κίνητρα για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων από ιδιώτες και επαγγελματίες.
Το μητρώο περιλαμβάνει σήμερα 3.399 αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα, το εντυπωσιακό είναι όμως ότι περισσότερα από τα μισά, και συγκεκριμένα τα 1.868 από αυτά, έχουν ταξινομηθεί από τον Σεπτέμβριο του 2020, δηλαδή τους τελευταίους εννέα μήνες, είπε ο κ. Κεφαλογιάννης, δείχνοντας την ισχυρή δυναμική της, που οδηγεί σε εκτιμήσεις για διπλασιασμό του αριθμού των νέων ηλεκτροκίνητων οχημάτων σε σχέση με πέρυσι, δείχνοντας ότι τα κίνητρα έχουν αποτέλεσμα.
Τα καινούργια οχήματα αποτελούν με έναν τρόπο «συνδεδεμένες συσκευές» που μπορούν να υποστηρίξουν και άλλες υπηρεσίες, είπε ο κ.Κεφαλογιάννης και αναφέρθηκε στο πρωτοποριακό πρόγραμμα της Αστυπάλαιας. (Astypalaia: Smart and Sustainable Island) που δίνει την ευκαιρία να αναπτυχθούν ευφυή συστήματα Μεταφορών όπως το «οn demand Mobility».
Διαβάστε επίσης: Η «επόμενη μέρα» στην Αστυπάλαια, το μελλοντικό εργαστήρι της Ευρώπης για την απολιγνιτοποίηση
«Το επόμενο βήμα είναι να ενσωματώσουμε στο σύστημα μεταφορών υπηρεσίες όπως το car sharing (διαμοιρασμός αυτοκινήτων) ή το carpooling (συνεπιβατισμός). Με αυτές τις νέες υπηρεσίες περνάμε στην «οικονομία της πλατφόρμας» στον τομέα των Μεταφορών.
Μια εξέλιξη που θα συμβάλει να περιοριστούν οι άσκοπες μετακινήσεις με ιδιωτικά οχήματα στις πόλεις που εντείνουν σήμερα το κυκλοφοριακό πρόβλημα», είπε ο κ.Κεφαλογιάννης τονίζοντας την ανάγκη έξυπνων μορφών μετακίνησης.
«Έχουμε ήδη διαμορφώσει ένα θεσμικό πλαίσιο, που αποτελεί τη βάση για να κινηθούμε με αξιώσεις προς την επίτευξη των στόχων της Πράσινης Συμφωνίας στον τομέα των Μεταφορών.
Η αρχή έχει γίνει και για αυτό μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι ότι το 2030 η Ελλάδα θα έχει να επιδείξει. Αρκεί να συνεχίσουμε την προσπάθεια με την ίδια προσήλωση στον στόχο, τόνισε ο υφυπουργός Μεταφορών», είπε ο κ.Κεφαλογιάννης, κλείνοντας την παρέμβαση του.
Κώστας Αχ. Καραμανλής: Ολοκληρωμένο εθνικό σχέδιο «πράσινων» υποδομών και ηλεκτροκίνησης ύψους 13 δισ. ευρώ
Ο κ. Καραμανλής επεσήμανε ότι: «Το Green Deal, οι πράσινες μεταφορές και υποδομές αποτελούν τα μεγάλα θέματα για το παρόν και το μέλλον της χώρας μας. Αποτελούν κεντρικά ζητήματα που απασχολούν τόσο την κυβέρνηση, όσο και το υπουργείο και διατρέχουν το σύνολο της πολιτικής μας».
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά: «Με τις προσπάθειες της κυβέρνησης μπαίνουμε στην εποχή της ηλεκτροκίνησης, καθώς η επένδυση στην ηλεκτροκίνηση αποτελεί προτεραιότητα του ίδιου του πρωθυπουργού.
Πιστεύουμε στην καινοτομία, πιστεύουμε στο νέο που έρχεται. Εξοικονόμηση ενέργειας, προστασία του περιβάλλοντος, μείωση της ηχορύπανσης, περισσότερη ασφάλεια, καλύτερη ποιότητα ζωής», ανέφερε, κάνοντας λόγο για ένα «ολοκληρωμένο πρόγραμμα για την ηλεκτροκίνηση»
Τέλος ο κ. Καραμανλής έκανε ιδιαίτερη αναφορά στην ανάγκη βελτίωσης της ποιότητα ζωής που ξεκινάει με την καθημερινότητά μας: «Σημαντικό κομμάτι της πολιτικής μας έχει να κάνει με τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), τα οποία το υπουργείο τα έχει βάλει στο επίκεντρο της δράσης του.
Σε μία εποχή που αντιμετωπίζουμε την κλιματική αλλαγή, προωθούμε εναλλακτικές μορφές μετακίνησης, αλλά η οδική ασφάλεια αποτελεί κεντρικό εθνικό μας στόχο.
ΜΜΜ, υποδομές για πεζή μετακίνηση και ποδηλασία, ορθολογική μετακίνηση των ΙΧ, σύγχρονες μορφές μετακίνησης και μικροκινητικότητα», τόνισε, καθώς αυτά «συνθέτουν το πάζλ των ΣΒΑΚ προκειμένου να βελτιωθεί η ποιότητα ζωής των πολιτών στις μεγάλες πόλεις», όπως είπε.