Νέα στοιχεία που δημοσίευσε η Eurostat δείχνουν την πορεία της συμμετοχής ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στον τομέα των μεταφορών στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, το 2022, το μερίδιο των ΑΠΕ στον τομέα των μεταφορών στην ΕΕ έφτασε το 9,6%. Αυτό υποδηλώνει μια μικρή αύξηση της τάξης του 0,5% σε σχέση με το 2021, όπου το ποσοστό είχε ύψος 9,1%. Ωστόσο, το μεγαλύτερο ποσοστό που είχε υπάρξει μέχρι στιγμής ήταν το 10,3% το έτος 2020.
Μπορούμε εύκολα να καταλάβουμε πως τα κράτη μέλη της ΕΕ έχουν έναν μεγάλο δρόμο να διανύσουν έως το 2030. Ειδικότερα, ο στόχος της ΕΕ είναι το 2030 οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας να έχουν μερίδιο 29% στις μεταφορές. Επομένως, παρατηρούμε πως, προς το παρόν, υπάρχει σημαντική απόκλιση μεταξύ των στόχων και της τωρινής πραγματικότητας. Βεβαίως, η οδηγία 2023/2413 της ΕΕ που ορίζει τα παραπάνω προσφέρει και μια διαφορετική οδό για τα κράτη μέλη: τη μείωση της έντασης των αερίων θερμοκηπίου στις μεταφορές κατά τουλάχιστον 14,5% έως το 2030.
Ειδικό τιμολόγιο: οι τιμές ρεύματος για τον Φεβρουάριο – Cars Electric
Οι χώρες με τη μεγαλύτερη απόδοση σύμφωνα με τη Eurostat
Επίσης, ενδιαφέρον έχει να προσέξουμε ποιες χώρες προχωρούν ικανοποιητικά στην υλοποίηση του στόχου για 29% συμμετοχή ΑΠΕ στις μεταφορές έως το 2030. Η Σουηδία, με ποσοστό 29,2%, αποτελεί τη χώρα με τη μεγαλύτερη μακράν συμμετοχή ΑΠΕ στις μεταφορές. Ενδεικτικό είναι φυσικά πως έχει πετύχει ήδη τον στόχο για το 2030. Παράλληλα, ικανοποιητική απόδοση έχει και η Φινλανδία με ποσοστό 18,8%. Τέλος, χώρες όπως η Ολλανδία, η Μάλτα, το Βέλγιο, η Δανία, η Αυστρία, η Ιταλία, η Γερμανία και η Ισπανία έχουν μερίδιο γύρω στο 10%.
LNG: Οι ΗΠΑ επιλέγουν τα κέρδη αντί της κλιματικής δράσης – Cars Electric
Η ανάγκη για μεγάλη βελτίωση της απόδοσης της Ελλάδας
Από την άλλη πλευρά, χώρες όπως η Κροατία, η Λετονία, αλλά και η Ελλάδα έχουν πολύ χαμηλά ποσοστά. Συγκεκριμένα, η Ελλάδα είχε ποσοστό 4,1%, η Λετονία 3,1%, ενώ η Κροατία μόλις 2,4% . Οι τελευταίες δύο μάλιστα σημείωσαν σημαντική μείωση του ποσοστού τους σε σχέση με το 2021. Αντιθέτως, τις μεγαλύτερες αυξήσεις μεταξύ 2021 και 2022 σημείωσαν η Γερμανία, η Ολλανδία και η Ουγγαρία. Παρόλα αυτά, υπάρχει ανάγκη για μεγάλη αύξηση της προσπάθειας από τις χώρες της ΕΕ συνολικά.
Σε αυτό το σημείο αξίζει να επισημάνουμε πως μιλώντας για ΑΠΕ στον τομέα των μεταφορών, αναφερόμαστε σε υγρά βιοκαύσιμα, βιομεθάνιο, καθώς και τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ σε ιδιωτικά οχήματα και δημόσιες συγκοινωνίες.