Πολλές είναι οι πόλεις ανά τον κόσμο, οι οποίες «πνίγονται» από τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους κεντρικούς δρόμους. Γεμίζουν με καυσαέριο την πόλη, δημιουργούν κίνηση, γκρίνια, φασαρία και άλλα τόσα προβλήματα. Η απουσία αυτοκινήτων από τα αστικά κέντρα έχει αποτελέσει θέμα συζήτησης. Μάλιστα, μερικές πόλεις στην Ευρώπη όχι μόνο το εφαρμόζουν, αλλά έχουν δει και θετικά αποτελέσματα.
Πιο συγκεκριμένα, αρκετές πόλεις έχουν εφαρμόσει πιλοτικά προγράμματα για την απαγόρευση αυτοκινήτων στους δρόμους τους. Τα οφέλη που προέκυψαν είναι πολλά, μεταξύ αυτών η μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, καθώς και της… ηχορύπανσης. Επίσης, έχει παρατηρηθεί μείωση της πρόωρης θνησιμότητας και βελτίωση της δημόσιας υγείας γενικότερα.
Έρευνα: Όχι άλλα αυτοκίνητα στην πόλη!
Αυτές οι πόλεις στην Ευρώπη δεν θέλουν τα αυτοκίνητα
Σύμφωνα με έρευνες, οι κάτοικοι των πόλεων είναι σύμφωνοι με την απαγόρευση κυκλοφορίας των αυτοκινήτων στα αστικά κέντρα. Οι περισσότεροι πλέον προτιμούν, μετακινήσεις με Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, καθώς και εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης.
Μερικές από τις πόλεις που έχουν απαγορεύσει τα αυτοκίνητα στο κέντρο τους είναι το Άμστερνταμ, η Γάνδη, το Όσλο, η Βενετία, το Τσερμάτ (Ελβετία), το Λαμού (Κένυα), το Ελσίνκι. Στην Ελλάδα, ξεχωρίζει η Ύδρα όπου δεν υπάρχει αυτοκίνητο.
Έρευνα: Στη δουλειά με το αυτοκίνητο; Είναι ανθυγιεινό!
Επιπλέον, η «συμπεριφορά» των πόλεων που ήταν πρωτοπόρες στην βιώσιμη κινητικότητα, ενέπνευσε και άλλες πόλεις να ακολουθήσουν το ίδιο παράδειγμα. Ειδικότερα, το Παρίσι σχεδιάζει την απαγόρευση των αυτοκινήτων στο κέντρο του μέχρι το 2024, ενώ η Νέα Υόρκη έχει στόχο τη μείωση των αυτοκινήτων σε ποσοστό 25%.
Έρευνα: Πότε θα δούμε φθηνά ηλεκτρικά αυτοκίνητα;
Τα θετικά της απουσίας των αυτοκινήτων από τις πόλεις
Ο βασικός παράγοντας που οδηγεί στην απαγόρευση των αυτοκινήτων είναι φυσικά το περιβάλλον. Οι εκπομπές ρύπων των οχημάτων είναι υπεύθυνες για μεγάλο μέρος του αποτυπώματος άνθρακα, καθώς και για την αύξηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Με την απαγόρευσή τους, η κατάσταση μπορεί να γίνει καλύτερη.
Πόσο κοστίζει η φόρτιση ηλεκτρικών στην Ευρώπη;
Επιπλέον, η απαγόρευση των οχημάτων θα φέρει και μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, αφού αυτά είναι συχνά. Τέλος, τα αυτοκίνητα «πιάνουν» χώρο, ο οποίος θα μπορούσε να χρησιμεύσει στη δημιουργία πάρκων εντός του αστικού ιστού, καθώς και χώρων αναψυχής.
Για παράδειγμα, το Όσλο έχει μετατρέψει περισσότερες από 700 θέσεις στάθμευσης σε πεζοδρόμια και πάρκα. Το Παρίσι σχεδιάζει να αφαιρέσει 70.000 θέσεις στάθμευσης στην πόλη, επιτρέποντας άλλες μορφές μεταφοράς. Όπως Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, ποδήλατα κ.α.