Η BMW ανακοίνωσε επίσημα ότι από το 2028 θα ξεκινήσει να ανεφοδιάζει τα οχήματά της με κινητήρα εσωτερικής καύσης, χρησιμοποιώντας ηλεκτρονικά καύσιμα (e-fuels), σε επιλεγμένες τοποθεσίες ανά τον κόσμο. Η βαυαρική εταιρεία, υποστηρίζει πως η κίνηση αυτή εντάσσεται στη στρατηγική της «τεχνολογικής εξωστρέφειας», η οποία προωθεί τη χρήση κάθε διαθέσιμης τεχνολογίας, για τη μείωση των εκπομπών CO₂. Ωστόσο, η είδηση προκάλεσε αντιδράσεις. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Lufthansa, Carsten Spohr, χαρακτήρισε τα ηλεκτρονικά καύσιμα «το χειρότερο πράγμα που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε, για να κινήσετε ένα αυτοκίνητο».
Τι ανακοίνωσε η BMW
Σύμφωνα με το επίσημο δελτίο Τύπου, η BMW θεωρεί ότι η αξιοποίηση όλων των μορφών ενέργειας – από ηλεκτροκίνηση μέχρι ανανεώσιμα καύσιμα – αποτελεί τον πιο αποτελεσματικό τρόπο για τη μείωση των εκπομπών ρύπων. Η εταιρεία, μάλιστα, υπέγραψε συμφωνία με τη Lother GmbH και τη German eFuel One GmbH, βάσει της οποίας τα βενζινοκίνητα μοντέλα θα ανεφοδιάζονται με e-fuels για πρώτη φορά από το 2028. Τα καύσιμα αυτά θα χρησιμοποιηθούν κυρίως για το πρώτο γέμισμα των οχημάτων πριν την παράδοση, επιτρέποντας στους πελάτες, να φτάσουν έως το πλησιέστερο πρατήριο.
«Μια καινοτομία για την κλιματική ουδετερότητα»
Η Gitta Connemann, κοινοβουλευτική υφυπουργός του γερμανικού Υπουργείου Οικονομικών και Ενέργειας, δήλωσε πως τα ηλεκτρονικά καύσιμα που παράγονται από πράσινη μεθανόλη, μπορούν να συμβάλουν καθοριστικά στην απανθρακοποίηση των μεταφορών, ειδικά εκεί όπου η ηλεκτροκίνηση δεν μπορεί να εφαρμοστεί. Ωστόσο, η ίδια παρέλειψε να αναφέρει, ότι η ηλεκτροκίνηση στα επιβατικά αυτοκίνητα, δεν αντιμετωπίζει σοβαρά εμπόδια, εκτός εάν η Γερμανία καθυστερήσει την ανάπτυξη του δικτύου φόρτισης.
Οι δηλώσεις της BMW και οι «σκιές» πίσω από το HVO
Ο Glenn Schmidt, επικεφαλής βιωσιμότητας της BMW, τόνισε ότι όλοι οι τύποι κινητήρων πρέπει να συμβάλλουν στη μείωση των εκπομπών. Υπενθύμισε ότι τα πετρελαιοκίνητα μοντέλα της BMW, χρησιμοποιούν ήδη βιοντίζελ HVO100, παρουσιάζοντάς το ως επιτυχία στη βιώσιμη κινητικότητα. Παρά ταύτα, υπάρχουν έντονες αμφιβολίες σχετικά με την προέλευση του HVO, καθώς φημολογείται ότι μεγάλες ποσότητες φοινικέλαιου, συνεχίζουν να χρησιμοποιούνται παράνομα στην παραγωγή του. Επιπλέον, μελέτες δείχνουν ότι η συνολική μείωση των εκπομπών από το HVO, είναι περιορισμένη.
Το «παρασκήνιο» των e-fuels
Η συζήτηση γύρω από τα ηλεκτρονικά καύσιμα, φαίνεται πως δεν αφορά τόσο την προστασία του περιβάλλοντος, όσο τη διατήρηση της κερδοφορίας των εταιρειών που σχετίζονται με τα ορυκτά καύσιμα. Τα e-fuels αποτελούν στην πράξη, μια πολύ ακριβή και ενεργοβόρα λύση, που περισσότερο εξυπηρετεί πολιτικά και οικονομικά συμφέροντα, παρά την πράσινη μετάβαση.
Ο CEO της Lufthansa «γκρεμίζει» το αφήγημα
Σε συνέντευξή του, ο Carsten Spohr της Lufthansa δεν μάσησε τα λόγια του:
«Τα ηλεκτρονικά καύσιμα είναι τα χειρότερα», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Εξήγησε πως περίπου το 84% της ενέργειας που χρησιμοποιείται για την παραγωγή τους χάνεται, καθιστώντας τα εντελώς αναποτελεσματικά για τα αυτοκίνητα. Αντίθετα, τόνισε ότι η ηλεκτρική ενέργεια μπορεί να αξιοποιηθεί απευθείας στα ηλεκτρικά οχήματα, κάτι που δεν είναι εφικτό στα αεροπλάνα. Για τον Spohr, τα e-fuels πρέπει να χρησιμοποιούνται εκεί όπου δεν υπάρχουν εναλλακτικές, όπως στις αερομεταφορές — και όχι να σπαταλώνται στα Ι.Χ. μόνο και μόνο για να παραμείνουν «ζωντανοί» οι κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Συμπέρασμα
Η BMW επιμένει σε μια τεχνολογικά ουδέτερη προσέγγιση, προωθώντας τα e-fuels ως μέρος της στρατηγικής βιωσιμότητας. Όμως, οι φωνές αντίδρασης — ακόμα και από κορυφαίους της βιομηχανίας — υπενθυμίζουν ότι η λύση για ένα καθαρότερο μέλλον, δεν μπορεί να είναι τόσο ενεργοβόρα και δαπανηρή. Τα ηλεκτρονικά καύσιμα ίσως αποτελούν ένα προσωρινό «σωσίβιο» για τους βενζινοκινητήρες, αλλά όχι τη ρεαλιστική πορεία, προς το μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα.
Πηγές: BMW – elektroauto-news.net