Καρέ – καρέ μία αναδρομή στην ιστορία των ηλεκτρικών οχημάτων

Από το πρώτο αυτοκίνητο του Thomas Edison και τα EV’s που διασώθηκαν από τη διάλυσή τους και δωρίστηκαν σε μουσεία και Πανεπιστήμια έως και την αρχική ιδέα για τη δημιουργία της Tesla, η ιστορία των ηλεκτρικών οχημάτων έχει ξεκινήσει πολύ νωρίτερα από ότι θα περίμενε κανείς.

Baker Electric – 1899-1915

Baker Electric - 1899-1915

Aν και προϋπήρχαν άλλα ηλεκτρικά μέσα μεταφοράς, όπως τρίκυκλα με μπαταρία και τραμ που χρονολογούνται ήδη από το 1881, το Baker Electric ήταν το πρώτο εμπορικά διαθέσιμο ηλεκτρικό αυτοκίνητο όταν κυκλοφόρησε το 1899.

Το αυτοκίνητο κατασκευάστηκε από την εταιρεία Baker Motor Vehicle στο Κλίβελαντ του Οχάιο, η οποία κατασκεύαζε αυτοκίνητα μέχρι το 1915. Κατά τη βραχυπρόθεσμη πορεία της, ο ιδρυτής της επιχείρησης προσπάθησε πολλές φορές να καταγράψει το ρεκόρ για τη μεγαλύτερη αυτονομία, η οποία κατέληξε να είναι, περίπου, 323 χιλιόμετρα με μία μόνο φόρτιση!

Studebaker Electric Car – 1902-1912

Studebaker Electric Car - 1902-1912

Το Studebaker μπορεί να μην το γνωρίζει ακόμη και ο πιο μελετημένος λάτρης του αυτοκινήτου. Το πρώτο μοντέλο της αυτοκινητοβιομηχανίας από την Ιντιάνα ήταν αυτό το μικρό αμαξάκι από το 1902.

Το Studebaker Electric πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που διέθετε πολλές μορφές αμαξώματος κατά τη διάρκεια της δεκαετούς παραγωγής του, συμπεριλαμβανομένου ενός που μπορούσε να φιλοξενήσει τέσσερα άτομα.

Το σύστημα μπαταριών του επαναφορτίζονταν εύκολα, ενώ ο Thomas Edison διάλεξε ένα από αυτά ως το πρώτο του αυτοκίνητο.

Detroit Electric – 1907-1939

Detroit Electric - 1907-1939

Η εταιρεία Anderson Carriage, η οποία ιδρύθηκε αρχικά ως κατασκευαστής ιππήλατων αμαξών το 1884, άλλαξε το επιχειρηματικό της μοντέλο το 1907 και εισήγαγε μια ηλεκτρική άμαξα που ονομαζόταν Detroit Electric.

Το EV είχε εύρος 130 χιλιομέτρων ανά φόρτιση, αλλά ήταν στην πραγματικότητα ικανό για μεγαλύτερες αποστάσεις. Μάλιστα σε μία δοκιμή κατόρθωσε το απίστευτο, να πραγματοποιήσει 340 χιλιομέτω με μία μόνο φόρτιση.

Η εταιρεία άλλαξε επίσημα το όνομά της σε Detroit Electric το 1911, αλλά, όπως και η γραμμή ηλεκτρικών οχημάτων των αντιπάλων της, Studebaker και Baker Electric, τελικά απέτυχε. Τελικά, πέρασε στην αφάνεια και αναδείχθηκαν οι αυτοκινητοβιομηχανίες που εστίασαν αποκλειστικά στους κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Henney Kilowatt – 1959-1960

Henney Kilowatt - 1959-1960

Μετά από την πτώση του ενδιαφέροντος για τα ηλεκτρικά οχήματα, η αυτοκινητοβιομηχανία Henney Motor δημιούργησε το τετράθυρο Kilowatt, το οποίο βασίστηκε σε μεγάλο βαθμό στο μικροσκοπικό Renault Dauphine.

Το Kilowatt βγήκε στην παραγωγή τη διετία 1959 – 1960 και, αν και δεν κράτησε πολύ, ήταν το πρώτο EV που μπορούσε να ταξιδέψει με υψηλότερες ταχύτητες. Το μοντέλο του 1960 ήταν ικανό να φτάσει τα 60 χλμ/ώρα.

GM EV1 – 1997-1999

GM EV1 - 1997-1999

Ίσως το πιο διαβόητο αυτοκίνητο αυτής της λίστας, αναφορικά με τα EVs με τη μεγαλύτερη επιρροή.

Με το EV1 η GM δοκίμασε τόσο την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, όσο και την ανάπτυξη της τεχνολογίας που θα χρειαζόταν αν εντοπιζόταν μεταβολή στις προτιμήσεις των αγοραστών.

Το αεροδυναμικό, διθέσιο αυτοκίνητο ήταν διαθέσιμο μέσω προγράμματος μίσθωσης σε οδηγούς στην Καλιφόρνια, την Αριζόνα και τη Γεωργία.

Τα μοντέλα Gen I – αυτά που παρήχθησαν για το μοντέλο του 1997– προσέφεραν αυτονομία από 110 χλμ. έως 160 χλμ. και ήταν διαθέσιμα σε πράσινο, κόκκινο και ασημί.

Αυτό που έκανε το EV1 πραγματικά διαβόητο, ήταν το σκάνδαλο που ακολούθησε της απόσυρσής του, όταν η διοίκηση της GM άσκησε το δικαίωμά της να ανακαλέσει τα αυτοκίνητα, παίρνοντας τα από τους μισθωτές τους. Ύστερα από την οποία, τα αυτοκίνητα στάλθηκαν στο διαλυτήριο.

Περίπου, 40 EV1 διασώθηκαν από αυτήν τη μοίρα, οι κινητήρες τους απενεργοποιήθηκαν και δωρίστηκαν σε μουσεία και εκπαιδευτικά ιδρύματα.

Honda EV Plus – 1997-1999

Honda EV Plus - 1997-1999

Η Honda προσέφερε το δικό της ηλεκτρικό αυτοκίνητο, που ονομάζεται EV Plus, μέσω ενός προγράμματος για μίσθωση από το 1997 έως το 1999.

Η Honda ήταν στην πραγματικότητα η πρώτη εταιρεία που κατασκεύασε EV που χρησιμοποίησε τη σύγχρονη μπαταρία νικελίου-μετάλλου. Αυτός ο τύπος μπαταρίας παρείχε υψηλότερη ενεργειακή πυκνότητα, η οποία της επέτρεψε να καταλαμβάνει λιγότερο χώρο από μια μπαταρία μολύβδου-οξέος, παρέχοντας, παράλληλα, μεγαλύτερο εύρος ανά φόρτιση.

Η Honda “τράβηξε το βύσμα” στο EV Plus μετά από μόλις τρία χρόνια και στο ενδιάμεσο είχε παράξει μόλις 300 περίπου αυτοκίνητα.

Toyota RAV4 EV – 1997-2003

Toyota RAV4 EV - 1997-2003

Σίγουρα, έχουμε πολλά ηλεκτρικά SUV για να διαλέξουμε σήμερα, αλλά το πρώτο ήταν το Toyota RAV4 EV του 1997.

Ήταν εκπληκτικά δημοφιλές μεταξύ των καταναλωτών της εποχής. Ωστόσο, έθεσε τα θεμέλια για τα σημερινά EV SUV όπως το Hyundai Kona Electric και την ηλεκτρική έκδοση του Kia Niro, καθώς και πολυτελή μοντέλα όπως τα Tesla Model X και Jaguar I-Pace.

Η τελική του ταχύτητα ήταν μόνο 125 χλμ./ώρα. Η Toyota διέκοψε το RAV4 EV μετά το μοντέλο του 2003, αλλά προσπάθησε ξανά με ένα νέο RAV4 EV από το 2012 έως το 2014 μέσω μιας συνεργασίας με την Tesla.

Tesla Roadster – 2008-2012

Tesla Roadster - 2008-2012

Το πρώτο αυτοκίνητο της Tesla δεν ήταν το πολυτελές Model S, ήταν το Roadster του 2008.

Το Roadster βασίστηκε στη Lotus Elise με ανταλλακτικά που προέρχονται απευθείας από τον βρετανικό κατασκευαστή σπορ αυτοκινήτων. Το Roadster ήταν το πρώτο αυτοκίνητο που παρουσίασε το όραμα του ιδρυτή Elon Musk για ηλεκτρικά αυτοκίνητα μεγάλης εμβέλειας.

Το Roadster δεν ήταν επιτυχημένο στις πωλήσεις (μόνο 2.450 αυτοκίνητα πωλήθηκαν παγκοσμίως), αλλά χρησίμευσε ως το επιστέγασμα της ιδέας για τη διαμόρφωση της Tesla.

Nissan Leaf – 2010 έως σήμερα

Nissan Leaf - 2010-Present

Περίπου την ίδια εποχή που η Tesla απέδειξε ότι τα EVs θα μπορούσαν να καλύψουν μεγάλες αποστάσεις, η Nissan εργαζόταν για να αποδείξει ότι ένα EV θα μπορούσε να αποτελεί ένα πρακτικό οικογενειακό αυτοκίνητο.

Διαβάστε επίσης: Η Audi θα κυκλοφορήσει μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα από το 2026

Το Leaf πρώτης γενιάς μπορεί να είχε διακριτικό στυλ, αλλά το εσωτερικό του ήταν ευρύχωρο, άνετο και πρακτικό. Το εύρος οδήγησης ήταν περιορισμένο σε μόλις 120 χιλιόμετρα ανά φόρτιση.

Τα πιο πρόσφατα μοντέλα τα τελευταία χρόνια έχουν μεγαλύτερες μπαταρίες που επιτρέπουν μια αυτονομία έως και 360 χιλιόμετρα.

Το Leaf είναι επίσης το πρώτο EV που θεωρείται πραγματική εμπορική επιτυχία, με πάνω εκατοντάδες χιλιάδες πωλήσεις σε όλον τον κόσμο.

Tesla Model S – 2012 έως σήμερα

Tesla Model S - 2012-Present

Όταν το Tesla Model S έφτασε στην αγορά το 2012, έγινε αμέσως σημείο αναφοράς της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Η μεγάλη μπαταρία απέδωσε σε αξιόπιστη οδήγηση μεγάλης εμβέλειας με γρήγορους χρόνους επαναφόρτισης, ενώ οι ισχυροί ηλεκτρικοί κινητήρες του έδωσαν τη δυνατότητα γρήγορης επιτάχυνσης.

Το Model S εισήγαγε την Tesla στην πολυτελή αγορά sedan και γρήγορα έγινε το πρώτο σε προτιμήσεις πολυτελές αυτοκίνητο φέρνοντας παράλληλα την ηλεκτροκίνηση στο παγκόσμιο προσκήνιο για πολλούς λάτρεις των αυτοκινήτων.

BMW i3 – 2013 έως σήμερα

Ενώ η αντίπαλος της BMW, Tesla, είχε ως στόχο τη σειρά 5 της βαυαρικής εταιρείας με το πολυτελές σεντάν Model S, οι Βαυαυροί σκέπτονταν «έξω από το κουτί» και δημιούργησαν το i3. Από την ανθρακονημάτινη κατασκευή του έως και τον εξοπλισμό του εσωτερικού του με βιώσιμα υλικά  hatchback, το ηλεκτρικό όχημα της BMW έδωσε μία πλούσια εκδοχή για το πως μπορούν να είναι τα EV’s που ήταν διαφορετική από αυτή που προυπήρχε. Βέβαια, η υψηλή τιμή, το «περίεργο» σχήμα του και η μικρή αυτονομία που διέθετε δεν το βοήθησαν να κάνει τη διαφορά στις πωλήσεις με αποτέλεσμα να φέρει το μελλοντικό τέλος στην παραγωγή του.

Volkswagen e-Golf – 2014-2019

Volkswagen e-Golf - 2014-2019

Στο άλλο άκρο του φάσματος από την ​​εμφάνιση του BMW i3 βρέθηκε το Volkswagen e-Golf.

Αντί να ξεχωρίζει για το ότι είναι διαφορετικό, το e-Golf απέδειξε ότι τα EVs θα μπορούσαν να είναι καλά αυτοκίνητα, ακόμα κι αν δεν έχουν τολμηρό στυλ.

Το εύρος αυτονομίας του e-Golf ήταν περιορισμένο με τους υψηλότερους δείκτες να φτάνουν μόλις τα 160 χιλιόμετρα, αλλά -όπως το Nissan Leaf – ήταν μια καλή επιλογή για οικογένειες ή οδηγούς που χρειάζονταν χώρο.

Chevrolet Bolt EV – 2017 έως σήμερα

Chevrolet Bolt EV - 2017-Present

Η Chevrolet κυκλοφόρησε το Bolt EV το 2017. Πρακτικό, όμορφα εξοπλισμένο, εύκολο στην οδήγηση και – το πιο σημαντικό – με δυνατότητα αυτονομίας, περίπου, τα 380 χιλιόμετρα ανά φόρτιση.

Η Chevy είναι το πρώτο προσιτό EV με μεγάλο εύρος οδήγησης που μπορεί να αντικαταστήσει ένα όχημα εσωτερικής καύσης για τον υποθετικό μέσο καταναλωτή.

Tesla Model 3 – 2017 έως σήμερα

Tesla Model 3 - 2017-Present

Παρόλο που το Chevy Bolt EV νίκησε το Model 3 της Tesla στην αγορά ως το πρώτο προσιτό EV μεγάλης εμβέλειας, το Model 3 είναι το πιο επιθυμητό ηλεκτρικό αυτοκίνητο αυτήν τη στιγμή παγκοσμίως.
Διαθέτει όμορφη εμφάνιση και ισχυρή απόδοση, συνδυασμός που έχει επιταχύνει τις πωλήσεις του, καθώς και τη διείσδυση της μάρκας στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων.
Το Model 3 στην ουσία καθιέρωσε την Tesla στη μαζική παραγωγή αυτοκινήτων.

Το επόμενο κεφάλαιο – 2020 και μετά

The Next Chapter - 2020 and Beyond
Τα επόμενα βήματα για ηλεκτρικά οχήματα φαίνεται ότι θα συντελεστούν στην αγορά των ημιφορτηγών.
Η Rivian, μια πρωτοποριακή αυτοκινητοβιομηχανία EV από το Μίσιγκαν, εξέπληξε τον κόσμο της αυτοκινητοβιομηχανίας με την ιδέα του R1T pickup truck στα τέλη του 2018, η οποία ενέπνευσε μια σειρά μελλοντικών προϊόντων όπως το Tesla Cybertruck, το GMC Hummer EV SUT και το Bollinger B2 .
Καθώς οι μπαταρίες γίνονται πιο προηγμένες και φθηνότερες, περισσότερες εφαρμογές της τεχνολογίας μπαίνουν στο τραπέζι για πρώτη φορά. Τα SUVs, τα αυτοκίνητα μεταφορέων και άλλα βοηθητικά οχήματα υπόσχονται να οδηγήσουν τα EVς σε μια νέα εποχή.
Υπάρχει ένα αυξανόμενο ενδιαφέρον για τη χρήση ηλεκτρικής τεχνολογίας σε επαγγελματικά οχήματα, ιδιαίτερα φορτηγά, τα οποία καλύπτουν μεγάλες αποστάσεις.
Όπως όλα δείχνουν αν και τα ηλεκτρικά οχήματα υπάρχουν εδώ και περισσότερο από έναν αιώνα… η ιστορία τους μόλις ξεκινάει.

Πρόσφατα

Δημοφιλή