Η αυτοκινητοβιομηχανία πιέζει την Ευρωπαϊκή Ένωση, να επιτρέψει τη συνέχιση της πώλησης plug-in υβριδικών (PHEV) μετά το 2035, παρουσιάζοντάς τα ως μια «φιλική προς το περιβάλλον» και τεχνολογικά ουδέτερη μεταβατική λύση, πριν την πλήρη ηλεκτροκίνηση. Όμως, τα επίσημα στοιχεία, δείχνουν μια εντελώς διαφορετική εικόνα: τα PHEV αποδεικνύονται πολύ πιο ρυπογόνα και ακριβά, απ’ ό,τι υπόσχονται οι κατασκευαστές τους.
Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση της Transport & Environment (T&E), που βασίζεται σε δεδομένα της ΕΕ από 127.000 οχήματα πουλημένα το 2023, τα plug-in υβριδικά εκπέμπουν κατά μέσο όρο 135 g CO₂ ανά χλμ. — δηλαδή μόλις 19% λιγότερο από τα κλασικά αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης, τα οποία εκπέμπουν 166 g CO₂/χλμ. Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι η «πράσινη» υπόσχεση των PHEV, δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
Ακόμη πιο αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία για τη λειτουργία σε ηλεκτρική λειτουργία: παρότι θεωρητικά τα plug-in υβριδικά μπορούν να κινούνται χωρίς ρύπους, στην πράξη καταναλώνουν κατά μέσο όρο 3 λίτρα βενζίνης ανά 100 χλμ., ακόμη και με γεμάτη μπαταρία. Αυτό αντιστοιχεί σε 68 g CO₂ ανά χλμ., δηλαδή 8,5 φορές περισσότερους ρύπους από όσους αναφέρονται στις επίσημες δοκιμές WLTP.
Η εξήγηση βρίσκεται στην περιορισμένη ισχύ των ηλεκτροκινητήρων, που αναγκάζουν τον κινητήρα εσωτερικής καύσης να «μπαίνει στο παιχνίδι» σε υψηλές ταχύτητες ή σε ανηφόρες, υποβοηθώντας την κίνηση, σχεδόν στο ένα τρίτο της συνολικής διαδρομής.
Το αποτέλεσμα είναι διπλό: περιβαλλοντικά αμφίβολο και οικονομικά επιζήμιο. Η T&E υπολογίζει ότι οι οδηγοί plug-in υβριδικών, πληρώνουν περίπου 500 ευρώ περισσότερα τον χρόνο λόγω αυξημένης κατανάλωσης καυσίμου – πέραν του ότι τα ίδια τα οχήματα κοστίζουν ακριβότερα στην αγορά. Σύμφωνα με το Bloomberg Intelligence, η μέση τιμή ενός PHEV στη Γερμανία, φτάνει τα 55.700 ευρώ, δηλαδή 15.200 ευρώ περισσότερα από ένα αντίστοιχο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Ο Sebastian Bock, Διευθύνων Σύμβουλος της T&E στη Γερμανία, δηλώνει χαρακτηριστικά:
«Τα plug-in υβριδικά δεν πρέπει να γίνουν ο δούρειος ίππος των ορίων στόλου. Η έγκρισή τους μετά το 2035 θα είναι λάθος, γιατί δεν είναι μόνο ακριβά, αλλά εκπέμπουν σχεδόν όσο και τα θερμικά αυτοκίνητα. Ακόμη και σε ηλεκτρική λειτουργία, είναι έως οκτώ φορές πιο ρυπογόνα, από ό,τι αναφέρεται στις επίσημες δοκιμές.»
Ο Bock καλεί τη γερμανική κυβέρνηση να οδηγήσει τη βιομηχανία εκτός του τεχνολογικού αδιεξόδου, επενδύοντας στη νέα γενιά ηλεκτρικών οχημάτων και όχι στη «τεχνολογία του χθες» που θέτει σε κίνδυνο τις θέσεις εργασίας του μέλλοντος.
Βαρύτερα και πιο ρυπογόνα τα PHEV μεγάλης αυτονομίας
Η ανάλυση δείχνει ότι τα plug-in υβριδικά με μεγαλύτερη ηλεκτρική αυτονομία, εκπέμπουν περισσότερους ρύπους από τα μικρότερα, λόγω των βαριών μπαταριών που αυξάνουν το βάρος και την κατανάλωση καυσίμου. Όσα διαθέτουν αυτονομία άνω των 75 χλμ. εκπέμπουν περισσότερο CO₂ κατά μέσο όρο από εκείνα με 45–75 χλμ., αποδεικνύοντας ότι «μεγαλύτερη αυτονομία» δεν σημαίνει απαραίτητα «πιο πράσινο» όχημα.
Ο Bock προειδοποιεί:
«Η κατάσταση είναι παράλογη. Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές προσπαθούν να χειραγωγήσουν τη νομοθεσία για να συνεχίσουν να πουλούν ακριβά, ρυπογόνα PHEV, τη στιγμή που οι Κινέζοι ενισχύουν το προβάδισμά τους στην ηλεκτροκίνηση. Αν δεν αλλάξουμε πορεία, θα χάσουμε το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.»
Η ίδια ανάλυση καταγράφει τεράστιες αποκλίσεις ανάμεσα στις επίσημες και τις πραγματικές εκπομπές των κατασκευαστών, με τη Mercedes να καταγράφει το μεγαλύτερο χάσμα – έως 494% υψηλότερες εκπομπές στην πράξη, με τη GLE-Class να υπερβαίνει το επίσημο ποσοστό κατά 611%. Οι υπόλοιπες μεγάλες ευρωπαϊκές μάρκες, κατέγραψαν επίσης υπερβάσεις της τάξης του 300%.
Μάχη εντός της ΕΕ για το μέλλον των PHEV
Παρά τα ευρήματα, ορισμένοι Γερμανοί κατασκευαστές πιέζουν για τη συνέχιση της πώλησης PHEV μετά το 2035, ενώ η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), ζητά να καταργηθούν οι «συντελεστές χρησιμότητας», οι οποίοι προσαρμόζουν τις εκτιμήσεις εκπομπών CO₂ στα πραγματικά δεδομένα. Αν αυτοί οι συντελεστές παραμείνουν, οι στόχοι εκπομπών για τις εταιρείες θα γίνουν αυστηρότεροι, πιέζοντάς τες να στραφούν μαζικά στην ηλεκτροκίνηση.
Πηγή: T&E