Τα ηλεκτρικά οχήματα της Tesla και άλλα ηλεκτρικά οχήματα κυριαρχούν στους δρόμους της Νορβηγίας σε τέτοιο βαθμό, που τα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης… τείνουν προς εξαφάνιση, προκαλώντας σοβαρές φορολογικές ελλείψεις.
Το «πρόβλημα» αυτό είχε προβλεφθεί εδώ και καιρό από όσους υποστηρίζουν την επανάσταση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η Νορβηγία μπορεί να «χαράξει τον δρόμο» για τις χώρες που μελλοντικά θα πετύχουν επέκταση της κυριαρχίας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στους δρόμους τους.
Σήμερα όμως η Νορβηγία, εξαιτίας αυτής της ιδιαίτερης πρωτιάς της καλείται να προβεί σε χειρισμούς, προκειμένου να περάσει ομαλά στην επόμενη μέρα των μετακινήσεων.
Συντριπτική πλειοψηφία αποτελούν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στη Νορβηγία
Τον περασμένο μήνα, συνολικά 11.579 νέα επιβατικά αυτοκίνητα ταξινομήθηκαν στη Νορβηγία, 1.369 (-10,6%) λιγότερα αυτοκίνητα σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2020, σύμφωνα με το Νορβηγικό Συμβούλιο Πληροφοριών Οδικής Κυκλοφορίας (OFV).
Τα αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών αποτελούσαν το 70,1% της αγοράς αυτοκινήτων στη Νορβηγία τον περασμένο μήνα, με συνολικά 8.116 νέες ταξινομήσεις, αύξηση 3,1% από έτος σε έτος.
Τα συνολικά μεταχειρισμένα εισαγόμενα αυτοκίνητα μηδενικών ρύπων που ταξινομήθηκαν τον Οκτώβριο αυξήθηκαν 62,4%.
Συνακόλουθα, η κυριαρχία των EV δημιουργούσε μια τρύπα 2,32 δισεκατομμυρίων δολαρίων στα ετήσια έσοδα της Νορβηγίας.
Στα τέλη της δεκαετίας του 1990 και στις αρχές της δεκαετίας του 2000, η Νορβηγία εφάρμοσε κανόνες που παρείχαν φορολογικές ελαφρύνσεις για τα ηλεκτρικά οχήματα.
Για παράδειγμα, τα ηλεκτρικά οχήματα είχαν απαλλαγή από όλα τα διόδια και τα τέλη στάθμευσης.
Επίσης τα ηλεκτρικά μπορούσαν να παρακάμψουν την κυκλοφορία χρησιμοποιώντας τις λωρίδες των λεωφορείων.
Οι άνθρωποι που αγόραζαν νέα ηλεκτρικά οχήματα δεν κατέβαλαν υψηλούς φόρους όπως ο ΦΠΑ και ο φόρος αγοράς.
Όλες αυτές οι πολιτικές ρυθμίσεις είναι που προφανώς συνέβαλαν στη μετάβαση από τα οχήματα ICE στα αυτοκίνητα EV.
⇒ Η Νορβηγία σχεδιάζει τη θέσπιση φόρου πολυτελείας στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Ωστόσο, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν πλέον κυριαρχήσει στους νορβηγικούς δρόμους. Αποστραγγίζοντας τα έσοδα από μια ζωτικής σημασίας πηγή εισοδήματος για την κυβέρνηση.
Μόνο 400 νέα επιβατικά αυτοκίνητα βενζίνης και περίπου 300 οχήματα με πετρελαιοκινητήρες ταξινομήθηκαν τον Οκτώβριο του 2021.
Το μερίδιο αγοράς των βενζινοκίνητων αυτοκινήτων παρουσίασε μείωση από 5,9% τον Οκτώβριο του 2020 σε 3,7% τον περασμένο μήνα.
Το μερίδιο αγοράς των οχημάτων με κινητήρες ντίζελ έπεσε επίσης από 5,5% τον Οκτώβριο του 2020 σε 2,6% τον φετινό.
Τα υβριδικά οχήματα κατέλαβαν μερίδιο αγοράς 23,6% τον περασμένο μήνα. Μειωμένα κατά 27,8% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2020.
Τέλος τα προνόμια για τους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων
Τα αυτοκίνητα ορυκτών καυσίμων στη Νορβηγία έχουν σχεδόν εξαφανιστεί. Έτσι η κυβέρνηση έχει μπει σε σκέψεις αφαίρεσης των προνομίων που έχουν σήμερα οι ιδιοκτήτες των ηλεκτρικών οχημάτων. Δηλαδή, επιβολής φόρων.
Όπως όλα δείχνουν, υπάρχει συναίνεση μεταξύ των νορβηγικών ενώσεων αυτοκινήτων και των περιβαλλοντικών ομάδων. Ότι δηλαδή τέσσερις φορολογικές ρυθμίσεις θα επανέλθουν επιβαρύνοντας τους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων.
Πρώτον, η κυβέρνηση μπορεί να φορολογήσει τα plug-in υβριδικά, τα οποία μπορεί στην πραγματικότητα να αποθαρρύνουν τους νέους αγοραστές αυτοκινήτων να αγοράσουν οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων ή αποκλειστικά ηλεκτρικά.
⇒ Η Νορβηγία πρωτοστατεί στις ταξινομήσεις νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Μπορεί επίσης να εφαρμοστεί φόρος για τις πωλήσεις μεταχειρισμένων ηλεκτρικών οχημάτων.
Η νορβηγική κυβέρνηση θα μπορούσε επίσης να εισαγάγει φόρο για πολυτελή EV που κοστίζουν περισσότερα από 68.650 δολάρια. Τέλος, ένας ετήσιος φόρος ιδιοκτησίας για ηλεκτρικά οχήματα θα μπορούσε να επίσης να εφαρμοστεί.