Ο γρίφος της ανακύκλωσης μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων και η… λύση του

Ένα από τα ζητήματα που προκύπτουν από τον συνεχώς αναπτυσσόμενο τομέα που αφορά στην ηλεκτροκίνηση, είναι και αυτό της ανακύκλωσης μπαταριών των ηλεκτρικών οχημάτων.

Μία από τις παραμέτρους που τα ηλεκτρικά οχήματα είναι η «ιδανική λύση» για την επίτευξη των στόχων για μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης είναι το πράσινο περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα.

Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (IEA), για να επιτευχθεί η μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης θα πρέπει να υπάρξει αύξηση των πωλήσεων των ηλεκτρικών οχημάτων κατά 36% ετησίως, έτσι ώστε να φθάσουν να κυκλοφορούν πάνω από 245 εκατομμύρια EV’s έως το 2030.

Όμως ενώ, οι απλές μπαταρίες αυτοκινήτων ανακυκλώνονται σε ποσοστό 99%, το αντίστοιχο ποσοστό των μπαταριών των ηλεκτρικών οχημάτων περιορίζεται σήμερα μόλις στο 5%.

Αυτό συμβαίνει γιατί, αρχικά, οι μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων δεν έχουν σχεδιαστεί για ανακύκλωση ή επαναχρησιμοποίηση!

Που καταλήγουν οι μπαταρίες των EV’s όταν… γεράσουν;

Παρά το γεγονός ότι τα ηλεκτρικά οχήματα δεν εκπέμπουν CO2, οι μπαταρίες ιόντων-λιθίου που κατασκευάζονται από πρώτες ύλες όπως κοβάλτιο, λίθιο και νικέλιο, προκαλούν ηθικές και περιβαλλοντολογικές ανησυχίες ως προς τον τρόπο εξόρυξής τους.

Από την άλλη μεριά, η έλλειψη πολλών τέτοιων μετάλλων θα μπορούσε να περιορίσει την κατασκευή συσσωρευτών, με όλα τα επακόλουθα στις γραμμές παραγωγής πολλών αυτοκινητοβιομηχανιών.

Άρα, εάν τα επόμενα χρόνια δεν υπάρξουν εταιρείες που να δραστηριοποιούνται στην ανακύκλωση μπαταριών αυτοκινήτων, αυτές αναμένεται να βρεθούν σε χώρους υγειονομικής ταφής με επιβλαβή αποτελέσματα για το υπέδαφος.

«Δύσκολη εξίσωση» η μελλοντική αύξηση χωρητικότητας των μπαταριών EV’ και οι παλαιοί συσσωρευτές

Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) εκτιμά ότι η χωρητικότητα των μπαταριών θα αυξηθεί πολύ σύντομα, δίνοντας τελικά τη λύση στο σημαντικότερο πρόβλημα που υπάρχει σήμερα στην ηλεκτροκίνηση, αυτό της αυτονομίας.

Βέβαια, εάν αυξηθεί η αυτονομία των μπαταριών αυτό θα σημάνει, παράλληλα, και την αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων, άρα και την αύξηση των παλαιών συσσωρευτών τα αμέσως επόμενα χρόνια που θα κληθούν να ανακυκλωθούν.

Διαβάστε επίσης: Μετά το 2025 το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο της Lamborghini

Το… κλειδί για την ανακύκλωση μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων

Μία θετική εξέλιξη σε αυτό το ζήτημα είναι πως τόσο στην Ευρώπη, όσο και σε άλλες περιοχές του πλανήτη ξεκίνησαν να δραστηριοποιούνται εταιρείες ανακύκλωσης μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων, που θα δώσουν λύσεις στο μεγάλο πρόβλημα.

Μπορεί σήμερα να μην είναι κερδοφόρες, όμως με επιδοτήσεις και τον ανάλογο τεχνολογικό εξοπλισμό θα μπορέσουν να γίνουν βιώσιμες.

Το κλειδί για την ανακύκλωση στην περίπτωση των ηλεκτρικών οχημάτων είναι ο συνδυασμός μηχανικών και υδρομεταλλουργικών τεχνολογιών ανακύκλωσης που καθιστά δυνατή την ανακύκλωση του 80% των υλικών της μπαταρίας που χρησιμοποιείται στα EV’s.

Η υδρομεταλλουργική διαδικασία μπορεί να ανακτήσει έως και το 95% των σπάνιων μετάλλων, ενώ παράλληλα δοκιμάζονται και διάφορες λύσεις «δεύτερης ζωής», όπως η επαναχρησιμοποίηση μπαταριών για αποθήκευση ενέργειας σε σταθμούς παραγωγής ενέργειας. 

Ήδη πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν εφαρμόσει πλάνο που προβλέπει την επαναχρησιμοποίηση των μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων, ενώ δεν θα πρέπει να ξεχνάμε τις δεσμεύσεις των εταιρειών για αξιοποίηση και ανακύκλωση μέρους αυτών των μπαταριών.

Στην Πολωνία το πρώτο εργοστάσιο ανακύκλωσης μπαταριών EV’s στην ΕΕ

Με τη βοήθεια δανείου ύψους έως και 25 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης, η Πολωνία θα γίνει η πρώτη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης που θα κατασκευάσει εργοστάσιο για την ανακύκλωση μπαταριών αυτοκινήτων και άλλων απορριμμάτων που περιέχουν μέταλλα, ως απάντηση στην ταχεία άνοδο των πωλήσεων των ηλεκτρικών οχημάτων.

Φυσικά τα επόμενα χρόνια θα ακολουθήσουν και άλλα εργοστάσια, καθώς είναι ένας τομέας της αυτοκίνησης που σίγουρα έχει με σωστές κινήσεις, μεγάλο περιθώριο κέρδους και προοπτικές μεγάλης ανάπτυξης.

Διαβάστε επίσης: Πως θα αποβάλλουμε το άγχος αυτονομίας των ηλεκτρικών οχημάτων;

Πρόσφατα

Δημοφιλή