Το Κέντρο Διαχείρισης Αυτοκινήτων (CAM), ανέλυσε τις πωλήσεις νέων EV στη Γερμανία με περισσότερες λεπτομέρειες, ανά τμήμα, μοντέλο και τιμή. Οι ερευνητές, κατέληξαν στο συμπέρασμα: «Με την τρέχουσα γκάμα μοντέλων που διατίθενται στη Γερμανία, η ταχεία αύξηση της ηλεκτροκίνησης στην αγορά θα είναι δύσκολη». Στην αρχή της ανάλυσής του, το CAM σημειώνει ότι η διαθεσιμότητα ηλεκτρικών μοντέλων στη Γερμανία το 2024 (λήφθηκε η περίοδος από τον Ιανουάριο έως τον Οκτώβριο), αυξήθηκε από 105 μοντέλα το 2023 σε 134 μοντέλα. «Ωστόσο, τα SUV αντιπροσωπεύουν περισσότερα από τα μισά (56,7% ή 73 μοντέλα), ενώ η γκάμα των μοντέλων στις κατηγορίες mini και μικρών αυτοκινήτων, που είναι σημαντικά για την άνοδο, είναι μειωμένη».
Συνέπεια αυτών είναι, ότι η μέση τιμή αγοράς για EV έχει αυξηθεί, κατά 3.976 ευρώ, κυρίως λόγω του μεγαλύτερου αριθμού ηλεκτρικών οχημάτων στην κατηγορία των μεσαίων SUV. Στα 56.669 ευρώ (μεικτά, χωρίς να αφαιρεθεί η επιδότηση), τα EV ήταν 7,5% πιο ακριβά, τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2024 από ό,τι το 2023. Ωστόσο, το περιβαλλοντικό μπόνους, το οποίο διακόπηκε στα τέλη του 2023, μπορεί επίσης να έπαιξε ρόλος σε αυτό. Φυσικά, αυτό δεν μπορεί να προσδιοριστεί με ακρίβεια.
Η κατηγορία των μικρών EV στην πραγματικότητα συρρικνώνεται
Η τάση προς μεγαλύτερα αυτοκίνητα φαίνεται και αλλού: η μέση αυτονομία έχει αυξηθεί στα 463 χιλιόμετρα, σύμφωνα με το WLTP, ενώ η μέση ισχύς φόρτισης DC, έχει αυξηθεί στα 156 kW. Ωστόσο, αυτό δεν οφείλεται μόνο στις βελτιώσεις στα μεγαλύτερα αυτοκίνητα, αλλά και απλώς στο ότι τα μικρότερα αυτοκίνητα με «μικρότερες» τιμές, δεν κυκλοφορούν πλέον στην αγορά και επομένως δεν αποτελούν μέρος των μέσων τιμών. Σύμφωνα με το CAM, ο αριθμός των ηλεκτρικών μίνι και μικρών αυτοκινήτων, μειώθηκε από 12 σε 7 μοντέλα, ενώ EV όπως το Renault Zoe και το Smart Fortwo, έχουν σταματήσει.
Ενώ τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στη Γερμανία είναι 7,5% πιο ακριβά κατά μέσο όρο, οι τιμές για τα πιο δημοφιλή ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Κίνα, έχουν μειωθεί κατά μέσο όρο κατά 5%, σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, τόσο για τα βασικά, όσο και για τα κορυφαία μοντέλα. Στη Γερμανία, το CAM υπολόγισε αύξηση τιμής 10,6% για τα 15 μοντέλα με τον μεγαλύτερο αριθμό πωλήσεων και έως και 14,5% για τα κορυφαία μοντέλα. Σε ορισμένες περιπτώσεις, υπάρχουν τεράστιες διαφορές μεταξύ των κατασκευαστών, όσον αφορά την τιμή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, σε σύγκριση με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης (εξαιρουμένων των PHEV). Το CAM, υπολόγισε διαφορά 16.000 ευρώ για τον Όμιλο Mercedes-Benz και 14.000 ευρώ για τον Όμιλο VW.
Στην Stellantis, η διαφορά είναι 9.000 ευρώ, ενώ στη BMW είναι μόνο 950 ευρώ. «Η μάρκα Mini, η οποία διαθέτει ένα ηλεκτρικό μοντέλο χαμηλού κόστους στγ γκάμα της με το Mini Cooper, έχει ιδιαίτερο αντίκτυπο εδώ», αναφέρει το δελτίο τύπου. Ωστόσο, οι Κινέζοι κατασκευαστές που δραστηριοποιούνται στη Γερμανία, τιμολογούν επίσης τα ηλεκτρικά τους αυτοκίνητα σημαντικά υψηλότερα από ορισμένους από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης που προσφέρονται, με το CAM να αναφέρει διαφορά τιμής 13.000 ευρώ.
«Ενώ η αυτονομία και η απόδοση φόρτισης των ηλεκτρικών μοντέλων εξελίσσονται σχετικά καλά, η άνοδος της αγοράς ηλεκτρικής κινητικότητας στη Γερμανία, υποφέρει σημαντικά από τις ανταγωνιστικές τιμές αγοράς σε σύγκριση με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης», λέει ο διευθυντής της μελέτης CAM Stefan Bratzel. «Η περαιτέρω αύξηση των τιμών των ηλεκτρικών μοντέλων, είναι «δηλητήριο» για τη νέα φάση της αγοράς της ηλεκτρικής κινητικότητας.
Ωστόσο, ο Bratzel είναι αισιόδοξος για το 2025 σε ότι αφορά τα όρια στόλου CO2: «Τους επόμενους μήνες, μπορούμε να περιμένουμε σημαντική μείωση στις τιμές αγοράς ή υψηλές ειδικές συνθήκες και εκπτώσεις, καθώς οι κατασκευαστές, θα πρέπει να αυξήσουν σημαντικά τις πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων τους στην Ευρώπη, για την επίτευξη των αυστηρότερων στόχων του στόλου CO2. Συνολικά, η μείωση του κόστους κατασκευής των ηλεκτρικών οχημάτων, θα είναι βασικός παράγοντας επιτυχίας για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, ειδικά καθώς οι ηγέτες της παγκόσμιας αγοράς Tesla και BYD, αλλά και άλλοι Κινέζοι κατασκευαστές, λειτουργούν ήδη σε σημαντικά καλύτερη βάση κόστους».