Πώς μπορούμε να βελτιώσουμε σε απόδοση, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο

Με την ηλεκτροκίνηση αργά αλλά σταθερά να κερδίζει έδαφος, αρχίζουν δειλά δειλά, να φανερώνονται οι «ορέξεις» ορισμένων βελτιωτών για αναβαθμίσεις

Ακούστε το άρθρο

Ο συγκεκριμένος χώρος  των τροποποιήσεων και των βελτιώσεων των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, είναι ακόμη πολύ νέος ειδικά στην Ελλάδα, όπως άλλωστε είναι και τα ίδια τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Αυτό όμως τώρα φαίνεται να ξεκινάει, καθώς διαφαίνεται η ύπαρξη κάποιων επιλογών βελτίωσης σε κάθε εξάρτημα που απαρτίζει το σύστημα απόδοσης του ηλεκτροκινητήρα. Τα συμβατικά αυτοκίνητα, δέχονται πολλές και διάφορες βελτιώσεις και είναι απόλυτα φυσιολογικό, μιας και κυκλοφορούν στους δρόμους περισσότερο απο έναν αιώνα.

Κακά τα ψέμματα, η ηλεκτρική ενέργεια αποτελεί το μέλλον της μετακίνησης και κάποια στιγμή τα επόμενα 10 χρόνια, θα αντικαταστήσει πλήρως το καύσιμο.

Οι διαφορές των ηλεκτρικών σε σχέση με τα συμβατικά, εκτός της αρχής λειτουργίας τους (κάυσιμο – ρεύμα) έχουν να κάνουν και με ορισμένες άλλες παραμέτρους, μια έξ αυτών είναι η μετάδοση, ενώ διαθέτουν και αρκετά διαφορετικά εξαρτήματα.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα διαθέτουν μόνο μια σχέση στο κιβώτιο ταχυτήτων, σε αντίθεση με τα συμβατικά που έχουν πέντε, έξι ή και παραπάνω. Αυτό συμβαίνει επειδή ο ηλεκτροκινητήρας αποδίδει τη μέγιστη ροπή του από την πρώτη στιγμή λειτουργίας του.

Οπότε δεν υπάρχει η ανάγκη ύπαρξης κιβωτίου ταχυτήτων για να βοηθά τον κινητήρα να λειτουργήσει στο καλύτερο εύρος  στροφών. Έτσι οι βελτιώσεις που μπορούν να δεχθούν τα ηλεκτρικά οχήματα, είναι διαφορετικής φύσης απο τα κλασσικά με κινητήρες καύσης.

Οι ηλεκτροκινητήρες μετατρέπουν την ηλεκτρική ενέργεια των αυτοκινήτων σε μηχανική, η οποία και δίνει την κίνηση στους τροχούς. Ας δούμε λοιπόν τι είδους τροποποιήσεις ή επι μέρους βελτιώσεις, μπορούν να γίνουν στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Προσθήκη κινητήρων

Σίγουρα οι ηλεκτρικοί κινητήρες, είναι πολύ πιο απλοί στην ανατομία τους, καθώς αποτελούνται από ελάχιστα εξαρτήματα σε σχέση με τους παραδοσιακούς κινητήρες καύσης. Τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα (δεν μιλάμε για τα υβριδικά), έχουν συνήθως ένα ή δύο μοτέρ.

Στην περίπτωση, λοιπόν που το όχημα έχει δύο μοτέρ, το ένα μπαίνει στους μπροστινούς τροχούς και το άλλο στους πίσω. Ωστόσο, υπάρχει και η δυνατότητα προσθήκης ακόμα περισσότερων κινητήρων. Εύκολα μπορείτε να τοποθετήσετε τέσσερα μοτέρ, δηλαδή ένα σε κάθε τροχό, κάτι που θα δώσει ακόμα μεγαλύτερη ισχύ.

Τροποποίηση Inverter

Μία επι πλέον βελτίωση, είναι η τροποποίηση του εναλλάκτη ρεύματος ή αλλιώς μετατροπέα. Ο εναλλάκτης, λειτουργεί βασικά ως γέφυρα μεταξύ μπαταρίας και κινητήρα, αναλαμβάνοντας να μετατρέψει το συνεχές ρεύμα σε εναλλασσόμενο, προκειμένου να δώσει περιστροφή στον κινητήρα.

Όσο πιο γρήγορα περιστρέφεται το μοτέρ, τόσο πιο γρήγορη και η εναλλαγή του ρεύματος. Και όσο μεγαλύτερη η συχνότητα εναλλαγής, τόσο μεγαλύτερη δύναμη σε ισχύ αποδίδει το μοτέρ. Το «γαργάλημα» των σχετικών ρυθμίσεων, μπορεί να κάνει αυτή την εναλλαγή ακόμα πιο ταχεία και άμμεση, με αποτέλεσμα ένα πιο δυνατό μοτέρ.

Αναβαθμίσεις μπαταρίας

Το υψηλής τάσης σύστημα των μπαταριών είναι η αφετηρία του ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Η ηλεκτρική ενέργεια με την οποία κινείται το όχημα, αποθηκεύεται στις μπαταρίες και από εκεί περνάει στον εναλλάκτη και μετά στο ηλεκτρικό μοτέρ, όπου και μετατρέπεται σε μηχανική ενέργεια, προκαλώντας την κίνηση των τροχών.

Έτσι η μπαταρία είναι από τα σημαντικότερα εξαρτήματα, οπότε η αναβάθμισή της μπορεί να βελτιώσει τις επιδόσεις. Η αύξηση της χωρητικότητας της μπαταρίας και η λειτουργία της σε υψηλότερη τάση, θα απελευθερώσει περισσότερη δύναμη.

Είναι γνωστό ότι οι μπαταρίες της Tesla είναι γενικά αρκετά πιο δυνατές από τις υπόλοιπες, οπότε θα μπορούσε να τοποθετηθεί μια ανάλογη ή να επιλεγεί κάποια διαφορετική απο την αγορά του after market. Η αύξηση της χωρητικότητας σημαίνει ότι η μπαταρία θα έχει τη δυνατότητα να αποθηκεύει περισσότερη ενέργεια.

Θα προσφέρει λοιπόν με αυτόν το τρόπο γενναία βελτίωση της αυτονομίας ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, ένα σημαντικό θέμα που απασχολεί σε μεγάλο βαθμό τους οδηγούς.

Πλέον της αύξησης της χωρητικότητας, άλλος ένας τρόπος «ξυπνήματος» των  επιδόσεων είναι η καλύτερη ψύξη της μπαταρίας, καθώς στην πλειονότητα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, η υπερθέρμανση κάνει «σινιάλο» για μείωση της ισχύος.

Κάτι για το οποίο εφόσον εξασφαλιστεί η βελτίωση της ψύξης της μπαταρίας, το θέμα έχει λυθεί. Με όλους αυτούς τους παραπάνω τρόπους, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα έχουν ακόμα καλύτερες επιδόσεις στο δρόμο.

 

abb_img