Πρατήρια καυσίμων του μέλλοντος: Ψηφιακός μετασχηματισμός και ηλεκτροκίνηση ως νέα κανονικότητα

Η μελέτη της BearingPoint αποκαλύπτει τον μετασχηματισμό των πρατηρίων βενζίνης. Ηλεκτροκίνηση, ψηφιοποίηση και νέα μοντέλα εξυπηρέτησης.

Ακούστε το άρθρο

Τα πρατήρια καυσίμων όπως τα γνωρίζουμε αλλάζουν ριζικά. Σύμφωνα με τη μελέτη «Το βενζινάδικο του μέλλοντος» της εταιρείας συμβούλων BearingPoint, ο παραδοσιακός αυτός θεσμός, μετασχηματίζεται λόγω της ανόδου της ηλεκτροκίνησης, των αυξανόμενων απαιτήσεων των καταναλωτών και των κανονιστικών πιέσεων.

Η έρευνα βασίστηκε σε περισσότερους από 1.000 καταναλωτές και συνεντεύξεις με επαγγελματίες του κλάδου, σκιαγραφώντας το μέλλον των πρατηρίων, με τρεις διαδοχικές φάσεις: εξελικτική προσαρμογή έως το 2035 και ριζική ανανέωση από το 2040.

Το τέλος της εξάρτησης από τα καύσιμα

Η σημερινή πραγματικότητα όπου το 60-70% των εσόδων προέρχεται από την πώληση καυσίμων, πρόκειται να ανατραπεί. Η μείωση της ζήτησης για ορυκτά καύσιμα, σε συνδυασμό με την εξάπλωση των ηλεκτρικών οχημάτων, καθιστά αναγκαία μια πλήρη αναδιάρθρωση, του επιχειρηματικού μοντέλου.

Οι επιχειρήσεις που θα επιβιώσουν, όπως δηλώνει η Νίνα Λόντον, Partner στην BearingPoint, είναι εκείνες που θα εξελιχθούν σε ολοκληρωμένους παρόχους κινητικότητας, ενσωματώνοντας υποδομές φόρτισης, ψηφιακές υπηρεσίες και καινοτόμες λύσεις.

Τρία σενάρια ανάλογα με την τοποθεσία

Η μελέτη προτείνει τρεις διαφορετικές εξελικτικές οδούς ανάλογα με το γεωγραφικό πλαίσιο:

Αστικές περιοχές:

Το πρατήριο μετατρέπεται σε πολυτροπικό κόμβο μετακίνησης, προσφέροντας υπηρεσίες φόρτισης, ψηφιακά εργαλεία και λύσεις άνεσης (καφέ, καταστήματα, κοινόχρηστα μέσα μεταφοράς).

Αγροτικές περιοχές:

Η χαμηλή επισκεψιμότητα και η φόρτιση κατ’ οίκον, οδηγούν σε σταδιακή παρακμή. Μόνο οι πάροχοι που θα εμπλουτίσουν τις υπηρεσίες τους (π.χ. μίνι μάρκετ, logistics), θα επιβιώσουν.

Αυτοκινητόδρομοι:

Οι σταθμοί ανεφοδιασμού, μεταμορφώνονται σε premium σημεία ξεκούρασης, με γρήγορη φόρτιση, επιλογές εστίασης και σύγχρονες υποδομές.

Η ψηφιοποίηση αλλάζει τα πάντα

Η τεχνολογία παίζει καθοριστικό ρόλο στον μετασχηματισμό. Περισσότερο από το 60% των καταναλωτών, δηλώνει ότι θα προτιμούσε πρατήρια που προσφέρουν πόντους επιβράβευσης, εκπτώσεις ή ανέπαφη πληρωμή. Εφαρμογές με ειδοποιήσεις για τιμές καυσίμων, ή διαθεσιμότητα φορτιστών, αυξάνουν τη δέσμευση των πελατών.

Ωστόσο, για πολλούς μικρούς παρόχους, η μετάβαση αυτή συνοδεύεται από υψηλό κόστος επενδύσεων, τεχνικές δυσκολίες και έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού.

Συγκέντρωση και μείωση του αριθμού πρατηρίων

Μέχρι το 2035, ο συνολικός αριθμός πρατηρίων καυσίμων στη Γερμανία, προβλέπεται να μειωθεί από 14.400 σε 11.000 – 12.800, κυρίως στις αγροτικές περιοχές. Παράλληλα, προβλέπεται αναδιανομή του μεριδίου αγοράς. Αν και οι «Μεγάλοι Πέντε» (Aral, Shell, TotalEnergies, Esso και Jet) κυριαρχούν σήμερα, νέοι παίκτες από τους τομείς της ενέργειας, του λιανεμπορίου και της τεχνολογίας, μπαίνουν δυναμικά στον χώρο.

Στρατηγικές επιβίωσης για το νέο τοπίο

Η BearingPoint καταθέτει πρακτικές συστάσεις για τους φορείς εκμετάλλευσης:

  • Στρατηγική διαχείριση χαρτοφυλακίου: Συχνή αξιολόγηση βιωσιμότητας τοποθεσιών

  • Τοπική προσαρμογή: Διαφορετική προσέγγιση για πόλεις, χωριά και αυτοκινητοδρόμους

  • Συνεργασίες: Με εταιρείες τεχνολογίας, ενέργειας και λιανεμπορίου

  • Πλήρης ψηφιοποίηση: Από τις εσωτερικές διαδικασίες μέχρι τις υπηρεσίες προς τον πελάτη

  • Νέες αγορές: Πλατφόρμες κινητικότητας, διαχείριση στόλων, εμπορικοί πελάτες

Συμπέρασμα: Μια νέα εποχή για το πρατήριο καυσίμων

Η εποχή του παραδοσιακού βενζινάδικου φτάνει στο τέλος της. Η τεχνολογική και ενεργειακή επανάσταση, ωθεί τους φορείς να επαναπροσδιορίσουν τον ρόλο τους στην αγορά. Όσοι κινηθούν έγκαιρα και προσαρμοστούν, θα μπορέσουν να εκμεταλλευτούν τεράστιες νέες ευκαιρίες, σε ένα περιβάλλον, που δεν συγχωρεί την αδράνεια.

Όπως καταλήγει η BearingPoint:

«Ο μετασχηματισμός του πρατηρίου βενζίνης προσφέρει τεράστιες ευκαιρίες – εάν διαχειριστεί προληπτικά».