Η έρευνα της ACEA (Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων) ανέδειξε για ακόμα μια φορά το τεράστιο πρόβλημα που έχει η χώρα μας με το γερασμένο στόλο οχημάτων.
Τα ανησυχητικά σημάδια ότι ο κινητήρας σου πνέει τα λοίσθια!
Τριπλή αρνητική πρωτιά
Στη χώρα μας, σύμφωνα με τα στοιχεία κυκλοφορούν τα πιο γερασμένα επιβατικά, αλλά και επαγγελματικά φορτηγά και λεωφορεία. Σε ότι αφορά την «πράσινη» μετάβαση στην οδήγηση, το 89,6% των επιβατικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα είναι βενζινοκίνητα, πολύ πάνω από τον μέσο όρο στην Ευρώπη (50,6%). Σε αυτή την αρνητική πρωτιά η Ελλάδα «κονταροχτυπιέται» με την Εσθονία. Σύμφωνα με τα στοιχεία, ο μέσος όρος ζωής των οχημάτων είναι στα 17 έτη. Βέβαια στην Ευρωπαϊκή Ένωση ο μέσος όρος είναι τα 12,3 έτη.
Καθόλου καλά τα πράγματα δεν είναι όμως και σε ότι αφορά τα επαγγελματικά οχήματα. Σε αυτή την περίπτωση ο γερασμένος στόλος των φορτηγών και των λεωφορείων έχει μέσο όρο ζωής τα 23 έτη. Στην υπόλοιπη Ευρώπη ο μέσος όρος είναι 10 χρόνια κάτω, μόλις στα 13,9 έτη. Το 2022, ο στόλος επιβατικών αυτοκινήτων της Ε.Ε. αυξήθηκε κατά 1% σε σύγκριση με το 2021. Σχεδόν όλες οι χώρες της Ε.Ε. διεύρυναν τον στόλο των αυτοκινήτων τους. Τη μεγαλύτερη αύξηση είχαμε στη Ρουμανία με ποσοστό 3,3%.
Ξέρετε τι να κάνετε αν τρακάρετε με ανασφάλιστο όχημα;
Σημαντικός κίνδυνος για την οδική ασφάλεια
Βέβαια ο τόσο γερασμένος στόλος οχημάτων έχει μεγάλο αντίκτυπο στην οδική ασφάλεια. Όπως έχουν αποδείξει έρευνες ετών, όσο αυξάνει η ηλικία του οχήματος διπλασιάζονται τα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα. Κάτι απόλυτα αναμενόμενο, αφού τα σύγχρονα αυτοκίνητα διαθέτουν αυξημένη ενεργητική, αλλά και παθητική ασφάλεια.
Εξετάζοντας τα συνολικά τροχαία με αυτοκίνητα ηλικίας έως 5 ετών, το ποσοστό των θανατηφόρων είναι στο 15%. Ποσοστό που αγγίζει το 30%, όταν η ηλικία του αυτοκινήτου φτάνει τα 16-25 χρόνια. Στον αντίποδα, πάνω από ένας στους τρεις οδηγούς (35%) αυτοκινήτου ηλικίας έως 5 ετών θα βγει από το ατύχημα χωρίς να έχει πάθει τίποτα. Αναλογία που πέφτει σε σχεδόν έναν στους τέσσερις οδηγούς (23%) για τα αυτοκίνητα 16-25 ετών και σε σχεδόν έναν στους έξι οδηγούς (15%) σε αυτοκίνητα ηλικίας 26 έως 30 ετών!