SOS: Το κουμπί που σώζει ζωές

Το κουμπί SOS στα υπάρχει πλέον σε όλα τα καινούρια αυτοκίνητα. Γνωρίζουμε όμως τί είναι και πως λειτουργεί;

Το κουμπί SOS στα υπάρχει πλέον σε όλα τα καινούρια αυτοκίνητα. Γνωρίζουμε όμως τί είναι και πως λειτουργεί;

Εχθές το μεσημέρι βρεθήκαμε εμπρός σε μια δύσκολη στιγμή. Έχοντας μόλις παραλάβει ένα δημοσιογραφικό αυτοκίνητο ανεβαίναμε την Εθνική οδό. Στο ύψος του Ρέντη είδαμε ξαφνικά στην δεξιά άκρη του δρόμου ένα μαύρο Smart να πετάγεται πάνω από τα υπόλοιπα αυτοκίνητα. Το μικρό αυτοκίνητο τουμπάρισε και κατέληξε στην δεξιά άκρη του δρόμου με την οροφή στο οδόστρωμα. Ανάμεσα στα υπόλοιπα αυτοκίνητα και φορτηγά που μας χώριζαν καταφέραμε να διακρίνουμε τον οδηγό να βγαίνει από το πλαινό παράθυρο.

Ήταν αδύνατο να σταματήσουμε κοντά και να βάλουμε ένα προειδοποιητικό τρίγωνο πολλά μέτρα πριν το σημείο. Έτσι πρώτο μας μέλημα ήταν να ειδοποιήσουμε για βοήθεια. Όμως δεν είχαμε συνδέσει το τηλέφωνο στο νέο αυτοκίνητο και δεν είχαμε σκοπό να μιλήσουμε ούτε καν με ανοιχτή ακρόαση όσο οδηγούσαμε. Έτσι σκεφτήκαμε τον καλύτερο και ταχύτερο τρόπο. Το eCall του δικού μας οχήματος. Ανοίξαμε αμέσως το προστατευτικό πλαστικό και πατήσαμε το κόκκινο κουμπί.

Το eCall ή κουμπί SOS

Το κουμπί αυτό υπάρχει υποχρεωτικά από τις 31 Μαρτίου 2018 σε όλα τα επιβατικά αυτοκίνητα έως 8 θέσεων και τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα που πωλούνται εντός ευρωπαϊκού εδάφους. Είναι ένα σύστημα έκτακτης ανάγκης που συνήθως βρίσκεται στην εμπρός πλαφονιέρα, στην οροφή του αυτοκινήτου. Το σύστημα καλεί δωρεάν αυτόματα ή χειροκίνητα τον αριθμό έκτακτης ανάγκης 112. Με την ενεργοποίησή του οι επιβάτες μιλούν σε ανοιχτή ακρόαση με το 112, εξηγούν την κατάσταση και ειδοποιούνται άμεσα οι αρμόδιες υπηρεσίες.

Αυτό γίνεται είτε αν ένας από τους επιβάτες πιέσει το κόκκινο κουμπί, είτε αυτόματα. Σε ένα ατύχημα δεν είναι βέβαιο ότι οι επιβάτες έχουν τις αισθήσεις τους. Το eCall ενεργοποιείται ακόμα και σε αυτή την περίπτωση, αφού το σύστημα αντιλαμβάνεται πως έγινε σύγκρουση. Από την απότομη κίνηση των ζωνών ασφαλείας και την ενεργοποίηση των αερόσακων. Έτσι ένας από τους  υπαλλήλους βάρδιας του 112 μιλά μέσα στην καμπίνα των επιβατών σε ανοιχτή ακρόαση. Ταυτόχρονα το IVS του αυτοκινήτου στέλνει αυτόματα στο κέντρο τη θέση του οχήματος, τον αριθμό πλαισίου, το χρώμα, το μοντέλο και τη μάρκα.

Τί συνέβη στην πράξη

Μόλις λίγα δευτερόλεπτά μετά την ενεργοποίηση μιλούσαμε ήδη με το 112. Ενημερώσαμε για το ατύχημα, το σημείο που έγινε, τη θέση του αυτοκινήτου στον δρόμο, για το γεγονός ότι ο οδηγός βγήκε μόνος του έξω, αλλά και για το ότι δεν μπορούμε να αξιολογήσουμε την κατάσταση του, αν υπάρχει άλλος επιβάτης και αν εμπλέκεται άλλο όχημα. Ο υπάλληλος μίλησε αμέσως με την αστυνομία, με την οποία αμέσως μετά μιλήσαμε κι εμείς. Ζήτησαν τα στοιχεία μας και τηλέφωνο επικοινωνίας. Ρώτησαν αν χρειάζεται ασθενοφόρο και εξηγήσαμε ότι δεν είμαστε σε θέση να το γνωρίζουμε. Αφού κλείσαμε, δεχτήκαμε μια κλήση και από το ΕΚΑΒ που ρωτούσαν για την κατάσταση του οδηγού, αλλά βέβαια δεν μπορούσαμε να τη γνωρίζουμε.

Εκείνο που σίγουρα γνωρίζουμε καλύτερα πια είναι το πόσο σημαντικό είναι το eCall και πόσο μπορεί να βοηθήσει. Γιατί κάνει την αντιμετώπιση ενός τροχαίου συμβάντος πιο άμεση και εύκολη. Όμως μιλώντας με φίλους μετά το συμβάν διαπιστώσαμε, με λύπη, ότι ελάχιστοι το γνωρίζουν και ακόμα λιγότεροι ξέρουν ότι σε αυτές τις περιπτώσεις δεν καλούμε μια συγκεκριμένη υπηρεσία (Αστυνομία, ΕΚΑΒ, Πυροσβεστική) αλλά το 112 που διαχειρίζεται και ενημερώνει τους αρμόδιους φορείς.

Γιατί ποτέ δεν έγινε μια σοβαρή καμπάνια ενημέρωσης για το eCall ή για την διαχείριση των τροχαίων ατυχημάτων. Κάτι αντίστοιχο με την επί χρόνια συνεχιζόμενη καμπάνια ενημέρωσης για τις ηλικίες που επιτρέπεται να παρακολουθούν τα προγράμματα της τηλεόρασης. Ένα θέμα σημαντικό μεν, αλλά σίγουρα όχι όσο αυτό. Αφού όλοι μας, ανεξαρτήτως αν οδηγούμε, μπορεί να βρεθούμε εμπρός σε μια τέτοια κατάσταση και πρέπει να γνωρίζουμε πώς να την αντιμετωπίσουμε με σωστό τρόπο. Άραγε ακούει κανείς;

abb_img
spot_img