Η έλλειψη ημιαγωγών ξεκίνησε στα μέσα του 2020, ενώ το 2021 έφτασε στο απόγειό της. Ο κύριος λόγος ήταν η πανδημία Covid-19, η οποία μεταξύ άλλων επηρέασε και τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Η έλλειψη των ημιαγωγών ήταν μεγάλη εκείνη την περίοδο, προκαλώντας… πονοκέφαλο γενικά.
Πιο συγκεκριμένα, οι ελλείψεις προκάλεσαν σοβαρά προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα. Αυτά είχαν ως αποτέλεσμα μεγάλες καθυστερήσεις στην παραγωγή, οι οποίες αύξαναν τον χρόνο παράδοσης προς τον αγοραστή. Μάλιστα, για αυτόν τον λόγο πολλές εταιρείες περιόρισαν την παραγωγή στα εργοστάσια τους. Πλέον, το φαινόμενο αυτό αρχίζει να υποχωρεί, σύμφωνα με νέα έρευνα.
SKODA: Η έλλειψη ημιαγωγών βάζει φρένο στις πωλήσεις
H έλλειψη ημιαγωγών τα προηγούμενα χρόνια
Ειδικότερα, η έρευνα της S&P Global Mobility για το πρώτο εξάμηνο του 2023 «φέρνει» χαμόγελα στις εταιρείες, αφού εξαιτίας της εν λόγω έλλειψης έχει σταματήσει η παραγωγή 524.000 οχημάτων. Μπορεί ο αριθμός να παραμένει μεγάλος, αλλά σε σύγκριση με τα προηγούμενα έτη η διαφορά είναι αισθητή.
Πιο αναλυτικά, το 2021, 9,5 εκατομμύρια οχήματα δεν βγήκαν από τη γραμμή παραγωγής, εκ των οποίων τα 3,5 εκατομμύρια αφορούσαν το τρίτο τρίμηνο. Το 2022, υπήρξε μικρή βελτίωση, αλλά και πάλι η απώλεια ήταν μεγάλη με 3 εκατομμύρια οχήματα να «μπαίνουν στον πάγο».
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Η έλλειψη στις πρώτες ύλες αυξάνει τις τιμές
Ο Mark Fulthorpe, της S&P Global Mobility δήλωσε:
«Είμαστε σε μία θέση που η αυτοκινητοβιομηχανία έχει προσαρμοστεί στο περιορισμένο απόθεμα και οι πιθανότητες να ‘χτυπηθούμε’ από κάποια μεγάλη διαταραχή είναι μικρότερες. Με τα τρέχοντα επίπεδα αποθεμάτων ημιαγωγών, υπολογίζουμε ότι περίπου 22 εκατομμύρια οχήματα μπορούν να παραχθούν ανά τρίμηνο. Η παραγωγή το 2023 έχει βελτιωθεί, αφού οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι προμηθευτές έχουν προσαρμοστεί στην τρέχουσα κατάσταση και οι πωλήσεις του 2023 αυξάνονται, όπως και ο αριθμός των οχημάτων που έχει στο απόθεμά της η κάθε εταιρεία».
Έλλειψη μικροτσίπ: Αυτή η μάστιγα!
Χρειάζεται ακόμη χρόνος λέει η S&P
Τέλος, σύμφωνα με την έρευνά της, η S&P κρατάει χαμηλούς τόνους σχετικά με την παραγωγή των αυτοκινήτων σε επίπεδα προ Covid εποχής. Μάλιστα, επισημαίνει ότι όντως η κρίση των ημιαγωγών σταδιακά τελειώνει. Ωστόσο, ο στόχος παραγωγής 100 εκατομμυρίων οχημάτων τον χρόνο παγκοσμίως, θα αργήσει να έρθει περί τα 10 χρόνια.
Πριν την πανδημία και συγκεκριμένα το 2018, η παραγωγή αυτοκινήτων έφτασε ακόμα και τα 93 εκατομμύρια αυτοκίνητα. Τότε η αυτοκινητοβιομηχανία έθεσε τον στόχο των 100 εκατομμυρίων μέχρι το 2022, ωστόσο η μετέπειτα συνθήκη άλλαξε τα πλάνα.