Στόχος της πρωτοβουλίας «C-Roads Italy» είναι οι ασφαλέστερες μεταφορές μέσω προηγμένων συστημάτων διαχείρισης κυκλοφορίας

Η έρευνα και η ανάπτυξη για την εξέλιξη καινοτόμων τεχνολογιών στον τομέα των υποδομών των οδικών δικτύων βρίσκεται, παγκοσμίως, σε διαδικασία εξέλιξης.

Μέσα στο πλαίσιο αυτό, τo κέντρο έρευνας του Ομίλου Stellantis (CRF) συμμετέχει στο πρόγραμμα “C-Roads Italy” τα αποτελέσματα του οποίου αναμένεται να συμβάλουν στην ανάπτυξη και την εύρυθμη και ασφαλή λειτουργία των συστημάτων αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 3, ενώ πρωταγωνιστικό ρόλο στις σχετικές δοκιμές παίζει το Fiat 500X.

Το Fiat 500Χ στην έκδοση παραγωγής χάρη στα προηγμένα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης (ADAS) που διαθέτει, ήδη δίνει τη δυνατότητα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2, με λειτουργίες όπως το ενεργό σύστημα διατήρησης της πορείας, το αυτόματα προσαρμοζόμενο σύστημα cruise control, αλλά και το σύστημα αναγνώρισης σημάτων κυκλοφορίας.

Διαβάστε επίσης: Οι προβλέψεις για την… επικράτηση της αυτόνομης οδήγησης – Τι δείχνουν οι έρευνες

Η πρωτοβουλία C-Roads Italy στοχεύει στη συνεργασία μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ και των διαχειριστών των οδικών δικτύων, έτσι ώστε να βελτιωθεί η αποδοτικότητα και η ασφάλεια των μεταφορών, μέσω της αξιοποίησης, τόσο των υποδομών, όσο και προηγμένων συστημάτων διαχείρισης κυκλοφορίας.

Τα συστήματα V2X (Vehicle-to-Everything)

Η ασφαλής μετάβαση στο επίπεδο αυτόνομης οδήγησης 3 θα επιτευχθεί μέσω της εφαρμογής συστημάτων που θα επιτρέπουν την επικοινωνία μεταξύ των οχημάτων και του δικτύου «Έξυπνων Δρόμων» που θα δημιουργηθεί στην Ευρώπη.

Τα συστήματα αυτά είναι γνωστά ως V2X (Vehicle-to-Everything) και ανήκουν στο ευρύτερο σύνολο των Συνεργαζόμενων Έξυπνων Συστημάτων Μεταφοράς (Cooperative Intelligent Transport Systems “C-ITS”).

self-driving cars

Ο αυτοκινητόδρομος Α22 κοντά στο Βενετία αποτελεί το βασικό πεδίο δοκιμών. Έτσι τα τμήματα Α4 και Α28 αξιοποιήθηκαν, ώστε να εξεταστεί και η λειτουργία των συστημάτων κατά τη μετάβαση από την Ιταλία στην Αυστρία (από τη μία χώρα στην άλλη).

Η λειτουργία Highway Chauffer (Level 3 – SAE) επιτρέπει στο όχημα να προσαρμόζει αυτόματα την ταχύτητα του, να διατηρεί την πορεία του και να αλλάζει λωρίδες ανάλογα με τις συνθήκες.

Πιστοποίηση και ασφάλεια

Το κύριο έργο στο οποίο εστιάζει το CRF της Stellantis είναι να δοκιμάσει και να πιστοποιήσει τη συνεργασία των συστημάτων V2V (Vehicle-to-Vehicle) και V2I (Vehicle-to-Infrastructure), έτσι ώστε αυτά να έχουν ένα θετικό αντίκτυπο για την ασφάλεια και την άνεση των ανθρώπων, αλλά και το φυσικό περιβάλλον.

Μέσω των συστημάτων V2I, δηλαδή ουσιαστικά τις εφαρμογές που επιτρέπουν την επικοινωνία του οχήματος με τις υποδομές του οδικού δικτύου, τα συστήματα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 3 μπορούν να συνδυάσουν μια σειρά πληροφοριών ώστε να βελτιώσουν τη λειτουργία τους.

Αυτή η ανταλλαγή πληροφορίων συνεχίζεται και όταν ο οδηγός έχει τον έλεγχο του οχήματος, δίνοντας του έγκαιρα προειδοποιήσεις για πιθανούς κινδύνους.

Στόχος των στοιχείων που συλλέγει το CRF είναι η βελτίωση των αλγορίθμων, μέσω των οποίων λειτουργούν τα συστήματα της αυτόνομης οδήγησης, έτσι ώστε να είναι πιο αξιόπιστα και να παρέχουν πιο εύρυθμη λειτουργία.

Διαβάστε επίσης: Μερικές δοκιμασίες… για τα τρωτά σημεία στην τεχνολογία της αυτόνομης οδήγησης

Η τεχνολογία V2X πέρα από τη διαχείριση της πορείας και της ταχύτητας του οχήματος δίνει πληροφορίες για την κατάσταση του δρόμου και την κίνηση, ή ακόμα και ενημέρωση σε περίπτωση που κάποιο όχημα έχει ακινητοποιηθεί λόγω βλάβης.