Παρά τις αβεβαιότητες, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και plug-in υβριδικά οχήματα αναμένεται να ξεπεράσουν το 40% του παγκόσμιου μεριδίου αγοράς έως το 2030, καθώς γίνονται ολοένα και πιο προσιτά, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (IEA). Ήδη, μέχρι το 2025, οι πωλήσεις τους προβλέπεται να φτάσουν τα 20 εκατομμύρια οχήματα, αποτελώντας πάνω από το 25% των παγκόσμιων πωλήσεων.
Το 2024 σημειώθηκε νέο ρεκόρ με πάνω από 17 εκατομμύρια πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων, ανεβάζοντας το συνολικό μερίδιο τους σε πάνω από 20%. Το πρώτο τρίμηνο του 2025, η ανάπτυξη συνεχίστηκε με 35% αύξηση σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ τόσο μεγάλες, όσο και μικρότερες αγορές, κατέγραψαν ιστορικά υψηλές πωλήσεις.
Η Κίνα διατηρεί τη θέση του παγκόσμιου ηγέτη, με τα ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά να φτάνουν σχεδόν το 50% των συνολικών πωλήσεων, αγγίζοντας τα 11 εκατομμύρια οχήματα το 2024. Στις ΗΠΑ, οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 10%, με μερίδιο αγοράς λίγο πάνω από 10%, ενώ στην Ευρώπη παρέμειναν στάσιμες, λόγω της πτώσης της γερμανικής αγοράς.
Η αγορά των ηλεκτρικών φορτηγών σημείωσε επίσης άνοδο, με αύξηση πωλήσεων 80% παγκοσμίως, κυρίως λόγω της Κίνας, όπου το κόστος ιδιοκτησίας είναι πλέον χαμηλότερο από τα πετρελαιοκίνητα.
Ένας βασικός λόγος για την άνοδο των EVs, είναι η πτώση των τιμών. Το 2024, η μέση τιμή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου μειώθηκε χάρη στον αυξημένο ανταγωνισμό και το χαμηλότερο κόστος μπαταριών. Στην Κίνα, τα 2/3 των ηλεκτρικών αυτοκινήτων ήταν φθηνότερα από τα συμβατικά, ακόμη και χωρίς επιδοτήσεις. Στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, ωστόσο, η τιμή παραμένει υψηλότερη κατά 20%-30% αντίστοιχα.
Παρά την υψηλότερη τιμή αγοράς, το λειτουργικό κόστος των ηλεκτρικών, είναι σημαντικά χαμηλότερο, με την ηλεκτρική ενέργεια να παραμένει φθηνότερη από τα καύσιμα, ακόμα και αν η τιμή του πετρελαίου πέσει στα 40 δολάρια το βαρέλι.
Στην Κίνα, τα μικρά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, σχεδόν μονοπωλούν την κατηγορία με 95% μερίδιο, λόγω πολύ χαμηλής τιμής, ενώ στα SUV υπάρχει πλέον τιμολογιακή ισορροπία. Στην Ευρώπη, παρά τις υψηλές τιμές των τελευταίων ετών, το κόστος για μικρά EVs αρχίζει να μειώνεται, με ορισμένα μοντέλα να έχουν μόνο 15% υψηλότερο κόστος από τα αντίστοιχα με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Πηγή: IEA