Τα σημαντικότερα σημεία της πρώτης ημέρας του 1oυ συνεδρίου CIVINET για τη βιώσιμη κινητικότητα

Σύμφωνα με τους πρώτες ομιλητές του συνεδρίου που πραγματοποιείται σήμερα και αύριο από το δίκτυο της Civinet, η πρώτη ανθρώπινη λειτουργία που χτυπήθηκε από την πανδημία Covid19 είναι… η κινητικότητα.

Οι υπόλοιποι παράγοντες, που έχουν αρνητικό αντίκτυπο στην αστική κινητικότητα σε ένα ευρύ δίκτυο Δήμων και Περιφερειών στη χώρα μας, είναι η κλιματική αλλαγή, στην οποία, όπως ειπώθηκε, όλοι μας έχουμε συμβάλει αρνητικά σε κάποιο βαθμό, αλλά και η ελλιπής πρόληψη και αντιμετώπιση των τροχαίων ατυχημάτων.

Στην ουσία, το συνέδριο ξεκίνησε με ένα απλό ερώτημα: Μπορούν τα παιδιά να περπατήσουν και να φτάσουν ως το σχολείο τους με ασφάλεια στη χώρα μας;

Οι προσπάθειες από την πλευρά των Δήμων και των Περιφερειών στον τομέα της βιώσιμης κινητικότητας

Ποιες είναι οι φιλόδοξες πρακτικές που προάγουν την βιώσιμη αστική κινητικότητα σε επίπεδο Κοινοτήτων, Δήμων, αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο;

Δίνοντας περισσότερο χώρο σε πεζούς, ποδηλάτες και σε μορφές ήπιας μετακίνησης, γίνεται απτή, η ανάγκη να τεθεί η ηλεκτροκίνηση ως πρώτη προτεραιότητα, καθώς και η ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών.

Ο Δήμος Βάρης-Βούλας Βουλιαγμένης διαθέτει, όπως δήλωσε ο δήμαρχος, κ. Κωνσταντέλλος, πιλοτική υπηρεσία κοινόχρηστων ποδηλάτων, car sharing και θέσεις φόρτισης για τα μέσα μετακίνησης των ΑμΕΑ.

Σύντομα, θα προστεθούν στον Δήμο άλλοι τριάντα σταθμοί φόρτισης, καθώς και σταθμοί φόρτισης που θα καλύψουν τις ανάγκες των μέσων μικροκινητικότητας.

Ο κύριος Μ. Χρηστάκης, Γενικός Γραμματέας του Δήμου Νέας Σμύρνης, έδωσε έμφαση στο γεγονός ότι θα πρέπει να προσδιοριστεί ο ορισμός, αλλά και οι διαστάσεις της βιώσιμης αστικής κινητικότητας. Άλλωστε οι προεκτάσεις της βιώσιμης μετακίνησης αγγίζουν τομείς όπως είναι η υγεία, αλλά ξεκινούν από την αλλαγή φιλοσοφίας.

Το περπάτημα και η ποδηλασία ως καθημερινή πρακτική, η πράσινη οικονομία και ο ψηφιακός σχεδιασμός όλων των δραστηριοτήτων που σχετίζονται με την κινητικότητα, εδράζονται σε μια επικείμενη αλλαγή φιλοσοφίας.

Ο Περιφερειάρχης Αττικής, Γεώργιος Πατούλης, τόνισε στην ομιλία του το όραμα σχετικά με την μετατροπή των νησιών της Αττικής σε πράσινους προορισμούς με κυκλική οικονομία στη μεταπανδημική εποχή.

Ως ένα καινοτόμο εργαλείο διαχείρισης τουριστικού προϊόντος, ο μετασχηματισμός των νησιών με βάση ένα πιο πράσινο και υγιεινό μοντέλο και η εφαρμογή καλών πρακτικών, θα μπορούσαν να βοηθήσουν στη μείωση του οικολογικού αποτυπώματος, τη διατήρηση του μοναδικού φυσικού περιβάλλοντος και της εκπληκτικής βιοποικιλότητας των νησιών του Αργοσαρωνικού.

O Δήμαρχος Αμαρουσίου, Θεόδωρος Αμπατζόγλου, υπενθύμισε ότι τα σχέδια αστικής κινητικότητας έχουν ξεκινήσει στη Γαλλία εδώ και 15 χρόνια, στην Ελλάδα όμως, έχουν καθυστερήσει.

Τόνισε, επίσης, ότι η άναρχη δόμηση, η πλήρης επικράτηση του τσιμέντου και του αυτοκινήτου έχουν σταθεί απέναντι στο πράσινο, αλλά και στον άνθρωπο.

Σήμερα, στα σχέδια και τις δράσεις του Δήμου Αμαρουσίου συμπεριλαμβάνονται οι παρεμβάσεις για τη δημιουργία ενός δικτύου πράσινων διαδρομών, αναπτύσσονται, επίσης, συγκεκριμένες δράσεις βιώσιμης κινητικότητας, εγκαθίστανται σταθμοί φόρτισης, σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης και υποδομές για τις ανάγκες της μικροκινητικότητας.

Ένα βίντεο που επέλεξε να δείξει ο οικοδεσπότης της Ote Academy με ένα ποδήλατο το οποίο έχει αλλαχτεί μηχανικά, ώστε στρίβοντας δεξιά να πηγαίνει αριστερά και το αντίστροφο έδειξε.. παραπάνω από γλαφυρά την ανάγκη, που αναφέρθηκε από όλους τους συμμετέχοντες.

Την ανάγκη να αλλάξουμε νοοτροπία και να ξεκινήσουμε να σκεφτόμαστε την κινητικότητα με διευρυμένους ορίζοντες.

Όπως ο ίδιος τόνισε, πρώτα από όλα υπάρχει η ανάγκη για μετασχηματισμό των συμπεριφορών των ανθρώπων και αξίζει να χτίζουμε νέες ικανότητες και δυνατότητες, να «φυτεύουμε νέες αξίες».

Ο ρόλος του δικτύου Civinet είναι η ευαισθητοποίηση των φορέων και των πολιτών, η χρηματοδότηση έργων και πολιτικών, η θεσμική προσαρμογή, η προβολή των επιτευγμάτων αλλά και των ιδιαίτερων αναγκών.

Η πρότασή τους υπήρξε η αφορμή για να ξεκινήσει το πρόγραμμα ΣΒΑΚ του Πράσινου Ταμείου, αν και η αρχική τους πρόταση αφορούσε μόνο τα ελληνικά νησιά.

Τα ΣΒΑΚ θα αναδιαμορφώσουν το τοπίο σε 162 δήμους σε όλη τη χώρα με τη βοήθεια της πολιτείας.

Μιας και ο όρος, αστική κινητικότητα, δεν αρμόζει στα νησιά, ανέπτυξαν επίσης τον όρο «Sustainable Island Mobility Plan», που μπορεί να χαρτογραφήσει τα νέα δεδομένα της βιώσιμης κινητικότητας στα ελληνικά νησιά.

Eυρωπαϊκές πρακτικές βιώσιμης κινητικότητας

Ο στόχος της ευρωπαϊκής βιώσιμης κινητικότητας είναι να υποστηρίξει την ανάπτυξη πράσινων πρακτικών και της κατάλληλης υποδομής σε 100 βιώσιμες πόλεις απαλλαγμένες από τον άνθρακα έως το 2030.

Η Έλενα Κουντουρά, μέλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, μίλησε για την οδική ασφάλεια έως το 2030, για την προστασία πεζών και των δικυκλιστών.

Ανέφερε, ότι οι ξένοι επισκέπτες δεν είναι εξοικειωμένοι με το οδικό δίκτυο με αποτέλεσμα να είναι πιο εκτεθειμένοι. Η επόμενη γενιά τεχνολογιών για τον σκοπό αυτό, περιλαμβάνει την αντιμετώπιση των παραγόντων που προκαλούν τροχαίες συγκρούσεις. Τ

Το κλειδί βρίσκεται στα πιο ασφαλή οχήματα και υποδομές, αλλά και στη σωστότερη χρήση του δικτύου.

Μάλιστα, η κυρία Κουντουρά αποκάλυψε ότι έχει ανοίξει η συζήτηση για τη θέσπιση/θεσμοθέτηση μέγιστου ορίου ταχύτητας στις πόλεις στα 30 χιλιόμετρα την ώρα.

Φυσικά, ο περιορισμός αυτοκινήτων μέσα στις πόλεις και η ενθάρρυνση για περπάτημα και ποδηλασία αποτελούν επίσης σημαντικούς στόχους.

Πολύ ενδιαφέρον είχε η προσωπική κατάθεση του παγκόσμιου πρωταθλητή τένις, Στέφανου Διαμαντή, που ανέβηκε στη σκηνή με αναπηρικό αμαξίδιο.

Μέσα από την προσωπική του ιστορία μας έβαλε στη… δύσκολη «θέση» του, από τις πρώτες ημέρες που βρέθηκε στον δρόμο με το αναπηρικό αμαξίδιο, μέχρι και σήμερα.

Τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα στις θέσεις αναπήρων, η αστυνομία που πολλές φορές λείπει για να αποδώσει κλήσεις σε αυτά τα αυτοκίνητα, η έλλειψη των πεζοδρομίων για μεγάλες αποστάσεις όπου πολύ συχνά βρίσκονται και ηλεκτρικά πατίνια και ποδήλατα, αποτελούν τα στοιχεία που κάνουν δύσκολη την καθημερινότητα του.

Την ίδια στιγμή, σε πόλεις του εξωτερικού υπάρχει κατάλληλος εξοπλισμός που διασφαλίζει με ένα ειδικό σύστημα, ότι στις θέσεις αναπήρων μπορούν να παρκάρουν αποκλειστικά εκείνοι, καθώς και ηλεκτροκίνητα αμαξίδια ΑμΕΑ.

Το εθνικό σχέδιο για την ηλεκτροκίνηση περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, το Σχέδιο Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων, το πρόγραμμα Κινούμαι Ηλεκτρικά, το Προεδρικό Διάταγμα για υποδομή φόρτισης ειδικά διαμορφωμένη για παραδοσιακούς οικισμούς και μέρη, τα κοινόχρηστα και τα ηλεκτρικά ποδήλατα, την ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου, του Βοτανικού, του Ελληνικού και φυσικά της Αθηναϊκής Ριβιέρας, καθώς και την ανάπτυξη ποδηλατικών και περιπατητικών διαδρομών στο Τατόι.

Οι καίριες παρατηρήσεις από το κοινό ανέδειξαν το γεγονός ότι η χρηματοδότηση για την υποδομή φόρτισης αφορά κυρίως στα αυτοκίνητα, τη δεδομένη περίοδο, ενώ οι περισσότεροι άνθρωποι χρησιμοποίησαν τις επιδοτήσεις για να αγοράσουν κυρίως ηλεκτρικά ποδήλατα, αλλά και το ότι τα κοινόχρηστα ποδήλατα δεν μπορούν να κυκλοφορήσουν έξω από τα όρια του Δήμου όπου ανήκουν.

Επίσης, γνωστοποιήθηκε ότι υπάρχει ένα virtual μουσείο όπου μπορεί κανείς να ανακαλύψει την ιστορία της Εβδομάδας Ευρωπαϊκής Κινητικότητας το οποίο μπορείτε να βρείτε εδώ. 

Λίγο πριν το κλείσιμο της πρώτης ημέρας του συνεδρίου οι εταιρείες Cosmote, Interamerican, Amazon, Perfomance και Blink παρουσίασαν πρωτοποριακά προϊόντα και Υπηρεσίες.

Τέλος, έξω από τον χώρο του συνεδρίου είχαμε την ευκαιρία να δούμε από κοντά τα προϊόντα, αλλά και να μιλήσαμε με τους εκπροσώπους από τις ελληνικές εταιρείες μικροκινητικότητας, όπως η γνώριμη μας Kineo, και εκπροσώπους από εταιρείες, όπως είναι η Aurelia και η iBikeSpot .

Το CarsElectric, ως χορηγός επικοινωνίας, καλύπτει δημοσιογραφικά το διήμερο συνέδριο και με ρεπορτάζ και αναλύσεις.

NEWSLETTERΟι ειδήσεις μας κατευθείαν στο inbox σας!