Test Drive | | Volvo EX30: Εκδημοκρατισμένη ηλεκτροκίνηση

Το Volvo EX30 είναι ένα Premium SUV που σηματοδοτεί μια μεγάλη στιγμή στην ιστορία της μάρκας, παρά το σχετικά μικρό του μέγεθος.

Ακούστε το άρθρο

Στα 97 χρόνια της ιστορίας της Volvo, δεν υπήρξε ποτέ ένα μικρότερο SUV από το EX30. Αλλά δεν υπήρξε και κανένα με μικρότερο ανθρακικό αποτύπωμα, ούτε ταχύτερο από την έκδοση του EX30 με δύο κινητήρες. Ξεκάθαρα λοιπόν αυτό το μοντέλο δεν είναι απλώς άλλο ένα νέο αυτοκίνητο για το σουηδικό εργοστάσιο. Είναι ακρογωνιαίος λίθος για τον στρατηγικό μετασχηματισμό της μάρκας, που έχει ήδη αρχίσει. Σύμφωνα με αυτό το πλάνο, έως τα μέσα της δεκαετίας οι μισές παγκόσμιες πωλήσεις της μάρκας θα αφορούν σε αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ενώ μέχρι το 2030 θέλει να διαθέτει στην αγορά αποκλειστικά ηλεκτροκίνητα μοντέλα.

Με το EX30 η Volvo μπαίνει σε μία νέα, ταχέως αναπτυσσόμενη κατηγορία. Αυτή των μικρών, ηλεκτρικών premium SUV. Που απευθύνονται σε όσους ζουν στην πόλη και αναζητούν ένα αυτοκίνητο για να πηγαίνουν στην εργασία τους αλλά και σε όλες τις αγαπημένες τους δραστηριότητες. Μάλιστα, σύμφωνα με την μάρκα, το EX30 έχει όλα τα εφόδια για να είναι το μοναδικό αυτοκίνητο μιας οικογένειας. Και όλα αυτά σε τιμή που δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από ένα αντίστοιχο αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής κάυσης.

Η βιωσιμότητα ψηλά

Το EX30 έχει το πιο χαμηλό αποτύπωμα άνθρακα από κάθε άλλο Volvo μέχρι σήμερα. Και αντιπροσωπεύει ένα σημαντικό βήμα για την εκπλήρωση των στόχων βιωσιμότητας της μάρκας. Μέσω μείωσης των εκπομπών σε όλο το εύρος της παραγωγής και του κύκλου ζωής, αλλά και της χρήσης υλικών μέσα και έξω. Το μοντέλο έχει κατά 75% μικρότερο ανθρακικό αποτύπωμα σε σχέση με τα υπόλοιπα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της γκάμας. Αυτό συμβαίνει αρχικά με χρήση λιγότερης ποσότητας και ανακυκλωμένων υλικών στην κατασκευή, όπως το αλουμίνιο και ο χάλυβας. Περίπου το ένα τέταρτο του συνολικού αλουμινίου στην κατασκευή του αυτοκινήτου είναι ανακυκλωμένο, ενώ το ίδιο ισχύει και για περίπου το 17% του χάλυβα. Μια προσέγγιση η οποία εφαρμόζεται και στο εσωτερικό της καμπίνας των επιβατών. Επιπλέον περίπου το 17% όλων των πλαστικών του αυτοκινήτου, μέσα κι έξω, είναι ανακυκλωμένα. Μάλιστα αυτό είναι το μεγαλύτερο ποσοστό μεταξύ όλων των αυτοκινήτων της Volvo μέχρι σήμερα.

Test Drive | | Volvo EX30: Εκδημοκρατισμένη ηλεκτροκίνηση

 

Ασφάλεια Volvo

Με δεδομένη την πολυετή αφοσίωση της μάρκας στην ασφάλεια, όλα τα παραπάνω δεν θα μπορούσαν να έχουν επίπτωση σε αυτή. Έτσι η δομική σχεδίαση του κλωβού ασφαλείας έχει ενισχυμένες κολόνες και οροφή καθώς και ειδική μέριμνα για την μπαταρία. Ενώ υπάρχει ένας αερόσακος στην εσωτερική πλευρά του καθίσματος του οδηγού, για τη μείωση τραυματισμών στον θώρακα και στο κεφάλι σε περίπτωση πλευρικής σύγκρουσης. Τέλος, μια σειρά συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας βοηθούν στην προστασία των ανθρώπων τόσο μέσα, όσο και έξω από το αυτοκίνητο.

Η μάρκα είναι ιδιαίτερα υπερήφανη για το Door Opening Alert. Ένα σύστημα που προειδοποιεί μέσω οπτικών και ακουστικών ενδείξεων, αν ανοίγουμε μια πόρτα μπροστά σε διερχόμενο δικυκλιστή ή άλλο χρήστη του δρόμου. Αυτά τα ατυχήματα, που ονομάζονται «dooring accidents» (ατυχήματα πόρτας) αντιπροσωπεύουν σε μερικές πόλεις το 1/5 των συνολικών ατυχημάτων με δίκυκλα. Ενώ σύμφωνα με το Cycling UK, κατά μέσο όρο 60 άνθρωποι τραυματίζονται σοβαρά ή χάνουν τη ζωή τους από πόρτες αυτοκινήτων κάθε χρόνο μόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Κομψός και μίνιμαλ σχεδιασμός

Το τέταρτο αμιγώς ηλεκτρικό της Volvo έχει μήκος 4,22 μέτρα, πλάτος 1,83 και ύψος 1,55 μέτρα. Αυτό όμως που έχει μεγάλη σημασία είναι πως εξελίχθηκε εξ αρχής ως ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Δεν είναι μια «πράσινη» έκδοση υπάρχοντος μοντέλου. Ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό Β-SUV με την δική του σχεδιαστική ταυτότητα και μία λιτή ομορφιά.

Το αμάξωμα δεν έχει έντονες αιχμές, το καπό είναι χαμηλό και τα εμπρός φώτα έχουν σχήμα που είναι γνωστό και ως «Το σφυρί του Θορ». Φυσικά η μάσκα είναι κλειστού τύπου, αφού δεν υπάρχει η παλιά ανάγκη ψύξης ενός κινητήρα εσωτερικής καύσης. Έτσι το EX30 έχει συντελεστή αεροδυναμικής 0,28.

Σουηδική, αφαιρετική αισθητική EX30

Αυτή η αφαιρετική αισθητική είναι ιδιαίτερα εμφανής στο εσωτερικό της καμπίνας των επιβατών. Μοντέρνα και με έξυπνούς αποθηκευτικούς χώρους, αλλά με σχεδόν ολοκληρωτική έλλειψη φυσικών χειριστηρίων. Αφού τα μοναδικά που υπάρχουν είναι πάνω στο τιμόνι και εμπρός από το υποβραχιόνιο. Τα τελευταία αφορούν στα ηλεκτρικά παράθυρα και το κεντρικό κλείδωμα.

Δεν υπάρχει ούτε κουμπί για τα αλάρμ. Όλα τα χειριστήρια βρίσκονται ενσωματωμένα στην κεντρική οθόνη αφής 12,3 ιντσών κάθετου προσανατολισμού. Και οπωσδήποτε αυτή η νέα συνθήκη απαιτεί κάποιον χρόνο προσαρμογής. Αφού ακόμα και το ντουλαπάκι, που δεν βρίσκεται εμπρός από το δεξί κάθισμα, αλλά στο κέντρο και χαμηλά στο ταμπλό, ανοίγει με το πάτημα ενός ψηφιακού κουμπιού στην οθόνη. Δεν ξεχάσαμε να αναφέρουμε τον πίνακα οργάνων. Είναι κι αυτός ενσωματωμένος στο πάνω μέρος της οθόνης. Ενώ πίσω από το τιμόνι υπάρχει μόνο μια μικρή μαύρη επιφάνεια που κρύβει το νέο, στάνταρ σύστημα προειδοποίησης οδηγού. Μαζί με την ανίχνευση χεριών στο τιμόνι, το αυτοκίνητο έχει έναν ειδικό αισθητήρα που ανιχνεύει κινήσεις των ματιών και του προσώπου περίπου 13 φορές το δευτερόλεπτο. Μέσω αλγόρυθμου καταλαβαίνει αν ο οδηγός είναι αφηρημένος, νυσταγμένος ή απρόσεκτος και τον ενημερώνει.

Μεγάλο ενδιαφέρον έχουν τα υλικά και οι υφές στις επενδύσεις του σαλονιού. Τα καθίσματα, από ύφασμα που περιέχει ανακυκλωμένο πλαστικό, είναι άνετα και όμορφα. Υπάρχει υπέρ αρκετός χώρος για τους εμπρός επιβάτες, αλλά λίγο μικρότερος για τους πίσω. Ο χώρος των αποσκευών πίσω, στα 318 λίτρα, έχει πολύ λειτουργικό σχήμα, ενώ υπάρχουν άλλα 7 λίτρα εμπρός, ιδανικά για τα καλώδια φόρτισης.

Τεχνολογίες και καινοτομίες

Το ΕΧ30 δεν περιορίζει τις καινοτομίες του στην οθόνη του infotainment που σε επίπεδο συνδεσιμότητας 5G συνεργάζεται με την Google, την Apple και την Qualcomm. Η σύγχρονη τεχνολογία έχει επηρεάσει και το «κλειδί» του EX30, το οποίο είναι μια κάρτα που δεν διαφέρει σε τίποτα από αντίστοιχη τραπεζική. Για να κλειδώσει και να ξεκλειδώσει το αυτοκίνητο, πρέπει ο οδηγός να την ακουμπήσει πάνω στην ειδική σήμανση, στην μεσαία κολόνα του αυτοκινήτου. Και για να ξεκινήσει πρέπει η κάρτα να βρίσκεται μέσα σε μια σχισμή χαμηλά στο εμπρός μέρος της κεντρικής κονσόλας. Ίσως στην αρχή αυτά όλα να μπερδεύουν, αλλά πολύ γρήγορα γίνονται μέρος μιας απλής ρουτίνας.

Από την άλλη το σύστημα υποβοήθησης της στάθμεσης (με κάμερα και ήχο) δίχνει, πάντα στην οθόνη, την απόσταση από τα εμπόδια σε εκατοστά. Κάνοντας ακόμα πιο εύκολο το παρκάρισμα σε μικρούς χώρους με αυτή την συνεχή μέτρηση σε πραγματικό χρόνο.

Τέλος ένα sound bar της Harman-Kardon εκτείνεται σε όλο το μήκος του ταμπλό, κοντά στο παρμπρίζ. Έτσι δεν χρειάζονται ηχεία στις πόρτες. Κάτι που μειώνει και την ανάγκη ενός μέρους καλωδίωσης.

Volvo EX30: Πόσο κοστίζει το αμιγώς ηλεκτρικό SUV

Κινητήρες και μπαταρίες του EX30

Η πισωκίνητη έκδοση της δοκιμής μας έχει έναν ηλεκτροκινητήρα 272 ίππων και μπαταρία 69 kWh. Για να φορτίσει από το 10% στο 80% της χωρητικότητας της μπαταρίας σε wallbox 22kW χρειαστεί περίπου 4 ώρες, ενώ σε φορτιστή DC με ισχύ μέχρι 175 kW αυτό θα γίνει σε 26 λεπτά. Χάρη

Όχι μια ούτε δύο, αλλά τρείς μπαταρίες, για να διαλέξουμε, προσφέρει το EX30. Για όσους περνούν το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου τους στην πόλη και σε σύντομες αποστάσεις η Volvo προτείνει το μοντέλο με έναν ηλεκτροκινητήρα και μπαταρία LFP. Αυτή η μπαταρία χρησιμοποιεί τεχνολογία φωσφορικού σιδήρου λιθίου. Είναι πιο οικονομική και απαιτεί λιγότερους πόρους για την παραγωγή της.

Μεγαλύτερη αυτονομία δίνει η «δική μας» έκδοση, Single Motor Extended Range με μπαταρία NMC. Η μπαταρία NMC χρησιμοποιεί λίθιο, νικέλιο, μαγγάνιο και κοβάλτιο και παράγει την ενέργειά της πιο αποδοτικά σε σχέση με την μπαταρία LFP. Τα EX30 με εκτεταμένη αυτονομία μπορούν να διανύσουν έως 480 χλμ. με μια φόρτιση.

Τέλος, εάν προτεραιότητά μας είναι οι επιδόσεις, η έκδοση Twin Motor Performance έχει την μπαταρία NMC και δύο ηλεκτροκινητήρες. Έτσι η τετρακίνητη έκδοση αποδίδει ισχύ 428 ίππων και επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε 3,6 δευτερόλεπτα.

Απόλυτη ησυχία και βελούδινη αίσθηση από την ανάρτηση. Αυτά είναι τα δύο πρώτα πράγματα που παρατηρεί ο οδηγός και οι επιβάτες του Volvo EX30. Αλλά δεν μπορεί να μην καταλάβει και την ταχύτατη επιτάχυνση από στάση στα 100 χλμ./ώρα που έρχεται σε 5,3 δευτερόλεπτα. Η μέγιστη ταχύτητα έχει περιοριστεί στα 180 χλμ./ώρα, προφανώς για λόγους αυτονομίας.

Μέσα στην πόλη, η λειτουργία οδήγησης με ένα πεντάλ είναι εκτός από βολική και χρήσιμη, αφού η ανάκτηση ενέργειας βοηθά πολύ στην αυτονομία του EX30.

Volvo EX30 με περγαμηνές

Το Volvo EX30 είναι στη λίστα με τους φιναλίστ για το Ευρωπαϊκό Αυτοκίνητο της χρονιάς, ενώ έχει ήδη κερδίσει την κατηγορία «Οικογενειακό Αυτοκίνητο» του Women’s Worldwide Car of the Year (WWCOTY). Και στις 8 Μαρτίου θα μάθουμε αν θα είναι ο μεγάλος νικητής της χρονιάς. Προς το παρόν μπορούμε να πούμε ότι είναι ένα πολύ καλοφτιαγμένο και ποιοτικό αυτοκίνητο. Με σημαντικές επιλογές για να καλύψουν διαφορετικές ανάγκες και με πολύ καλή τιμή στην εισαγωγική έκδοση, στα 37.572 χωρίς την επιδότηση του κρατικού προγράμματος, που θα βάλει τον αριθμό 2 εμπρός στην πραγματική τιμή του.

 

abb_img