Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ACEA, η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου ζει ιστορικές αλλαγές. Από τον Ιανουάριο έως τον Ιούλιο του 2025, καταγράφηκαν 1.011.903 νέες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία, κατακτώντας μερίδιο 15,6% στην αγορά της ΕΕ. Πρόκειται για σημαντική άνοδο, σε σχέση με το 12,5% της ίδιας περιόδου το 2024, ενώ μόνο τον Ιούλιο, τα ηλεκτρικά έφτασαν το ίδιο ποσοστό (15,6%), αφήνοντας το ντίζελ, πολύ πίσω με μόλις 9,5%.
Η ACEA σχολίασε πως, αν και η πρόοδος είναι θετική, «το μερίδιο αγοράς εξακολουθεί να είναι χαμηλότερο από το επιθυμητό σημείο για τη μετάβαση». Μάλιστα, ο Πρόεδρος της ACEA και CEO της Mercedes, Ola Källenius, μαζί με την ένωση προμηθευτών CLEPA, απηύθυναν επιστολή προς την Ursula von der Leyen ζητώντας πιο ρεαλιστικούς στόχους για το CO2. Υπενθυμίζεται πως από το 2035, θα επιτρέπονται μόνο αυτοκίνητα με μηδενικές εκπομπές, κάτι που η ACEA χαρακτηρίζει «ανέφικτο» υπό τις παρούσες συνθήκες.
Υβριδικά: Ο μεγάλος νικητής των καταναλωτών
Αν και τα ηλεκτρικά κερδίζουν έδαφος, τα υβριδικά παραμένουν η κορυφαία επιλογή στην ΕΕ με μερίδιο 34,7%, ξεπερνώντας τα βενζινοκίνητα. Η τάση αυτή ενισχύεται από το γεγονός ότι αρκετοί κατασκευαστές, λανσάρουν πλέον νέα μοντέλα αποκλειστικά με υβριδική τεχνολογία. Αντίθετα, τα παραδοσιακά βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα οχήματα, υποχώρησαν σημαντικά, από 47,9% το 2024 σε 37,7% φέτος.
Ποιες χώρες οδηγούν την άνοδο
Η Γερμανία κατέγραψε εντυπωσιακή αύξηση 38,4% στις πωλήσεις BEV, ενώ το Βέλγιο και η Ολλανδία κινήθηκαν επίσης ανοδικά με +17,6% και +6,5% αντίστοιχα. Η Γαλλία εμφάνισε διψήφια αύξηση (+14,8%) τον Ιούλιο, αλλά σε ετήσια βάση σημειώνει πτώση -4,3%. Συνολικά, σε επίπεδο Ευρώπης (ΕΕ+ΕΖΕΣ+Ην. Βασίλειο), το μερίδιο των BEV ανήλθε στο 17,2%.
Παράλληλα, τα plug-in υβριδικά σημείωσαν ραγδαία ανάπτυξη με 561.190 νέες πωλήσεις (+8,6% μερίδιο αγοράς), κυρίως χάρη στις εκρηκτικές αυξήσεις σε Ισπανία (+94,5%), Γερμανία (+59,2%) και Ιταλία (+60,3%).
Οι κατασκευαστές που κερδίζουν και όσοι μένουν πίσω
Στο κομμάτι των κατασκευαστών, η BMW Group (BMW + Mini) βρίσκεται στην κορυφή με 26% μερίδιο BEV, ενώ είναι και η μοναδική εταιρεία που ήδη πληροί τους στόχους CO2 για την περίοδο 2025-2027. Ακολουθεί η συμμαχία Mercedes-Volvo-Polestar με 22%, μπροστά από τις Kia (19%), Hyundai (19%) και Volkswagen (18%).
Αντίθετα, αρκετές μεγάλες κοινοπραξίες κινούνται κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο: η SAIC με 14%, η τριάδα Tesla-Stellantis-Toyota με 12%, η Renault επίσης στο 12% και η Nissan σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα με μόλις 6%.
Το πιο ανησυχητικό όμως είναι πως, πλην της BMW, καμία άλλη αυτοκινητοβιομηχανία δεν έχει επιτύχει ακόμα τους στόχους εκπομπών CO2. Η Mercedes-Volvo-Polestar και η Kia βρίσκονται λίγο πάνω από τα όρια, ενώ η Volkswagen έχει ακόμα περιθώριο βελτίωσης. Η Nissan εμφανίζει τη χειρότερη επίδοση, με απόκλιση άνω των 30 g CO2/km από τον στόχο της.
Συμπέρασμα
Η Ευρώπη στρέφεται ταχύτατα προς τα ηλεκτρικά, αλλά η μετάβαση δεν είναι ούτε ομοιόμορφη ούτε εύκολη. Οι κατασκευαστές που προπορεύονται σήμερα, ίσως είναι αυτοί που θα κυριαρχήσουν στη νέα εποχή της αυτοκίνησης.
Πηγές: acea.auto , theicct.org



