Η Ελλάδα ουραγός στις χώρες της ΕΕ που διαθέτουν υποδομές φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων

Για ενδεχόμενο κίνδυνο άνισης ανάπτυξης της υποδομής φόρτισης για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη, προειδοποιεί η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).

Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων παρακολουθεί τη διαθεσιμότητα των κινήτρων για την ανάπτυξη της υποδομής φόρτισης, καθώς και για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, τους δύο κύριους «παράγοντες ενεργοποίησης» που μπορούν να οδηγήσουν τη μετάβαση προς την «πράσινη κινητικότητα».

Σύμφωνα με μια νέα ανάλυση των δεδομένων διαφαίνεται μια εντελώς άνιση εικόνα όσον αφορά στην εξάπλωση της υποδομής και των σημείων φόρτισης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση.

O διαμοιρασμός των σταθμών φόρτισης στην ΕΕ

Το 70% όλων των σταθμών φόρτισης της ΕΕ συγκεντρώνονται σε τρεις μόνο χώρες της Δυτικής Ευρώπης και συγκεκριμένα στην Ολλανδία (66.665), τη Γαλλία (45.751) και τη Γερμανία (44.538). Αυτές οι τρεις χώρες μαζί αποτελούν μόνο το 23% της συνολικής επιφάνειας της ΕΕ.

Αντίθετα, το υπόλοιπο 30% των υποδομών είναι διασκορπισμένο ανάμεσα στο υπόλοιπο 77% των υπόλοιπων κρατών της Ευρώπης.

Ενδεικτικό αυτής της άνισης κατανομής των φορτιστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι το γεγονός ότι η Ρουμανία, που είναι περίπου έξι φορές μεγαλύτερη σε έκταση από την Ολλανδία, μετρά μόνο 493 σημεία φόρτισης ή 0,2% του συνόλου της ΕΕ.

Διαβάστε επίσης: Co Charger: Το “Airbnb” των οικιακών φορτιστών για ηλεκτρικά οχήματα

Η ανάπτυξη υποδομών φόρτισης “δύο ταχυτήτων” οφείλεται σε μία νοητή, διαχωριστική γραμμή μεταξύ των πλουσιότερων κρατών μελών της ΕΕ στη Δυτική Ευρώπη και των χωρών με χαμηλότερο ΑΕΠ κυρίως στην Ανατολική, Κεντρική και Νότια Ευρώπη.

Χώρες με μεγάλη έκταση, αλλά χαμηλότερο ΑΕΠ, όπως η Πολωνία (0,8% των φορτιστών της ΕΕ) και η Ισπανία (3,3%), φαίνεται να έχουν μείνει αισθητά πίσω.

Πράγματι, το χάσμα μεταξύ της Γερμανίας, της τρίτης χώρας (που αντιπροσωπεύει το 19,9% όλων των σημείων φόρτισης στην ΕΕ) και της τέταρτης Ιταλίας (5,8%) είναι στην ουσία τεράστιο και το ποσοστό της ύπαρξης φορτιστών στα κράτη από εκεί και πέρα μειώνεται απότομα.

Η ανάπτυξη επαρκούς δικτύου υποδομής φόρτισης απαιτεί δράση

Αυτή η ετερόκλητη ανάπτυξη των κρατών της ΕΕ στην υποδομή φόρτισης ήταν μάλιστα εμφανής από τότε που η ACEA ξεκίνησε την ετήσια ανάλυσή της το 2018. Χωρίς αποφασιστική δράση τώρα φαίνεται απίθανο να βελτιωθεί η κατάσταση μέσα τα επόμενα χρόνια, προειδοποιεί η ACEA.

Καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προετοιμάζεται να αναθεωρήσει την οδηγία για την υποδομή εναλλακτικών καυσίμων σε δύο εβδομάδες από τώρα, η ACEA ζητά δεσμευτικούς στόχους, όχι μόνο για σημεία φόρτισης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά και για σταθμούς υδρογόνου για αυτοκίνητα κυψελών καυσίμου για κάθε κράτος μέλος της ΕΕ.

«Όποιος θέλει να αγοράσει ηλεκτρικό αυτοκίνητο εξαρτάται από την ύπαρξη αξιόπιστης υποδομής φόρτισης ή ανεφοδιασμού είτε βρίσκεται στο σπίτι, είτε στην εργασία, είτε στον δρόμο», δήλωσε ο γενικός διευθυντής της ACEA, Eric-Mark Huitema.

«Ήρθε η ώρα οι κυβερνήσεις σε ολόκληρη την Ευρώπη να επιταχύνουν τις προσπάθειες τους για μετάβαση προς την πράσινη κινητικότητα», προέτρεψε ο Huitema.

Με βάση τους υπολογισμούς της Επιτροπής, μια περαιτέρω μείωση των εκπομπών ρύπων των αυτοκινήτων σε -50% το 2030 θα απαιτούσε περίπου 6 εκατομμύρια διαθέσιμα σημεία φόρτισης άμεσα διαθέσιμα στο κοινό. Με λιγότερα από 225.000 διαθέσιμα σημεία φόρτισης σήμερα, αυτό μεταφράζεται σε μια εντυπωσιακή αύξηση 27 φορές σε σχέση με σήμερα μέσα σε μικρότερο διάστημα από μια δεκαετία.

Διαβάστε επίσης: Τα επικρατέστερα σενάρια για το τέλος των κινητήρων εσωτερικής καύσης

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία πλήρους έτους (2020) σχετικά με την υποδομή φόρτισης που προέρχονται από το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο Εναλλακτικών Καυσίμων (EAFO) οι παρακάτω είναι οι χώρες με τους περισσότερους και τους λιγότερους φορτιστές, με την χώρα μας να βρίσκεται δυστυχώς στη δεύτερη κατηγορία.

Top 5: Οι χώρες με τους περισσότερους φορτιστές

  1. Ολλανδία (66,665)
  2. Γαλλία (45,751)
  3. Γερμανία (44,538)
  4. Ιταλία (13,073)
  5. Σουηδία (10,370)

Top 5: Οι χώρες με τους λιγότερους φορτιστές

  1. Κύπρος (70)
  2. Μάλτα (96)
  3. Λιθουανία (174)
  4. Βουλγαρία (194)
  5. Ελλάδα (275)