Και οι τέσσερις πόλεις είναι όμορφες αλλά και ιδιαίτερες, ολοζώντανες. Η ζωή και η κίνηση στους δρόμους είναι έντονη αφού όλο το χρόνο σφύζουν από ζωή. Πως άραγε θα δείχνουν στο μέλλον αν η μικροκινητικότητα καταφέρει να ενσωματωθεί στην καθημερινότητα τους;
Κατά τη γνώμη μας με τα ηλεκτρικά πατίνια και τα ποδήλατα να διασχίζουν τους δρόμους τους, θα ήταν ακόμα καλύτερες. Η λέξη κλειδί όμως είναι η ασφάλεια σε αυτή την περίπτωση αλλά και η οργάνωση.
Για τους λόγους αυτούς αυτή την περίοδο διενεργείται ένα ιδιαίτερο «πείραμα», που κύριο στόχο έχει την ενίσχυση της μικροκινητικότητας. Αλλά και την ασφαλή χρήση και στάθμευση των μέσων της, συγκεκριμένα των ηλεκτρικών πατινιών. Στο πείραμα αυτό συμμετέχουν η Θεσσαλονίκη, η Βαρκελώνη, η Ρώμη και η Κωνσταντινούπολη.
Τα e-Scooters «επαναστατούν» στην Ευρώπη
Ένα κοινό ερευνητικό «μέτωπο» για τη μικροκινητικότητα
Έτσι λοιπόν υπάρχει πλέον ένα κοινό ερευνητικό «μέτωπο» για τη μικροκινητικότητα στις τέσσερις αυτές πόλεις. Ερευνητικά ινστιτούτα, αναπτυξιακές εταιρείες και επιχειρήσεις συνεργάζονται στο πλαίσιο δύο καινοτόμων έργων.
Τα «Cleanergy 4 Micromobility» και «RideSafeUM», υποστηρίζονται από την EIT Urban Mobility, μια πρωτοβουλία του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Καινοτομίας & Τεχνολογίας (EIT), φορέα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Συγκεκριμένα στη Θεσσαλονίκη, τα δύο έργα έχουν ήδη ξεκινήσει από τις αρχές του 2022. Ενώ στις προσπάθειες συμβάλλει και το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας & Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ) του Εθνικού Κέντρου Ερευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ).
Mercedes-Benz EQ Formula-E Team eBike: Ταξιδιάρα ψυχή!
Πλατφόρμες για στάθμευση και φόρτιση ηλεκτρικών πατινιών
Αναλυτικότερα, το έργο «Cleanergy» εστιάζει στη δημιουργία και την πιλοτική εφαρμογή μιας καινοτόμου πλατφόρμας για την στάθμευση και φόρτιση ηλεκτρικών πατινιών. Η φόρτιση πραγματοποιείται με τη χρήση ηλιακής ενέργειας. Παράλληλα υπάρχει επαρκής χώρος χρήσιμος για την αποθήκευση μέσων ατομικής προστασίας όπως το κράνος.
Στο πλαίσιο του έργου, θα διεξαχθούν πιλοτικές δοκιμές διάρκειας πέντε μηνών στη Θεσσαλονίκη, τη Βαρκελώνη και την Κωνσταντινούπολη. Σκοπός είναι η αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας της συγκεκριμένης λύσης κάτω από πραγματικές συνθήκες.
Στη Θεσσαλονίκη η πιλοτική εφαρμογή εστιάζει στην αξιοποίηση κάθε πλατφόρμας στάθμευσης, από ηλεκτρικά πατίνια που διατίθενται προς ενοικίαση. Πιο συγκεκριμένα, θα εγκατασταθούν δύο καινοτόμες πλατφόρμες στάθμευσης και φόρτισης, σε κεντρικά σημεία της Θεσσαλονίκης. Στο έργο συμμετέχουν από πλευράς της Ελάδας το ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ, η Αναπτυξιακή Μείζονος Αστικής Θεσσαλονίκης (ΜΑΘ) και η εταιρεία «Rise».
500 Iride: Το νέο ηλεκτρικό πατίνι της Fiat
Η ασφάλεια της μικροκινητικότητας στο προσκήνιο
Το δεύτερο έργο, με τίτλο «RideSafeUM», έχει σκοπό τη βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας. Αφορά τόσο στους χρήστες ηλεκτρικών πατινιών όσο και στους πεζούς, που αλληλεπιδρούν με τα ηλεκτρικά πατίνια.
Στο πλαίσιο του έργου θα αναπτυχθεί μια τεχνολογική λύση, η οποία θα εφαρμοστεί πιλοτικά στη Θεσσαλονίκη, τη Ρώμη και τη Βαρκελώνη. Η τεχνολογική λύση αποτελείται από μια εφαρμογή (application) για χρήστες ηλεκτρικών πατινιών και μια πλατφόρμα για τις τοπικές αρχές.
Μέσω της πλατφόρμας, ο Δήμος θα μπορεί να θέτει περιορισμούς στη χρήση των ηλεκτρικών πατινιών (π.χ. όρια ταχύτητας ανά τύπο οχήματος, πληροφορίες σχετικά με τα σημεία όπου υπάρχουν παραβάσεις κ.α).
Θεσσαλονίκη: Αναβάθμιση στο δίκτυο των ποδηλατoδρόμων
Από την άλλη μεριά, μέσω της εφαρμογής οι χρήστες θα λαμβάνουν ειδοποιήσεις, όταν αυτό κρίνεται σκόπιμο. Επίσης θα έχουν ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο σε περίπτωση που παραβιάζουν κάποιο περιορισμό που έχει θέσει ο Δήμος όπως για παράδειγμα το όριο της ταχύτητας.