Τα Airspeeder έχουν γρηγορότερη επιτάχυνση από μία Lamborghini Huracan Evo ή μία Ferrari 812 Superfast. Mέσα στο 2021 θα είναι έτοιμα για αγώνες, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στους εναέριους αγώνες.
Ο άνθρωπος πίσω από την πρωτοποριακή ιδέα της νέας σειράς αγώνων «Airspeeder», είναι ο Matthew Pearson.
Ο δημιουργός των πρώτων, παγκοσμίως, αγώνων για ιπτάμενα αυτοκίνητα παρουσιάζει το καινοτόμο και μεγαλεπήβολο αγωνιστικό άθλημα. Για αυτό άντλησε έμπνευση από τα… ιπτάμενα μονοθέσια αγωνιστικά που είδε στην ταινία «Star Wars: Επεισόδιο I – Η Αόρατη Απειλή». Και φυσικά θέλησε να το κάνει… πραγματικότητα!
Παρακάτω τα οκτώ χαρακτηριστικά γνωρίσματα που κάνουν την «F1 των αιθέρων» να ξεχωρίζει, όπως τα ορίζει ο δημιουργός και εμπνευστής της!
-
Τα Airspeeder δεν είναι ακριβώς αυτοκίνητα
Η πραγματικότητα είναι πως τα «ιπτάμενα μονοθέσια» δεν είναι ακριβώς ιπτάμενα αυτοκίνητα. Έτσι κι αλλιώς, τα ιπτάμενα αυτοκίνητα ή eVTOLs, είναι κάτι πολύ συγκεκριμένο. Ενώ τα οχήματα του Pearson μοιάζουν περισσότερο σε μεγάλα drone.
Να σημειώσουμε πως το κάθε Airspeeder έχει μήκος, περίπου, 4 μέτρα. Μάλιστα, το νεότερο μοντέλο, το Airspeeder Mk3 μπορεί να πετάξει με τηλεχειρισμό.
Επίσης η αγάπη του και η βαθιά επιρροή του από τις sci-fi ταινίες, θα «επέβαλε» μία πιο φουτουριστική σχεδίαση. Ωστόσο, το σχήμα των ιπτάμενων μονοθέσιων παραπέμπουν στα αγωνιστικά αυτοκίνητα των δεκαετιών του ’50 και ’60.
«Σε αυτά τα αυτοκίνητα δεν είχαν ανακαλύψει ακόμα την “κάθετη δύναμη” στην αεροδυναμική, με αποτέλεσμα ορισμένα από αυτά, κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες, πραγματικά πετούσαν! Άρα, αυτό το σχήμα «πούρου» είναι ιδανικό και δεν υπήρχε λόγος να ψάξουμε σχεδιαστικά κάτι άλλο».
Οι δοκιμαστικές πτήσεις των μοντέλων δεν έχουν τελειώσει. Αυτό σημαίνει πως η τελική μορφή των Airspeeder, πιθανόν, να μην είναι αυτή που βλέπουμε.
Ο Pearson αναφέρει πως υπάρχουν διάφοροι τομείς που θα βελτιωθούν. «Εργαζόμαστε σκληρά στην ανάλυση CFD (Computational Fluid Dynamics) και στον σχεδιασμό για να έχουμε όσο περισσότερη απόδοση μπορούμε από τα οχήματα».
-
Είναι πιο γρήγορα από μια Ferrari τα Airspeeder
Κατασκευασμένα στο μεγαλύτερο τμήμα τους από ανθρακόνημα, το κάθε Airspeeder ζυγίζει περίπου 130 κιλά, χωρίς τον πιλότο. Αυτό αντιστοιχεί στο 1/6 του βάρους ενός μονοθεσίου της Formula 1.
Με δύναμη 320kw θα είναι ικανά για ταχύτητες που θα αγγίζουν τα 200 χλμ./ώρα.
Αυτές οι επιδόσεις είναι ελάχιστα λιγότερες από αυτές που αποδίδουν τα μονοθέσια της Red Bull ή της Mercedes. Με τη διαφορά όμως πως η αναλογία ώσης – βάρους στο Airspeeder είναι μεγαλύτερη από ένα F-15 Strike Eagle. Αυτή είναι 3,5 στο ιπτάμενο μονοθέσιο του Pearson και 1,2 στο μαχητικό αεροσκάφος.
στις απότομες, κλειστές στροφές θα αγγίζει επιταχύνσεις έως και 5G.
Ακόμα, ο χρόνος των 2,8 δευτερολέπτων που χρειάζεται το Mk3 για να πιάσει από στάση τα 100 χλμ./ώρα το καθιστά γρηγορότερο στην εκκίνηση από μία Lamborghini Huracan Evo ή μία Ferrari 812 Superfast.
-
Δεν χρειάζονται δρόμους
Τα Airspeeder μπορούν να πετούν σε ύψος έως και μισού χιλιομέτρου. Ωστόσο, αυτό δεν θα ήταν η καλύτερη επιλογή για θέαση του αγώνα από το έδαφος. Έτσι, οι αγώνες θα λάβουν χώρα μεταξύ 10 και 40 μέτρων από την επιφάνεια του εδάφους.
Οι σκέψεις του Pearson για το εν λόγω όχημα είναι για θέαση από τον καναπέ. Και όχι τόσο για να υπάρχει μεγάλη προσέλευση κόσμου στους χώρους διεξαγωγής των αγώνων.
«Θα υπάρχουν επισκέπτες που θα έρχονται με πρόσκληση και ένα περιορισμένο σε όγκο κοινό, όπου θα βρίσκονται και οι ομάδες των πληρωμάτων. Το προορίζουμε, κυρίως, για streaming, ώστε ο κόσμος δει τι κάνουμε και να διασκεδάσει», λέει ο Pearson.
Αυτό, φυσικά, σημαίνει πως δεν θα υπάρχει περιορισμός στην επιλογή της τοποθεσίας διεξαγωγής του αγώνα, που θα δυσκόλευε η απαίτηση εύκολης πρόσβασης για το κοινό ή η απαραίτητη κατασκευή μεγάλων εγκαταστάσεων.
Ένα ιπτάμενο ηλεκτρικό… αγωνιστικό αυτοκίνητο “Made in Australia”
-
Η εκκίνηση των αγώνων μέσα στο 2021
Το Airspeeder πρόσφατα ολοκλήρωσε με επιτυχία τις δοκιμαστικές του πτήσεις πάνω από τις αλυκές της Νότιας Αυστραλίας. Ωστόσο, όλα έχουν ως στόχο τη διεξαγωγή των τριών πρώτων αγώνων. Αυτοί θα λάβουν χώρα σε αγωνιστικές διαδρομές επαυξημένης πραγματικότητας σχεδιασμένες στον… αέρα. Πριν το τέλος αυτού του χρόνου.
Μέσω της μη επανδρωμένης αγωνιστικής δράσης θα διαπιστώσουν τι συμβαίνει και πως είναι η πτήση αυτών των οχημάτων σε πραγματικές συνθήκες.
Θα χρησιμοποιηθεί ένα avatar στο cockpit του Airspeeder που θα είναι τα «μάτια» του πιλότου, ο οποίος θα βρίσκεται στο έδαφος. Αυτοί οι «Avatar πιλότοι» θα είναι εξοπλισμένοι με αισθητήρες που θα μεταφέρουν πληροφορίες στις επίγειες ομάδες, για να διαπιστωθεί πως θα αντιδρά το ανθρώπινο σώμα στις δυνάμεις G που θα δημιουργούνται κατά τη διάρκεια του αγώνα.
«Υπάρχουν πράγματα που μπορείς να κάνεις με ένα multicopter, τα οποία δεν μπορείς να κάνεις ούτε με αεροπλάνο, ούτε με ελικόπτερο», αναφέρει ο Pearson. «Το να καταλάβεις πως ακριβώς θα είναι αυτά τα πράγματα, είναι κάτι το οποίο θα πρέπει δούμε όταν πραγματικά ξεκινήσουν οι αγώνες».
-
Υπάρχει λίστα αναμονής ανθρώπων που θέλουν να τρέξουν στους αγώνες
Η εθελοντική συμμετοχή για τους πρώτους… πιλότους που θα πετάξουν με τα Airspeeder θέλει «κότσια», αλλά ο Pearson αναφέρει πως η λίστα του είναι κάθε άλλο από περιορισμένη. Πιλότοι αεροπλάνων και ελικοπτέρων έχουν ήδη δηλώσει συμμετοχή, ενώ σε αυτή τη λίστα βρίσκονται και καταξιωμένοι άνθρωποι του μηχανοκίνητου αθλητισμού.
«Έχουμε αρκετούς εθελοντές, αλλά έχουμε και αρκετούς πρώην πιλότους μαχητικών αεροσκαφών που απαρτίζουν τις ομάδες. Δεν είναι μόνο ενθουσιασμένοι να συμμετάσχουν στους αγώνες, αλλά έχουν και τη γνώση να μας δώσουν πίσω το σωστό και ακριβές feedback για να κάνουμε αυτά τα οχήματα να δουλέψουν καλά».
Φυσικά, και ελλοχεύει κίνδυνος για το όλο εγχείρημα.
Το κάθε Airspeeder διαθέτει 22 διαφορετικούς αισθητήρες που στόχο έχουν να αποτρέψουν μία σύγκρουση στον αέρα. Radar, Lidar, και 5G συνδεσιμότητα δημιουργούν ένα πεδίο ασφάλειας γύρω από κάθε ιπτάμενο μονοθέσιο, διασφαλίζοντας πως μπορούν να έρθουν κοντά μεταξύ τους, αλλά όχι τόσο κοντά.
Οι πρώτοι επανδρωμένοι αγώνες το 2022.
-
Θα υπάρχουν pit stop
Χωρίς τροχούς, που θα απαιτούσαν την αλλαγή ελαστικών, κάποιος θα πίστευε πως δεν θα υπάρχει ανάγκη για τη διεξαγωγή pit stop κατά τη διάρκεια του αγώνα. Αλλά, η υπάρχουσα τεχνολογία στον τομέα των μπαταριών δεν επιτρέπει την πτήση ενός Mk3 για παραπάνω από 15 λεπτά. Οι ειδικοί τεχνικοί της Airspeeder προσπαθούν να ορίσουν τη διαδικασία αλλαγής μπαταριών στα 20 δευτερόλεπτα, ώστε να είναι εφικτός ένας αγώνας συνολικής διάρκειας 30 ή 45 λεπτών.
«Ακόμα και αν δεν ήταν απαραίτητο, το pit stop θα ήταν ένα ωραίο στοιχείο που θα έπρεπε να προσθέσουμε», λέει ο Pearson. «Τα pit stop είναι ένα εκπληκτικό κομμάτι της δράσης και της στρατηγικής ενός αγώνα στον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Είναι κάτι που τα υπόλοιπα ηλεκτροκίνητα αθλήματα θέλουν να κάνουν, αλλά δεν έχουν βρει ακόμα τον τρόπο. Πιστεύω πως θα είναι ένα ωραίο θέαμα για να δει κανείς».
-
Μεγάλα και ευφυή μυαλά είναι πίσω από το όλο εγχείρημα
Ο Pearson απέκτησε τη μεγάλη του οικονομική επιφάνεια, και κάνει το όνειρό του πραγματικότητα. Πλέον ως συνιδρυτής του διαδικτυακού εργαλείου για business management «Honcho». Αλλά σύμφωνα με τον ίδιο, πάντα τον συνάρπαζε η τεχνολογία του διαστήματος.
«Ορκίστηκα στον εαυτό μου να αφήσω κάτι στο Διάστημα και να φτιάξω ένα ιπτάμενο αυτοκίνητο», λέει ο 34χρονος, ο οποίος είναι, επίσης, COO της Fleet, μία εταιρείας που σε λίγο καιρό θα θέσει σε τροχιά από τη Γη τον έκτο της δορυφόρο.
Ο συνιδρυτής του Pearson στην Fleet, είναι ο ειδικός επιστήμονας στην πυραυλική τεχνολογία, Flavia Tata Nardini. Και είναι εξίσου ενθουσιασμένος με την ιδέα να υψώσει το δεύτερο εγχείρημά του από το έδαφος!
Επιπλέον, στην ομάδα της Airspeeder συμμετέχουν άνθρωποι που έχουν δουλέψει στη McLaren, στην Brabham. Αλλά και στην Jaguar Land Rover και τη Rolls-Royce. Υπεύθυνος του προγράμματος είναι ο Brett Hill, ειδικός στον τομέα ιπτάμενης δυναμικής του στο Boeing 747.
-
Είναι κάτι παραπάνω από έναν απλό αγώνα
Όλα τα παραπάνω ίσως κάνουν το Airspeeder απλά ένα ματαιόδοξο σχέδιο ενός ανθρώπου με μεγάλη οικονομική επιφάνεια, που δεν έχει τι να κάνει με όλα αυτά τα χρήματα που δαπανά.
Όμως, όπως έχουμε αναφέρει σε πρόσφατο άρθρο μας, η Morgan Stanley υπολογίζει πως ο τομέας των eVTOL θα αξίζει περίπου 1,5 τρισ. δολάρια έως το 2040, άρα ίσως απλώς βρίσκεται ένα βήμα πιο μπροστά από την εποχή του.
Ο Pearson πιστεύει πως ο ανταγωνισμός είναι ο γρηγορότερος τρόπος για ώθηση της καινοτομίας. Όπως πχ με τις πολυάριθμες τεχνολογικές αναβαθμίσεις στον τομέα της αυτοκίνησης που έφερε η εξέλιξη της F1. Αλλά και άλλοι αγώνες του μηχανοκίνητου αθλητισμού που φέρουν τα αυτοκίνητα που οδηγούμε σήμερα.
Ενεργή ανάρτηση, συστήματα επανάκτησης ενέργειας, ημιαυτόματα σειριακά σασμάν και τόσα άλλα έχουν «γεννηθεί» στις πίστες των Grand Prix. Και μάλιστα πλέον είναι βασικός εξοπλισμός σε πολλά αυτοκίνητα.
Βάσει αυτού, το Airspeeder θα είναι ένας βασικός μοχλός ανάπτυξης για τη γρηγορότερη εφαρμογή και χρήση των eVTOL στο άμεσο μέλλον.
Ο Pearson και συμπληρώνει:
«Πιστεύω πως ο κόσμος αναγνωρίζει πως οι αγώνες είναι αυτοί στους οποίους, συνήθως, βλέπουμε να εφαρμόζονται οι νέες τεχνολογίες στην αυτοκίνηση».
«Αυτός είναι ένας καλός τρόπος για να δείξω στον κόσμο και να δημιουργήσω μία αίσθηση αποδοχής».
Διαβάστε επίσης: Η Airspeeder σχεδιάζει αγώνες ιπτάμενων ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Πηγή: autocar.co.uk