Ομοιότητες και διαφορές μεταξύ αμιγώς ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών αυτοκινήτων

Η εποχή της ηλεκτροκίνησης καθημερινά αναπτύσσεται, ενώ σταδιακά στην ηλεκτρική ενέργεια θα στηρίζεται η λειτουργία ενός πολύ μεγάλου ποσοστού των οχημάτων σε ολόκληρο τον κόσμο.

Στην ουσία πρόκειται για δύο κατηγορίες αυτοκινήτων, που ως ένα σημείο λειτουργούν με παρόμοιο τρόπο, αλλά στην πραγματικότητα έχουν και σημαντικές διαφοροποιήσεις.

Hλεκτρικά και plug-in υβριδικά αυτοκίνητα: Ομοιότητες και διαφορές

electromobility

Η κυριότερη διαφορά μεταξύ ενός ηλεκτρικού οχήματος και ενός υβριδικού plug-in αυτοκινήτου είναι ότι το πρώτο τροφοδοτείται αποκλειστικά από τον ηλεκτρικό κινητήρα και διαθέτει μία μεγάλη μπαταρία που δίνει αυτονομία πολλών δεκάδων χιλιομέτρων.

Στην περίπτωση όμως της υβριδικής τεχνολογίας συνδυάζονται οι επαναφορτιζόμενες μπαταρίες (οι οποίες είναι μικρότερες σε σχέση με τα ηλεκτρικά) με έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης, ο οποίος τίθεται σε λειτουργία κάθε φορά που η μπαταρία φτάνει σε μηδενική ενέργεια.

Διαβάστε επίσης: Χρήσιμες συμβουλές πριν την αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου

Από την άλλη και οι δύο τύποι διαθέτουν αθόρυβη λειτουργία. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τροφοδοτούνται πάντα από τους ηλεκτρικούς κινητήρες τους, έχουν μηδενικές εκπομπές ρύπων και αθόρυβη λειτουργία καθ’ όλη τη διάρκειας της λειτουργίας τους, ενώ τα plug-in οχήματα, χρησιμοποιούν και τον παραδοσιακό κινητήρα όταν τελειώσει η ηλεκτρική ενέργεια των μπαταριών, εκπέμποντας ρύπους και κάνοντας θόρυβο.

Αυτονομία και κόστος: Διαφέρουν στα “σημεία”

electric car

Το μειωμένο κόστος ανά χιλιόμετρο στα ηλεκτρικά οχήματα τα καθιστά πιο οικονομικά στην καθημερινή χρήση, ενώ η συντήρησή τους είναι ευκολότερη.

Αντίθετα, τα plug-in οχήματα απαιτούν συντήρηση σε τακτά χρονικά διαστήματα όπως τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Μία άλλη από τις μεγάλες διαφορές μεταξύ plug-in υβριδικών και ηλεκτρικών οχημάτων είναι η ηλεκτρική αυτονομία τους.

Τα PHEV προσφέρουν περιορισμένη εμβέλεια στην ηλεκτρική λειτουργία (κοντά στα 50 χιλιόμετρα) έναντι των ηλεκτρικών που ξεκινούν από τα 250 χιλιόμετρα και πάνω.

Η αυτονομία των ηλεκτρικών οχημάτων το τελευταίο διάστημα έχει αυξηθεί, όμως δεν παύει να είναι περιοριστική για κάποιον που θέλει να κάνει, για παράδειγμα, τη διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη χωρίς στάση για επαναφόρτιση.

Ενδεικτικά, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ,  στην Ελλάδα, τον Αύγουστο του 2021 το 26,1% των συνολικών πωλήσεων αφορούσε υβριδικά οχήματα και το 6,5% αποκλειστικά σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Αντίθετα, χάρη στην προστιθέμενη αξία που παρέχει ο παραδοσιακός κινητήρας καυσίμου σε ένα υβριδικό όχημα, η συνολική αυτονομία του είναι πολύ μεγαλύτερη και μπορεί να προσφέρει αυτονομία μεγαλύτερη από αυτή ενός παραδοσιακού οχήματος.

Ως προς τις επιδόσεις, τα plug-in προσφέρουν υψηλότερες επιδόσεις, όπως η μέγιστη ταχύτητα και το εύρος οδήγησης, ενώ η επιτάχυνση και στα δύο είναι σχεδόν παρόμοια.

Ενώ τα ηλεκτρικά οχήματα μπορούν να παρκάρουν συνήθως δωρεάν σε ρυθμιζόμενους χώρους στάθμευσης στις περισσότερες πόλεις, δεν συμβαίνει το αντίστοιχο και για τα υβριδικά plug-in αυτοκίνητα.

Διαβάστε επίσης: Πόσο κοστίζει η φόρτιση του ηλεκτρικού αυτοκίνητου;

Οι διαφορές μεταξύ ηλεκτρικών οχημάτων και υβριδικών plug-in επηρεάζουν, επίσης, τον φόρο ταξινόμησης οχημάτων.

Τα ηλεκτρικά οχήματα απαλλάσσονται από αυτόν τον φόρο, ενώ τα PHEV έχουν έστω και μικρό τέλος ταξινόμησης.

Τέλος, ακόμη μία διαφορά εστιάζεται στην τιμή απόκτησης τους, καθώς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ακριβότερα σε σχέση με τα υβριδικά.