Το ποδήλατο αποτελεί το εύκολο στη χρήση και φιλικό προς το περιβάλλον μεταφορικό μέσο και η Παγκόσμια Ημέρα Ποδηλάτου μας το υπενθυμίζει. Για την ακρίβεια, εδώ και πάνω από 2 αιώνες δείχνει το δρόμο για έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής.
Ένα μέσο κατάλληλο για την πόλη, το βουνό ή για να το έχεις μαζί σου στις διακοπές. Επίσης για να θυμάσαι τις βόλτες που έκανες μικρός μαζί του και κυρίως τις πτώσεις από αυτό!
Η Kosmoride γιορτάζει την «Εβδομάδα Ηλεκτρικού Ποδηλάτου»
Η ιστορία του ποδηλάτου
Το ποδήλατο επί της ουσίας είναι συλλογική εφεύρεση, με την πρώτη του εμφάνιση να χρονικά το 1750 στη Νυρεμβέργη, με μία κατασκευή από ξύλο και ιδιαίτερα λιτή, χωρίς πετάλια και τιμόνι.
Το 1817 στη Γερμανία, ο βαρόνος Καρλ Φον Ντράις επιθυμούσε ένα μεταφορικό μέσο για τις βόλτες στους κήπους του. Αποφάσισε να κατασκευάσει την «Draisienne», το δικό του ξύλινο ποδήλατο, το οποίο σε σχέση με το πρώτο διέθετε τιμόνι. Το όνομα προφανώς έχει να άμεση σχέση με το επώνυμο του βαρόνου σε γαλλική απόδοση, ενώ για την κίνηση του έπρεπε ο αναβάτης να σπρώχνει με τα πόδια προς τα πίσω.
Την επόμενη χρονιά στη Μεγάλη Βρετανία, ο Ντένις Τζόνσον πήγε την «Draisienne» ένα βήμα παρακάτω, αντικαθιστώντας πολλά ξύλινα κομμάτια με μεταλλικά.
Τα e-Bikes της Kosmoride τώρα και στη Λάρισα!
Ωστόσο, το 1839 στη Σκωτία ο Κιρκπάτρικ Μακμίλαν σχεδιάζει τη «Velocipede», εισάγοντας για πρώτη φορά τα πετάλια. Τα είχε συνδέσει με την πίσω ρόδα, έστω και χωρίς αλυσίδα. Πλέον τα πόδια του αναβάτη σταμάτησαν να έρχονται σε επαφή με το έδαφος για την κίνηση του ποδηλάτου.
Το 1860, ο Γάλλος Πιέρ Μισώ τροποποιεί το σχέδιο της «Velocipede», συνδέοντας τα πετάλια απευθείας με τον μπροστινό τροχό. Στη συνέχεια θα εισάγει τη χρήση συμπαγούς καουτσούκ στους τροχούς, δηλαδή τα μετέπειτα ελαστικά.
Για να φτάσουμε στο 1870, όταν οι Βρετανοί Τζέιμς Στάρλεϋ και Γουίλιαμ Χίλμαν σχεδιάζουν ένα ποδήλατο με αρκετά μεγαλύτερο μπροστινό τροχό. Η ταχύτητα του άγγιζε τα 24 χλμ./ώρα, εξαιρετική επίδοση για την εποχή.
Το γνωστό και ως «Ariel» ήταν το πρώτο ποδήλατο εξ ολοκλήρου κατασκευασμένο από μέταλλο. Ωστόσο, λόγω του μεγάλου μεγέθους του μπροστινού τροχού και της υψηλής θέσης της σέλας, δεν ήταν και τόσο ασφαλές.
Ο Δήμος Πεντέλης προσφέρει δωρεάν ηλεκτρικά ποδήλατα!
Το ποδήλατο όπως το ξέρουμε σήμερα
Το 1885 αποτελεί τη χρονιά ορόσημο για την τελική μορφή του ποδηλάτου, με το μοντέλο «Rover», το πρώτο σύγχρονο ποδήλατο, από τον Τζον Κεμπ Στάρλεϋ, ανιψιό του Τζέιμς Στάρλεϋ.
Πλέον το ποδήλατο διαθέτει δύο ρόδες ίδιου μεγέθους, αλυσίδα που κινεί την πίσω ρόδα, καθώς και μεταλλικές ακτίνες. Ενώ σημαντικές προσθήκες ήταν προφανώς και η σαμπρέλα με τις ταχύτητες.
Την ίδια χρονιά (1885) το ποδήλατο πραγματοποιεί και την πρώτη του εμφάνιση στην Ελλάδα! Στη συνέχεια, το 1947 ο μεταλλικός σκελετός αντικαταστάθηκε από αλουμίνιο, ενώ το 1970 μας συστήνεται το δημοφιλές Mountain Bike. Το ποδήλατο που όλοι αγαπήσαμε!
Το νέο… ποδήλατο της Hyundai πάει παντού!
Το ιδανικό μέσο μετακίνησης
Αυτή τη στιγμή, σε αρκετές πόλεις ανά την υφήλιο η χρήση του ποδηλάτου ως βασικό μέσο μετακίνησης, είναι δεδομένη. Μεταξύ άλλων, το Άμστερνταμ, η Κοπεγχάγη και η Βαρκελώνη, αποτελούν τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα
Στην Ελλάδα η χρήση του -προς το παρόν- είναι σε πρώιμο στάδιο, κυρίως λόγω έλλειψης υποδομών (ποδηλατόδρομοι). Ωστόσο είναι δεδομένο ότι το ποδήλατο και κυρίως το ηλεκτρικό (e-Bike), είναι η κατάλληλη λύση για την μετακίνηση σε μεγάλες πόλεις, μειώνοντας τα κυκλοφοριακά προβλήματα.