Ας κάνουμε μια μικρή αναδρομή στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα του Διαστήματος, τα Το Lunar Roving Vehicle με αφορμή τα 50 χρόνια από το πρώτο αυτοκίνητο που πάτησε στη Σελήνη.
Lunar Roving Vehicle (LRV)
Πιο συγκεκριμένα, το Lunar Roving Vehicle ήταν το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο που ταξίδεψε στο διάστημα στις 31 Ιουλίου το 1971 με την αποστολή Apollo 15.
Την κατασκευή του ανέλαβε να πραγματοποιήσει η εταιρεία Boeing στις εγκαταστάσεις της στην Ουάσιγκτον το 1969, με τη βοήθεια της General Motors ως εξωτερικοί συνεργάτες. Το έργο ολοκληρώθηκε μέσα σε 17 μήνες.
Το LRV είχε 3,1 μ. μήκος, 1,83 μ. πλάτος, και 1,14 μ. ύψος. Το βάρος του στη Γη ήταν 218 περίπου κιλά. Συνολικά θα μπορούσε να κουβαλήσει έως και 490 κιλά, συμπεριλαμβανομένου τους δυο αστροναύτες και όλο τον εξοπλισμό τους.
Το LRV μπορούσε να αναπτύξει ταχύτητα 13 χλμ./ώρα, ενώ μέσα σε τρεις ημέρες διένυσε 27,8 χιλιόμετρα σε 3 ώρες.
Οι αστροναύτες που πρώτοι οδήγησαν το ηλεκτρικό αυτό αυτοκίνητο ήταν ο David Scott και o James Irwin. Έμοιαζε με αμαξάκι του γκολφ, όμως η κατασκευή του ήταν ένα θαύμα της Μηχανικής. Ταξίδεψε διπλωμένο σε έναν μικρό αποθηκευτικό χώρο στο πλάι της Σεληνιακής Μονάδας, ενώ το συναρμολόγησε εύκολα ένας αστροναύτης.
Επίσης, διέθετε δυο μη επαναφορτιζόμενες μπαταρίες αργύρου και ψευδαργύρου τάσεως 36V και μπορούσε να λειτουργήσει σε θερμοκρασίες που κυμαίνονταν από μείον 128ο C έως πάνω από 93ο C.
Για την αποφυγή της υπερθέρμανσης των ηλεκτρικών υπήρχαν διάφοροι μέθοδοι όπως εξειδικευμένα χρώματα και επιστρώσεις, κουτιά κεριών που τραβούσαν θερμότητα, πάνελ και λασπωτήρες στις ρόδες του οχήματος που ήταν κατασκευασμένες από συρμάτινο πλέγμα τιτανίου, αποτρέποντας την υπερβολική σκόνη κατά τη διάρκεια οδήγησης.
Τρόπος Λειτουργίας των Lunar Roving Vehicle
Σύστημα Οδήγησης: Το LRV είχε χειριστήριο χειρός σχήματος Τ που ήταν ανάμεσα στις δύο θέσεις που ήλεγχαν τους τέσσερις κινητήρες, δύο κινητήρες διεύθυνσης και τα φρένα.
Η μετακίνηση του χειριστηρίου σε οποιαδήποτε κατεύθυνση οδηγούσε το LRV προς αυτή την κατεύθυνση. Για να πάνε προς τα πίσω, οι αστροναύτες ενεργοποιούσαν έναν διακόπτη στη λαβή που έβαζε το LRV αντίστροφα.
Φρενάρισμα: Τραβώντας προς τα πίσω το χειριστήριο ενεργοποιούνταν τα φρένα.
Παρακολούθηση: Οι αστροναύτες παρακολουθούσαν την ταχύτητα, την κατεύθυνση και τη θερμοκρασία σε οθόνη μπροστά από το χειριστήριο χειρός.
Πλοήγηση: Οι αστροναύτες καθοδηγήθηκαν από τον ήλιο. Το LRV περιλάμβανε μια συσκευή Sun-shadow που έδειχνε την κατεύθυνση του Ήλιου, ενώ κατέγραφε συνεχώς την κατεύθυνση και την απόσταση μέσω της χρήσης ενός γυροσκοπίου και οδομέτρου.
Στη συνέχεια εισήγαγε αυτά τα δεδομένα σε έναν υπολογιστή που θα παρακολουθούσε τη συνολική κατεύθυνση και την απόσταση, βοηθώντας την χαρτογράφηση.
Συνολικά κατασκευάστηκαν 11 LRV. Ειδικότερα, τέσσερα Lunar Rovers για τις αποστολές του Apollo 15, 16, και 17. Το τέταρτο ήταν για ανταλλακτικά και τα υπόλοιπα για δοκιμές και εκπαίδευση. Το συνολικό κόστος των αυτοκινήτων ήταν 38 εκατομμύρια δολάρια.
Ακόμα, το LRV2 που ταξίδεψε με το Apollo 16 το 1972 διένυσε 26,55 χιλιόμετρα σε 3 ώρες και 26 λεπτά. Οι αστροναύτες που το οδήγησαν ήταν ο John Young και ο Charles Duke.
Το LRV3 στην αποστολή Apollo 17 το Δεκέμβριο του 1972 έκανε ρεκόρ ταχύτητας στην επιφάνεια της Σελήνης αφού ταξίδευε με 18χλμ./ώρα και διένυσε 35,89 χιλιόμετρα σε 4 ώρες και 26 λεπτά. Ο Eugene Cernan και ο Harrison Schmitt ήταν οι αστροναύτες που οδήγησαν το LRV3.
Τα τρία προγραμματισμένα ταξίδια ολοκληρώθηκαν με επιτυχία και κατάφεραν να συλλέξουν δείγματα εδάφους και να τραβήξουν φωτογραφίες.
Τέλος, μέχρι και σήμερα τα τρία αυτά οχήματα παραμένουν σταθμευμένα στη Σελήνη.
Tesla Roadster
Τον Φεβρουάριο του 2018 ο ιδρυτής της SpaceX, Elon Musk έστειλε στο Διάστημα το Tesla Roadster με τον πύραυλο Falcon Heavy.
Το κόκκινο αυτοκίνητο με οδηγό τον Starman με διαστημική στολή ταξιδεύει από τότε στο Διάστημα. Ωστόσο, χωρίς η SpaceX να δίνει πληροφορίες για τη θέση του. Χάρη στον προγραμματιστή Ben Pearson. Αυτός δημιούργησε μια εφαρμογή «Where is Roadster», για να βρει την ακριβή τοποθεσία του οχήματος.
Δυστυχώς, δεν γνωρίζουμε αν η μπαταρία λειτουργεί ακόμη. Παρόλα αυτά έχει ολοκληρώσει τουλάχιστον 1,9 τροχιές γύρω από τον Ήλιο και πηγαίνει με ταχύτητα περίπου 72.000χλμ./ώρα.
Lunar Cruiser
H Ιαπωνική Υπηρεσία Αεροδιαστημικής Εξερεύνησης και Έρευνας (JAXA) και η Toyota Motor Corporation ανακοίνωσαν τον Ιούνιο του 2019 την συνεργασία τους για τη δημιουργία ενός επανδρωμένου σεληνιακού οχήματος με την ονομασία Lunar Cruiser. Αυτή θα λειτουργεί με τεχνολογίες κυψελών καυσίμου και θα μπορεί να διανύσει περισσότερα από 10.000 χιλιόμετρα.
Επιπλέον, η τεχνολογία κυψελών καυσίμων είναι εναλλακτική λύση μηδενικών εκπομπών. Το μήκος θα είναι 6 μέτρα, 5,2 μέτρα το πλάτος και ύψος 3,8 μέτρα.
Τέλος, θα χωράει δύο άτομα χωρίς στολή ή τέσσερα σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης.